ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 31 فروردين 1389     |     کد : 7251

سه شنبه 31 فروردين 6 جمادي الاول 20 آوريل

آغاز خلافت راضي بالله عباسي در سال 322 هجري قمري...

آغاز خلافت راضي بالله عباسي در سال 322 هجري قمري
پس از بركناري قاهر بالله عباسي و شكنجه و آزار وي توسط برخي از فرماندهان سپاه و دولتمردان سياسي دربار عباسي، بي درنگ به سراغ ابوالعباس محمد بن مقتدر بالله رفته و وي را براي پوشيدن رداي خلافت مهيا نمودند.
وي از كنيزي به نام "ظلوم" در رجب سال 297 قمري به دنيا آمده بود و پس از قتل پدرش مقتدر و خلافت عمويش قاهر بالله، مورد خشم خليفه وقت و دولتمردان عباسي قرار گرفت و بدين جهت، بيشتر اوقات در خفا زندگي مي كرد، تا از آزار و آلام دستگاه خلافت در امان باشد.
اما پس از خلع عمويش قاهر بالله، كانديداي خلافت شد و لقب "الراضي بالله" را براي خويش برگزيد.
مخالفان قاهر بالله كه راضي بالله را بر سرير خلافت نشانده بودند، تلاش زيادي به عمل آوردند تا از همه قضات، دبيران، وزيران، فرماندهان سپاه و بزرگان و ريش سفيدان طايفه بني عباس براي راضي بالله بيعت گرفته و حكومت و خلافتش را تسريع و تثبيت نمايند.
راضي بالله در آغاز كار، ابوعلي بن مقله را به مقام وزارت عاليه و علي بن عيسي را مسئول كنترل و نظارت دربار قرار داد. اين دو، در خلافت قاهر بالله عباسي، مورد خشم خليفه قرار گرفته و متواري شده بودند.
هم چنين راضي بالله دستور داد تمامي زندانيان را از زندان آزاد و افرادي كه در حكومت قاهر بالله، اذيت و آزار شده بودند، مورد نوازش قرار گيرند.
به دستور راضي، پزشك ويژه قاهر بالله، يعني عيسي را دستگير كردند وليكن با مصادره دويست هزار دينار وجه نقد از او، آزادش كردند و سپرده هاي زياد سيم و زر را كه قاهر در نزد او گذاشته بود، از او بازستاندند.
راضي بالله، تا ربيع الاولی سال 329 قمري در مصدر خلافت و حكومت عباسيان قرار داشت و در اين سال، پس از شش سال و ده ماه خلافت، بدرود حيات گفت.
درباه او گفته شد كه وي از خوبان خلفا بود.

درگذشت استاد محمد تقي شريعتي مفسّرقرآن كريم در سال1366هجري شمسي
استاد محمد تقي شريعتي مفسّرقرآن كريم و انديشمند عاليقدراسلامي در سال1366هجري شمسي در80 سالگي به رحمت ايزدي پيوست. او در سال1286 شمسي در مزنيان سبزوار متولد شد و علومي چون منطق، فلسفه، فقه و اصول را در مشهد مقدّس فرا گرفت. استاد محمد تقي شريعتي كانون نشر حقايق اسلامي را درمشهد بنياد نهاد و جلسات سخنراني و تفسير قرآن را بطور مستمر در اين شهر برپا مي كرد. استاد محمد تقي شريعتي عمر پربركت خويش را درراه آگاه كردن هرچه بيشتر مردم از اسلام واقعي سپري كرد.

استقلال جزيره ايسلند در سال920ميلادي
جزيره ايسلند با تشكيل مجلس عمومي بنام آلتينگ استقلال خود را در سال920ميلادي اعلام كرد. ايسلند ازقرن 13ميلادي تحت حاكميت شاه نروژ و سپس دانمارك بود. درزمان جنگ جهاني دوم پس ازتصرّف دانمارك بدست نيروهاي آلماني، قواي بريتانيا نيزايسلند رااشغال كرد. اما بعد ازجنگ ايسلندي درهمه پرسي به استقلال كشورخود رأي دادند و به اتحاد با دانمارك نيزپايان بخشيدند.

تولد «سيمون بوليوار» سياستمدارانقلابي اِمريكاي جنوبي در سال1783ميلادي
«سيمون بوليوار» سياستمدارانقلابي اِمريكاي جنوبي در سال1783ميلادي دركاراكاس بدنيا آمد. بوليوار در انقلاب كاراكاس حضوري فعال داشت و كنگره اي كه براي تشكيل كلمبيايي بزرگ ايجاد شده بود او را به رياست جمهوري انتخاب كرد. بوليوارنيروهاي اسپانيايي را ازونزوئلا بيرون راند و سرزمينهاي اكوآدور و كلمبيا را دراختيارخود گرفت. درسال1822ميلادي فعاليتهاي آزاديبخش بوليوارگسترش يافت بطوريكه فرماندهي نيروهاي مسلح پرو را هم برعهده گرفت و در سال1825ميلادي دربدست آوردن پيروزي آنها را ياري كرد. بوليوارهمچنين مأمورطرح قانون اساسي جديد براي آزادي سرزميني شد كه امروزه بوليوي خوانده مي شود. 


نوشته شده در   سه شنبه 31 فروردين 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode