ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 15 ارديبهشت 1389     |     کد : 7463

مرگ پيش بيني مي شود!

بررسي اطلاعات به دست آمده از توالي ژنوم يکي از دانشمندان دانشگاه استنفورد نشان داد مي توان با کمک اين اطلاعات احتمال ابتلا به بيماريهايي که در انسانها منجر به مرگ خواهند شد را پيش بيني کرد...

جام جم آنلاين: بررسي اطلاعات به دست آمده از توالي ژنوم يکي از دانشمندان دانشگاه استنفورد نشان داد مي توان با کمک اين اطلاعات احتمال ابتلا به بيماريهايي که در انسانها منجر به مرگ خواهند شد را پيش بيني کرد.
"استفان کويک" يکي از اساتيد دانشگاه استنفورد که توالي ژنوم خود را به دست آورده و آن را مورد تجزيه و تحليل قرار داده دريافته است که در معرض خطر جدي مرگ در اثر سکته قلبي و سرطان پروستات قرار دارد.
نتايج اين مطالعه نشان داد چالشهايي که پزشکان، سيستمهاي درماني و بيماران با آنها دست و پنجه نرم مي کنند را مي توان با بررسي نقشه ژنتيکي افراد کم رنگتر کرده و بيماري هايي که افراد مختلف در معرض ابتلا به آن قرار دارند را با بررسي دي ان اي افراد شناسايي کرد.
گروهي از دانشمندان در دانشگاه استنفورد به منظور جمع آوري خطرات ژنتيکي و خطرات شناخته شده اي که کويک را تهديد مي کنند، الگوريتمي رايانه اي ابداع کردند. براي مثال کويک به عنوان مردي سفيد پوست و 40 ساله 16 درصد در معرض ابتلا به بيماري سرطان پروستات قرار دارد اما با محاسبه رايانه اي اطلاعات نهفته در DNA او، دانشمندان ميزان اين خطر را به 23 درصد تغيير دادند.
در عين حال 9 درصد خطر ابتلا به آلزايمر در کويک پس از محاسبات ژنتيکي به 1.4 درصد تبديل شد. هزينه تکميل توالي ژنوم کويک برابر 50 هزار دلار بوده و به واسطه دستگاه توالي سنج هليکوپ به دست آمده است. اما اين هزينه به طور کلي رو به کاهش گذاشته است زيرا دستگاههاي جديدي ارائه شده اند که مي توانند کل نقشه DNA بيمار را با هزينه کمتر از پنج هزار دلار به دست آورند. در عين حال مدت زمان مورد نياز براي ترجمه نقشه ژنتيکي نيز به لطف برنامه هاي رايانه اي به تدريج کاهش پيدا خواهد کرد.
به گفته دانشمندان دستيابي به اطلاعات ژنتيکي در آينده اي نزديک بسيار سريع و کم هزينه شده و مي تواند در تشخيص بيماري هايي که امکان ابتلا به آنها در آينده وجود دارند بسيار موثر واقع شوند.
بر اساس گزارش رويترز، "هنک گريلي" مدير مرکز علوم بيولوژي دانشگاه استنفورد با توجه به نتايج اين مطالعه معتقد است بيماران، پزشکان و متخصصان ژنتيک در آستانه برخورد با تسونامي از اطلاعات ژنتيکي قرار دارند و از اين رو بايد به سرعت به چگونگي استفاده از اين اطلاعات بيانديشند.

مهر


نوشته شده در   چهارشنبه 15 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode