ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 8 ارديبهشت 1389     |     کد : 7363

چهار شنبه 8 ارديبهشت 14 جمادي الاول 28 آوريل

درگذشت ابو سعيدعبيدالله بن جبرائيل از پزشكان برجسته اسلامي در سال 450 هجري قمري...

درگذشت ابو سعيدعبيدالله بن جبرائيل از پزشكان برجسته اسلامي در سال 450 هجري قمري
« ابو سعيدعبيدالله بن جبرائيل» از پزشكان برجسته اسلامي ديده از جهان فرو بست. او از مردم ميا فارقين بود و در همان شهر نيز سكونت داشت. عبيدالله بن جبرائيل علاوه بر پزشكي در داروسازي هم از دانش و مهارتي بسزا برخوردار بود، و از دانشمندان نامي قرن پنجم هجري بشمار مي‏رفت. او در اين زمينه تأليفاتي چند دارد كه از آن ميان «مناقب الاطباء ؛ الروضة في الطب ؛ و الخاص في علم الخواص» را ذكر كرد .

درگذشت مرحوم، حاج ملا اسماعيل سبزواري در سال 1312هجري قمري
مرحوم، حاج ملا اسماعيل سبزواري از محدثان و واعظان مشهور قرن 13هجري در سال 1312هجري قمري در تهران در گذشت و در حرم حضرت عبدالعظيم(ع) بخاك سپرده شد. او در زادگاهش سبزوار تحصيلات مقدماتي را به پايان رساند و سپس حكمت و فلسفه را نزد مرحوم، حاج ملا هادي سبزواري فيلسوف نامي آغاز كرد. گويند پس از فوت استادش او تنها كسي بود كه توانايي تدريس اسفار را داشت. وي بعد‏ها براي تكميل تحصيلات علوم ديني به عتبات رفت و مدت 3سال فقه و اصول را آموخت، و پس از نيل به درجه اجتهاد عازم تهران شد و تا پايان عمر غير از چند سال كه به علت مبارزه با روحاني نمايان به تبريز تبعيد شده بود، در تهران اقامت داشت. از ميان آنچه كه از اين دانشمند گرامي بچاپ رسيده مي‏توان مجمع النورين ؛ جامع النورين ؛ و نوادرالآثار را نام برد .

درگذشت ميرزا عبدالغفار تهراني ملقب به نجم الدوله در سال 1326هجري قمري
ميرزا عبدالغفار تهراني ملقب به نجم الدوله از مشاهير رياضي و از مفاخر علمي ـ ادبي ايران در سال 1326هجري قمري در گذشت و در تهران به خاك سپرده شد. ميرزا عبدالغفار از همان ابتداي تحصيل استعداد و علاقه‏اش را به رياضيات آشكار كرد. نخستين استاد او در اين علم پدرش ميرزا علي محمد اصفهاني تهراني بود، سپس رياضيات را در دارالفنون تكميل نمود. از اين پس اين عالم گرانقدر به تحقيق و مطالعه در رياضي پرداخت و سالها معلم رياضيات دارالفنون بود. ازتأليفات نجم الدوله بداية الجبر؛ بداية الحساب ؛ اصول هندسه ؛ و اصول علم جغرافيا از همه مهمترند .

تصرف شهر اصفهان توسط قواي روسيه در سال 1334هجري قمري
شهر اصفهان در سال 1334هجري قمري به تصرف قواي روسيه درآمد. در زمان جنگ جهاني اول در ايامي كه ايران توسط نيروهاي روسي، انگليسي و آلماني اشغال شده بود، سپاهيان روسيه خود را به مركز ايران رسانده، شهر اصفهان را كه مركز فعاليتهاي سياسي ـ نظامي آلمان بود، تصرف كردند در اين هنگام آلماني ها هنوز در جنوب ايران قدرت داشتند از اين رو دولت انگلستان براي حفظ صنايع نفتي كه نهايت استفاده را از آن مي‏برد، و براي رفع شورش‏هاي ضد انگليسي هئيت نظامي به فرماندهي ژنرال سر پرسي سايكس به جنوب ايران فرستاد. سايكس نيز بدون جلب رضايت دولت ايران دسته تفنگداران جنوب ايران را براي سركوبي ساكنان مظلوم اين منطقه تشكيل داد، و شهر‏هاي كرمان، شيراز و يزد را تصرف كرد. قابل توجه است پس از اين درگيريها، محمد ولي خان سپهدارتنكابني پس از تصدي مقام نخست وزيري، كنترل ماليه و نظام ايران را به انگليسي‏ها سپرد. در كميسيوني كه مأمور اجراي اين كار بود علاوه بر 2تن نماينده دولت ايران، روس و انگليس نيز هر كدام يك نماينده داشتند. اين كار در گيري ميان مردم ايران و روس‏ها و انگليسي‏ها را شدت بخشيد. سر انجام در پايان جنگ جهاني اول دولت انگليس پليس جنوب را به ايران واگذار كرد .

سرکوب تظاهرات كارگران كارخانه جهان چيت توسط رژیم طاغوت در سال 1350 هجري شمسي
رژيم طاغوت به نشانه حمايت از مستكبران، تظاهرات حق طلبانه كارگران كارخانه جهان چيت را در 8 ارديبهشت ماه 1350 هجري شمسي سركوب كرد. حكومت پهلوي با به رگبار بستن كارگران عده زيادي از آنان را شهيد يا مجروح ساخت اين واقعه از ننگين ترين اعمال حكومت طاغوت بشمار مي رود .

شهادت خلبان علي اكبر شيرودي در سال 1360 هجري شمسي
سردار رشيد سپاه اسلام سروان خلبان علي اكبر شيرودي در جبهه هاي جنگ با دشمن بعثي در 8 ارديبهشت ماه سال 1360 هجري شمسي به شهادت رسيد . اين سرباز دلاور ايران زمين از ابتدا پيروزي انقلاب اسلامي، در منطقه غرب كشور با گروهكها ي محارب مبارزه كرد و سپس با شروع جنگ تحميلي نيز شجاعانه با متجاوزان بعثي شتافت و سر انجام به فيض شهادت نايل آمد .

تصرف دریاچه نمک در ادامه عملیات والفجر 8 در سال 1365هجري شمسي
رزمندگان اسلام در ادامه عمليات والفجر 8 با پيشروي در جاده استراتژيك فاو- بصره و درياچه نمك موفق شدند كه نقاط حساس دريا چه نمك را در سال 1365هجري شمسي به تصرف خود در آوردند . اين عمليات كه از اواسط بهمن با رمز يازهرا (س)آغاز شده بود، 78روز بطول انجاميد وطي اين مدت نيروها ي اسلام چندين گذرگاه استراتژيك را تصرف كردند و لشگر ارتش صدام و شماري گردان وتيپ نيز منهدم شدند. عده كشته شدگان ومجروحان دشمن در اين علميات بيش از 50000 نفر اعلام شد، و بيش از 2000 تن از آنان به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند .

درگذرشت استاد جعفر روح بخش هنرمند نقاش درسال 1375 هجري شمسي
استاد جعفر روح بخش هنرمند نقاش ايراني در تهران بدرود حيات گفت استاد روح بخش در سال 1317 شمسي در تهران متولدشد تحصيلات خود را تا اخذ درجه كارشناسي ارشد در رشته نقاشي ادامه داد. وي از استادان رشته هاي طراحي نقاشي و چاپ در دانشگاه تهران بود . استاد در بسياري از نمايشگاهها ي داخلي و خارجي شركت كرد و جوايزي هم به دست آوردند از مرحوم روحبخش آثار متنوعي بيادگار مانده است كه جملگي بيانگر هنر ايشان در نقاشي اند . ايشان از چهره هاي بارز مكتب سقاخان در نقاشي معاصر ايران بشمارمي رود.

تشکیل كنگره مذهبي معروف به اوگسبورگ در آلمان در سال 1555 ميلادي
كنگره مذهبي معروف به اوگسبورگ به همين نام درآلمان در سال 1555 ميلادي تشكيل شد. اين گنكره براي پايان دادند به كشمكش هاي مذهبي امپراتوري مقدس روم بر پا شد. زيرا در نتيجه اصلاح ديني، اختلافاتي در اين امپراتوري بوجود آمده بود. از نتايج كنگره اوگسبورگ اعطاي آزادي پيروان مدهب پروتستان بود. همچنين املاك غضب شده پروتستانها رابه آنان باز پس دادند.

حمله دولت امريكا به كشور دومينيكن در سال 1965 ميلادي
دولت امريكا به بهانه حفظ جان اتباع خود به كشور دومينيكن در آمريكاي مركزي در سال 1965 ميلادي حمله كرد. در پي حملات امريكاييان مردم دومينيكن بر ضد نظامي كه بر اريكه قدرت نشسته بودند، قيام كردند و درنهايت با پيوستن گروهي از نظاميان به انقلابيون، مردم اين كشور شكست سختي بر ارتش و رهبران مستبد آن وارد آوردند. امريكا نيز نيروهاي خود را افزايش داد اما سرانجام دولت انقلابي تشكيل شد و نيروهاي امريكايي را مجبور به خروج از دومينيكن كرد.


نوشته شده در   چهارشنبه 8 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode