ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 6 ارديبهشت 1389     |     کد : 7336

زنبور،آیتِ الهی

شانزدهمین سوره یقرآن مجید،سوره ی نحل(زنبور عسل) است...

شانزدهمین سوره  قرآن مجید،سوره ی نحل(زنبور عسل) است.در این سوره به بسیاری از نعمت های خداوند اشاره شده است.یکی از این نعمت ها وجود حشره ای به ظاهر ضعیف به نام زنبور عسل است.این حشره تواناییهای شگفت انگیزی دارد.دانشمندان تاکنون به برخی از تواناییهای این حشره ی سودمندپی برده اند.یکی از این تواناییها فرود آمدن ایمن زنبوران است.دانشمندان می گویند: زماني که زنبورها به سطحي نزديک مي شوند به تدريج سرعت خود را به منظور متوقف شدن همزمان با انطباق سرعت با ابعاد هدف فرود کاهش مي دهند. محققان با ساختن سکويي که امکان تغيير دادن آن به هر زاويه اي امکانپذير بود به مشاهده فرايند فرود زنبورها پرداختند.
دانشمندان با استفاده از آب قند زنبورهاي عسل را به گونه اي آموزش دادند که براي چندين بار به سوي سکو پرواز کرده و بر روي آن فرود آيند. طي اين مرحله از تمامي حرکات زنبورها توسط دوربيني پر سرعت تصويربرداري شد. اين تصاوير نشان دادند زنبورها بدون توجه به مسطح بودن يا غير مسطح بودن سکو در فاصله 13 ميليمتري از سطح ،سرعت خود را کاهش مي دهند و سپس فرود مي آيند. در واقع اين تصاوير ثابت کردند که زنبورها اين فاصله را با کمک چشمهاي خود اندازه گيري کرده و تخمين مي زنند.
در صورتي که سکوي فرود مسطح باشد زنبورها به سادگي و با کمک پاهاي پشتي خود فرود مي آيند. در صورتي که سکو در زاويه اي ميان عمودي تا واژگون قرار داشته باشد زنبور ابتدا با کمک شاخکهاي خود به سوي سکو نشانه گرفته و آن را بررسي مي کند، سپس پاهاي جلويي خود را بالا کشيده و پس از پاهاي مياني و پشتي، آنها را بر روي سطح قرار داده و فرود مي آيد.
به گفته محققان اين حرکات زيبا و آکروباتيک را مي توان به راحتي در طراحي هواپيماها مورد استفاده قرار داد. سيستمهاي فرود کنوني از سيستم تابش پرتو استفاده مي کنند که با توجه به شيوه فرود زنبورها، اين سيستمها بسيار پيچيده تر از حد نياز به نظر مي آيند. دانشمندان معتقدند زنبورها با استفاده از سيستم بيولوژيکي خلبان خودکار فرود مي آيند که مي توان آن را در سيستمهاي دست ساز بشر نيز شبيه سازي کرده و از آن براي فرودهاي بدون نقص و کم خطر استفاده کرد.
آری،انسان می تواند از زنبورها چیزهایی یاد بگیرد که به سادگی متوجه آنها نمی شود.جالب اینجاست که مغز زنبور به اندازه يک دانه کنجد است و در حدود يک ميليگرم وزن دارد.بااین همه،زنبورها تا کنون منبع الهام بسياري از مطالعات انساني بوده اند.رفتار زنبورها پر از رمز و راز است.رقص زنبورها نشانه ی برقراری ارتباط آنها با هم است.آنها به این وسیله محل شهد گل ها را به هم اطلاع می دهند.دانشمندان می گویند با این که تاکنون تحقیقاتی در مورد رقص زنبورها صورت گرفته،اما بشر هنوز هم نتوانسته تمامی ابعاد شگفت انگیز رقص زنبورها را درک نماید و جزئیات آن را بفهمد.زنبور عسل یک آیت الهی است.عسل،این محصول شیرین و گوارای زنبورها،یکی از شفابخش ترین خوراکیهایی است که در جهان پیدا می شود.با خوردن عسل می توان در برابر بیماریها مقاوم شد.عسل هم غذاست و هم دارو.همانطور که در سوره ی نحل ،آیات 68 و 69 چنین می خوانیم:
وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ.
پروردگار تو به زنبور عسل وحى [= الهام غريزى] كرد كه از پاره‏اى كوهها،
و از برخى درختان، و از آنچه داربست [و چفته ‏سازى] مى‏كنند، خانه‏هايى براى خود درست كن.
ثُمَّ كُلِي مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا يَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاء لِلنَّاسِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ . 
سپس از همه ميوه‏ها بخور، و راههاى پروردگارت را فرمانبردارانه بپوى؛
[آنگاه] از درون [شكم]، آن شهدى كه به رنگهاى گوناگون است بيرون مى‏آيد.
در آن، براى مردم درمانى است.
راستى در اين [زندگى زنبوران] براى مردمى كه تفكر مى‏كنند، نشانه [قدرت الهى] است.
وجود این حشره،نشانه ی قدرت پروردگار است.پروردگاری که از چيزهاى پاكيزه به ما روزى بخشيد تا شکرگزار نعمت هایش باشیم.


نوشته شده در   دوشنبه 6 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode