ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 7 ارديبهشت 1389     |     کد : 7355

شناخت انسان به روش نقلي

مراحل عالي شناخت انسان به روش وحي فقط بهره انسان كامل معصوم(عليه‌السلام) است؛ ولي روش نقلي در دسترس همگان است...

مراحل عالي شناخت انسان به روش وحي فقط بهره انسان كامل معصوم(عليه‌السلام) است؛ ولي روش نقلي در دسترس همگان است. اگر مطلبي از راه وحي معصومان ثابت شود، مي‏توانيم آن را به پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم يا امام معصوم(عليه‌السلام) اسناد دهيم و بگوييم پيغمبرصلي الله عليه و آله و سلم يا امام(عليه‌السلام) چنين فرمود و مثلاً انسان را چنين شناساند.
گاهي نيز انسان معصوم، واسطه‏اي است تا سخنان خدا را بي‏كم و كاست به ما برساند و خود او نيز شارح و مبيّن آن شود، چنان كه قرآن كريم عيناً كلام خداي انسان آفرين است و سنّت نبوي، علوي و ديگر اوليا نيز در مقام شرح و تبيين جزئيات اين كتاب آسماني است.
بهترين روش براي تشخيص مسائل مربوط به حوزه شناخت انسان، در پاسخ به پرسش «ما هو» و تبيين ماهيت انسان، روش بررسي سخنان خداي انسان آفرين است، زيرا حقيقت انسانْ كتابي نيازمند به شرح است و شارح اين كتاب هم كسي جز مصنّف آن (آفريدگار هستي) نمي‏تواند باشد، زيرا خدا هم نويسنده اين كتاب است و هم متكلّم كلمات آن.
خداي سبحان حقيقت انسان را به وسيله انبيا، اوليا و فرشتگان شرح كرده و با بيان اينكه آدمي از كجا آمده و به كجا مي‏رود و در چه راهي گام برمي‏دارد، او را هم با خودش و هم با آفريدگارش و هم با گذشته، حال و آينده‏اش آشنا مي‏كند.
خداوند قرآن كريم را كه به مصداق ﴿ونَزَّلنا عَلَيكَ الكِتبَ تِبينًا لِكُلِّ شي‏ءٍ﴾(1) روشنگر همه امور است، عهده‏دار هدايت بشر از ظلمات به سوي نور دانسته و در وصف آن فرموده است: ﴿كِتبٌ اَنزَلنهُ اِلَيكَ لِتُخرِجَ النّاسَ مِنَ‏الظُّلُمتِ اِلَي النّورِ بِاِذنِ رَبِّهِم اِلي صِرطِ العَزيزِ الحَميد﴾(2)؛ يعني قرآن را به سوي تو فرستاديم تا مردم را از تاريكيها به سوي نور درآورده و به اذن پروردگارشان آنها را به راه خداوند مقتدر و ستوده رهسپار گرداني، پس كتابي گوياتر از قرآن براي معرّفي و شناخت انسان نيست، زيرا قرآن كريم كه براي هدايت و تكامل انسان نازل شده، مسائل مربوط به شناخت انسان را آشكارا بيان كرده است.
1. سوره نحل، آيه 89.
2. سوره ابراهيم، آيه 1.
تفسير انسان به انسان، ص120 .


نوشته شده در   سه شنبه 7 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode