ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 10 ارديبهشت 1389     |     کد : 7391

جمعه 10 ارديبهشت16 جمادي الاول 30 آوريل

کشته شدن « يحيي بن معاذ » مشهور به واعظ رازي در سال 258هجري قمري ...

کشته شدن « يحيي بن معاذ » مشهور به واعظ رازي در سال 258هجري قمري
1167 سال پيش درچنين روزي - 16جمادي الاول سال 258هجري قمري :« يحيي بن معاذ »مشهور به واعظ رازي از رجال طريقت و معاصر با جنيد بغدادي كشته شد و در نيشابور مدفون گرديد. او در زادگاهش نيشابور گوشه عزلت اختيار كرد و به عبادت مشغول شد. از اسماعيل برادر يحيي نقل شده است كه او در پاسخ به مردمي كه جوياي انزوا طلبي يحيي بودند از زبان يحيي مي‏گفته است كه : با آن كسي كه مردم را براي او ترك كرده‏ام معاشرت مي‏كنم. يحيي بن معاظ طي يكي از چندين سفر خود در هرات اقامت گزيد و به وعظ مشغول شد اما بعد از چندي عزم بازگشت به زادگاهش نيشابوررا كرد به هنگام مراجعت توسط چند تن ناشناس به قتل رسيد.

درگذشت عماد الدوله ديلمي مشهور به ابوالحسن علي از مؤسسان سلسله آن بويه در سال 338هجري قمري
«عماد الدوله» ديلمي مشهور به« ابوالحسن علي» از مؤسسان سلسله آن بويه فارس در سال 338هجري قمري از دنيا رفت. عماد الدوله به اتفاق برادرش به خدمت مرداويج زياري در آمد و بعد از مدتي به سبب شايستگي خود به حكومت كرج منصوب شد. پس از چندي ميان عماد الدوله و مرداويج اختلاف افتاد و او در سال 321هجري در پي تسخير اصفهان، شهر شيراز را هم تحت انقياد خود در آورد و بدين ترتيب قدرتش فزوني يافت. ابوالحسن علي در سايه همين قدرت، بغداد مركز خلافت عباسيان به اطاعت از سلاطين آل بويه تن در دادند. گفتني است اين خاندان يكصد و بيبست وشش سال حكومت كردند .

در گذشت استاد اسماعيل آشتياني شاعر در سال1349هجري شمسي
استاد اسماعيل آشتياني شاعر، اديب و نقاش معاصرايراني در سال1349هجري شمسي ديده ازجهان فروبست. او درمدرسه صنايع مستَظرفه به سرپرستي كمال الملك به هنرجويي پرداخت و سرانجام معلم و مديرهمين مدرسه شد. دردوران مديريت آشتياني آموزش درسهايي تازه چون تاريخ هنر، رياضيات دراين مدرسه آغازشد. ازبرجسته ترين آثاراستاد آشتياني نامه نويس، پرنده هاي تيرخورده را مي توان نام برد. ازآثارادبي اين هنرمند بزرگ ديوان اشعاربا تخلص شعله، سفرنامه اروپا و و تاريخ حيات كمال الملك را مي توان ذكركرد. استاد آشتياني به پاس خدمات بي دريغ خود درعرصه هنر به دريافت درجه دكتراي افتخاري و نشان درجه اول هنري نايل آمد.


نوشته شده در   جمعه 10 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode