ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 8 ارديبهشت 1389     |     کد : 7360

آيت‌الله فاضل لنكراني ولايت فقيه را از نظر فقهي محتاج به دليل نمي‌دانست

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: آيت‌الله فاضل لنكراني به اصل ولايت فقيه اعتقاد محكم داشت و مسئله ولايت فقيه را از نظر فقهي محتاج به دليل نمي‌دانست و آن را امري بسيار بديهي در فقه قلمداد مي‌كرد...

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: آيت‌الله فاضل لنكراني به اصل ولايت فقيه اعتقاد محكم داشت و مسئله ولايت فقيه را از نظر فقهي محتاج به دليل نمي‌دانست و آن را امري بسيار بديهي در فقه قلمداد مي‌كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمين محمدجواد فاضل لنكراني ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در آستانه فرارسيدن سومين سالگرد ارتحال آيت‌الله فاضل لنكراني و ايام فاطميه به تشريح ابعاد شخصيتي اين عالم و مرجع تقليد شيعه پرداخت و گفت:‌ ما در آستانه ايام شهادت بزرگ بانوي اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) قرار داريم و اميدواريم كه در اين ايام هركس به سهم خود بتواند در باشكوه‌تر برگزار كردن مراسم‌هاي ويژه ايام فاطميه نقش خود را ايفا كند.
وي در ادامه با اشاره به همزماني ارتحال آيت‌الله فاضل لنكراني و تشييع اين مرجع بزرگ شيعه در روز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) بيان داشت: شايد در تاريخ شيعه بي‌سابقه باشد كه مراسم تشييع يك روحاني و مرجع در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) برگزار شود و ما نيز در اين روز شاهد حضور ميليوني مردم در مراسم تشييع جنازه بوديم كه اين مراسم مورد توجه دنيا قرار گرفت.

*آيت‌الله فاضل لنكراني در 25 سالگي به درجه اجتهاد رسيد
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به اينكه شخصيت آيت‌الله فاضل لنكراني از ابعاد مختلف قابل بحث و بررسي است، اظهار داشت: يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي آيت‌الله فاضل لنكراني بعد علمي شخصيت ايشان است و آيت‌الله فاضل لنكراني از سن 25 سالگي به درجه اجتهاد رسيده بوده و اجتهاد او را نيز آيت‌الله بروجردي تاييد كرده بودند.
وي هماهنگي، اتقان و پويايي در استنباط را از ديگر ويژگي‌هاي اين شخصيت بزرگ عنوان كرد و افزود: تناسب و هماهنگي در فقه ايشان به روشني وجود دارد و و آيت‌الله فاضل فقيهي بود كه شرايط را درك مي‌كرد و از زمان خود جلوتر بود.
فرزند آيت‌الله فاضل لنكراني با اشاره به اينكه در شرايط كنوني برخي به بهانه روشنفكري مي‌خواهند روايات ائمه اطهار را مورد بي‌توجهي قرار دهند، يادآور شد: ايشان تاكيد زيادي به استفاده و آگاه شدن از روايات ائمه اطهار داشت و همچنين در زمينه مكتب فقهي نجف و قم از جامعيت برخوردار بود.

*بسياري از اساتيد برجسته حوزه شاگرد آيت‌الله فاضل بودند
وي با تاكيد بر اينكه درس آيت‌الله فاضل طلبه‌پرور و مجتهد پرور بود، يادآور شد: بسياري از مدرسين سطوح عالي و خارج حوزه از شاگردان آيت‌الله فاضل لنكراني بوده‌اند.
استاد حوزه علميه قم با اشاره به ساده‌زيستي آيت‌الله فاضل لنكراني افزود: ايشان ساده‌زيست بود ولي تظاهر به زهد نداشت و حتي يك متر زمين نيز به عنوان مال شخصي نداشت و اين در حالي بود كه هر ماه يك ميليارد و 500 ميليون تومان به عنوان شهريه به طلاب مي‌داد.
وي با اشاره به ولايي بودن اين مرجع شيعه اظهار داشت: ايشان همواره نسبت به ولايت ائمه معصومين بسيار جدي بود و نسبت به مسئله ولايت با هيچكس مماشات نمي‌كرد.
فاضل‌لنكراني با اشاره به توجه آيت‌الله فاضل لنكراني به ايام فاطميه و ضرورت پاسداشت اين ايام گفت: علاوه بر اينكه آيت‌الله فاضل در شرايط مختلف نسبت به صدور پيام اقدام مي‌كرد در پنج سال آخر عمر نيز ايشان در ايام فاطميه همواره پيامي صادر مي‌كرد و فقط در مورد پيام فاطميه پيگيري مي‌كرد كه اين پيام از صداوسيما پخش شده و در مطبوعات منعكس شود.

*آيت‌الله فاضل ولايت فقيه را امري بديهي مي‌دانست
وي درباره توجه آيت‌الله فاضل به مسئله ولايت فقيه گفت: ايشان ولايت فقيه را شعاعي از ولايت ائمه اطهار مي‌دانست و دين را جداي از سياست قلمداد نمي‌كرد و از ابتداي جواني پشت سر امام حركت كرد و در لحظه‌هاي حساس انقلاب نيز نقش كليدي داشت.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ادامه داد: اين مرجع تقليد به اصل ولايت فقيه اعتقاد محكم داشت و مسئله ولايت فقيه را از نظر فقهي محتاج به دليل نمي‌دانست و آن را امري بسيار بديهي در فقه قلمداد مي‌كرد.
وي اظهار داشت: در جريان انتخاب آيت‌الله العظمي خامنه‌اي ايشان در جلسه خبرگان تاكيد بسياري بر انتخاب مقام معظم رهبري داشتند و همواره نيز مي‌فرمودند بهتر از ايشان براي رهبري كشور نداشتيم.
در آستانه سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا، مراسم سومين سالگرد ارتحال آيت‌الله العظمي فاضل لنكراني 23 ارديبهشت ماه در مسجد اعظم قم و همچنين به صورت همزمان در 12 كشور جهان برگزار مي‌شود.


نوشته شده در   چهارشنبه 8 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode