ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 11 ارديبهشت 1389     |     کد : 7401

شنبه 11 ارديبهشت 17 جمادي الاول 1 مه

عبدالله بن زبير در مكه در سال 73 هجري قمري...

عبدالله بن زبير در مكه در سال 73 هجري قمري
عبدالله بن زبير، يكي از مخالفان حكومت يزيد بن معاويه بود، كه در اواخر رجب سال 60 هجري قمري به خاطر امتناع از بيعت با عامل يزيد بن معاويه در مدينه منوره، از اين شهر گريخت و به مكه پناهنده شد.
در آن هنگام امام حسين(ع) نيز بر ضد يزيد قيام كرده و به مكه معظمه مهاجرت كرده بود و پس از دعوت كوفيان، جهت بر عهده گرفتن رهبري قيام مردمي اهالي كوفه، به سوي عراق رهسپار گرديده بود.
با وجود شخصيت ممتاز امام حسين(ع) و علني شدن قيام وي بر ضد دستگاه جائرانه بني اميه، مكاني براي خودنمايي و شخصيت سازي عبدالله بن زبير باقي نبود. وليكن پس از شهادت امام حسين(ع) و فراگير شدن نفرت عمومي نسبت به يزيد و دستگاه بني اميه، فرصتي براي عبدالله بن زبير به وجود آمد، تا از اين وضعيت به نفع خويش سود برد.
وي در آخرين سال عمر يزيد بن معاويه بر ضد وي، در مكه قيام كرد و در برابر هجوم سپاهيان شام ايستادگي و از ورود آنان به مكه معظمه جلوگيري نمود و اين شهر مقدس را در تصرف خويش درآورد. پس از هلاكت يزيد بن معاويه در سال 64 هجري قمري و جانشيني فرزندش معاويه، موقعيت عبدالله بن زبير مستحكم تر گرديد. اما پس از مرگ معاويه دوم و درهم ريختگي دستگاه بني اميه، فرصتي استثنايي براي عبدالله بن زبير به وجود آمد و بسياري از شهرها و مناطق اسلامي را در تصرف خويش در آورد و حتي نزديك بود كه شام را نيز متصرف شود.
اما مروان بن حكم، با همكاري عبيدالله بن زياد و ساير امويان و بازماندگان حكومت يزيد در شام به حكومت رسيد و مدت كوتاهي خلافت نمود و پس از مرگ او فرزندش عبدالملك به حكومت رسيد. با آغاز خلافت عبدالملك، جان تازه اي به كالبد متعفن امويان دميده شد و او اقتدار آنان را دوباره به شاميان برگردانيد. از آن زمان نبرد متعدد ميان سپاهيان اموي و سپاهيان عبدالله بن زبير آغاز شد. وليكن به تدريج، سپاهيان شام صحنه را بر سپاهيان عبدالله بن زبير تنگ كرده و شهرها را يكي پس از ديگري از تصرف آنان بيرون آوردند و آنان را به سوي مكه معظمه، وادار به عقب نشيني كردند و تنها اين شهر را براي عبدالله بن زبير باقي گذاشتند.
سرانجام در ذي قعده سال 72 قمري سپاهيان اموي به فرماندهي حجاج بن يوسف ثقفي به مكه نيز هجوم آورده و اين شهر مقدس را در محاصره خويش درآوردند ولي با مقاومت سرسختانه پيروان عبدالله بن زبير روبرو گرديدند.
حجاج بن يوسف، با كار گذاشتن پنج دستگاه بزرگ منجنيق شهر مكه را سنگ باران كرد و حتي بسته هاي نفتي را به همراه سنگ ها در ميان خانه هاي اهالي مكه مي انداخت و آتش سوزي هاي متعدد و خرابي هاي زيادي به وجود آورد و در نتيجه، تعداد زيادي از مردم كشته و زخمي شدند. مردم اين شهر از هر جهت در محاصره و تنگنا و از جهت بهداشتي، اقتصادي و رواني در وضعيت بسيار سختي قرار گرفتند.
محاصره شهر مكه و سنگباران آن به مدت شش ماه و نيم ادامه يافت. خانه خدا (كعبه معظمه) و مسجد الحرام نيز از آسيب اين هجوم وحشيانه در امان نماندند.
در اين مدت، اكثر اهالي مكه از شهر خارج شده و تسليم شاميان گرديدند و تنها پيروان عبدالله بن زبير مقاومت مي كردند. آنان نيز روز به روز كمتر شده و تنها عده اندكي با عبدالله بن زبير در داخل مسجدالحرام مقاومت كرده و سرسختي نشان مي دادند. تا اين كه در روز هفدهم جمادي الاولیي، سال 73 قمري، سنگي به نزديكي عبدالله بن زبير فرود آمد و تركش هاي آن، عبدالله بن زبير را فراگرفت و او را به هلاكت رسانيد.
پس از هلاكت وي، سپاهيان حجاج وارد مكه معظمه و مسجدالحرام شده و حرمت اين مكان مقدس را نگه نداشتند و در داخل مسجدالحرام، خون ريزي بزرگي به راه انداختند و سر عبدالله بن زبير و تعدادي از ياران وي را از بدن جدا كرده و براي عبدالملك بن مروان در شام فرستادند و بدين سان به حكومت هشت ساله زبيريان پايان بخشيدند.

درگذشت « ابوالعباس احمد عرب يحيي» معروف به« ثعلب» لغت شناس در سال 291هجري قمري
« ابوالعباس احمد عرب يحيي» معروف به« ثعلب» لغت شناس و نحوي معروف عرب در سال 291هجري قمري وفات يافت. وي در پايان تحصيلات متداول آن عصر، از 16سالگي با جديتي بسيار به تحصيل ادبيات عرب اهتمام ورزيد و پس از سالها مطالعه پيكر به مقامي شامخ نائل آمد. ثعلب از پيشوايان كوفي نحو در لغت عرب بشمار مي‏رود. مهمترين آثار بجاي مانده از اين عالم بزرگ عبارتند از : «الفصيح، قواعد الشعر و اعراب القرآن» .

تولد « امام محمّد غزالي» از دانشمندان و فلاسفه بزرگ اسلام و ايران در سال 450هجري قمري
« امام محمّد غزالي» از دانشمندان و فلاسفه بزرگ اسلام و ايران در سال 450هجري قمري ديده از جهان گشود. او و برادرش احمد پس از فوت پدر تحت سرپرستي و مرابقت احمد بن اردكاني قرار گرفتند. امام محمّد غزالي نزد ابونصر اسماعيلي فقه آموخت و در اندك مدتي در علوم زمان خود سر آمد همگان شد و بدين ترتيب بود كه در بيست و هشت سالگي از بزرگترين فقهاي شافعي گرديد. شهرت امام محمد غزالي موجب شد تا از طرف خواجه نظام الملك براي تدريس به نظاميه بغداد دعوت شود. اما اين دانشمند برجسته به سال 488هجري به سبب بحران روحي و فكري شديد تدريس را رها كرده، بغداد را به قصد حج ترك گفت و سپس در بيت المقدس مسكن گزيد. وي در همين ايام به وطن مراجعت كرد و تدريس در مدرسه نظاميه نيشابور و ارشاد مردم را از سر گرفت. گفتني است يكسال قبل از بازگشت به ميهن امام محمد غزالي اثر ارزشمند خود« احياء العلوم» را به رشته تحرير در آورد. از ديگر آثار اين دانشمند و فيلسوف برجسته ايران زمين مي‏توان «كيمياي سعادت و نصيحة الملوك» را نام برد .

اتمام تألیف رساله تاریخی آشوب ـ آخر الزمان توسط شیخ حسین اولیای بافقی در سال 1330 هجري قمري
شيخ حسين اولياي بافقي تاليف رساله تاريخي خود آشوب ـ آخر الزمان را در سال 1330 هجري قمري به پايان رساند. مولف در اين اثر مهم و تاريخي رويداد هاي روزگار استبداد صغير ؛ ودر گيريهاي مشروطه خواهان و استبداد جويان را شرح داده است. هم چنين شرح حادثه بمباران حرم مطهر امام رضا(ع) به دست نيروهاي روسي بخش مفصلي از رساله آشوب آخر الزمان را تشكيل مي دهد. اين رساله در روشن ساختن گوشه هايي از تاريخ ايران دردوران مشروطه ونابساماني هاي پس ازآن اثري مفيد و ارزشمند است ونسخه اي از آن در كتابخانه آستان قدس رضوي نگهداري مي شود

گسترش آزادی عراضی تحت اشغال نیروهای عراقی در سال1361هجري شمسي
در 11ارديبهشت ماه سال1361هجري شمسي درادامه عمليات پيروزمندانه بيت المقدس اعلام شد كه وسعت سرزمينهاي آزاد شده ازاشغال ارتش بعثي عراق به مرز800 كيلومترمربع رسيده است.

شورش مردم پاريس در اعتراض به گراني بهاي نان در سال1775ميلادي
نخستين شورش مردم پاريس در اعتراض به گراني بهاي نان در سال1775ميلادي آغاز شد .مردم قيام خود را در زمان لويي 16 آغاز كردند و مدت 4روز اعتراض و راهپيمايي كردند. گروههاي ناراضي مردم به غارت نانوايي ها ودزدي از مغازه ها پرداختند. اين شورش در تاريخ فرانسه بنام جنگ آرد معروف شد .

در گذشت پروفسور گوتريد آخندال رياضيدان بزرگ آلماني در سال 1771ميلادي
پروفسور گوتريد آخندال رياضيدان بزرگ آلماني در سال 1771ميلادي در گوتينگ آلمان درگذشت. نام او در تاريخ علم بعنوان واضع علم آمار ثبت شده است آخندان اولين بار علم آمار را مطرح كرد وي در فلسفه و تاريخ فلسفي نيز مطالعات بسيار داشت وآثاري هم در اين زمينه تاليف كرد .

روز کارگر
بنابه تعميم كنگره بين المللي كارگران اول ماه می روز كارگر نامگذاري شد. انتخاب اين روز به مناسبت بزرگداشت تظاهرات كارگران شيطاكودر اول ماه مي سال 1886ميلادي است .روزي كه كارگران براي دستيابي بغ افزايش دستمزد ؛ بر قراري قانون عادلانه كار داشتن حق استفاده از مرخصي اعتصاب كردند و پليس امريكا تظاهرات آرام آنان را سركوب كرد وقتي چند از كارگران جان خود را از دست دادند. حضرت امام خميني (ره)در پيام خويش به مناسبت رزو كاگر ايران در سال 1359 شمسي فرموندند: روز كاگر روز دفن سلطه ابر قدرتهاست كه با كار ،با واژه اعم. استقلال و در همه ابعاد به مستضعفين جهان بر مي گردد و ابر قدرتها ي آدم خوار و عالم خوار خالع سلاح مي شود.


نوشته شده در   شنبه 11 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode