ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 30 فروردين 1389     |     کد : 7232

نگراني از استانداردهاي دوگانه

در جمع بندي پاياني کنفرانس بين المللي خلع سلاح و عدم اشاعه تسليحات هسته اي در تهران نگراني شديد در خصوص تضعيف رژيم عدم اشاعه تسليحات هسته اي به دليل اتخاذ استانداردهاي دو گانه و تبعيض آميز از سوي برخي قدرت هاي هسته اي به ويژه همکاري برخي کشورهاي هسته اي با غير اعضاي NPT و ناديده انگاشتن زرادخانه هسته اي رژيم صهيونيستي ابراز شد.

در جمع بندي پاياني کنفرانس بين المللي خلع سلاح و عدم اشاعه تسليحات هسته اي در تهران نگراني شديد در خصوص تضعيف رژيم عدم اشاعه تسليحات هسته اي به دليل اتخاذ استانداردهاي دو گانه و تبعيض آميز از سوي برخي قدرت هاي هسته اي به ويژه همکاري برخي کشورهاي هسته اي با غير اعضاي NPT و ناديده انگاشتن زرادخانه هسته اي رژيم صهيونيستي ابراز شد.
متن جمع بندي کنفرانس تهران که امروز يکشنبه در پايان اين کنفرانس قرائت شد به اين شرح است :
کنفرانس بين المللي خلع سلاح و عدم اشاعه با شعار انرژي هسته اي براي همه، سلاح هسته اي براي هيچكس از 28 تا 29 فروردين 1389 در تهران برگزار شد. در اين کنفرانس بسياري از مقامات عاليرتبه و کارشناسان برجسته از حدود 60 کشور جهان مشارکت داشتند و درباره نگراني ها و چالش هاي موجود درباره خلع سلاح و عدم اشاعه سلاح هاي کشتار جمعي به ويژه سلاح هاي هسته اي به بحث و تبادل نظر پرداختند.
با توجه به بيانيه ها و مطالب ارائه شده توسط شرکت کنندگان کنفرانس ؛
1- از وضعيت پيچيده موجود در زمينه خلع سلاح و امنيت بين المللي عميقا ابراز نگراني نمود و همچنين نگراني خود را از تداوم وجود سلاح هاي کشتار جمعي به ويژه سلاح هاي هسته اي و استفاده يا تهديد به استفاده از اين سلاح ها ابراز نمود.
2- بر خلع سلاح هسته اي به عنوان بالاترين اولويت براي جامعه جهاني و لزوم امحاء کامل اين سلاح هاي غير انساني در يک ظرف زماني مشخص اجراي تعهدات خلع سلاحي کشورهاي هسته اي بر مبناي معاهده عدم اشاعه تسليحات هسته اي و اسناد پاياني کنفرانس هاي بازنگري سال هاي 1995 و 2000 و تحقق کامل 13 گام خلع سلاحي تعهد شده توسط کشورهاي هسته اي تاکيد نمود.
3- بر لزوم تلاش مضاعف براي فائق آمدن بر بن بست موجود بر سر راه نائل آمدن به خلع سلاح هسته اي در تمامي ابعادش و ارتقاء چند جانبه گرايي در حيطه خلع سلاح هسته اي و عدم اشاعه تسليحات هسته اي تاکيد نمود.
4- بر لزوم انعقاد يک کنوانسيون جامع، غير تبعيض آميز و به لحاظ حقوقي الزام آور براي منع کامل توسعه، توليد، انتقال، ذخيره سازي، استفاده يا تهديد به استفاده از اين سلاح ها براي نائل آمدن به جهاني عالي از سلاح هاي هسته اي با توجه به تجربه انعقاد دو کنوانسيون سلاح هاي شيميايي در سال 1992 و کنوانسيون منع سلاح هاي بيولوژيک در سال 1972 و همچنين ارائه تضمين هاي امنيتي جامع و غير تبعيض آميز تا حصول خلع سلاح هسته اي کامل تاکيد نمود.
5- بر نياز به اقدام در راستاي تحقق مناطق عاري از سلاح هسته اي در بخش هاي مختلف جهان به ويژه در خاورميانه بر اساس قطعنامه هاي ذيربط سازمان ملل تاکيد نموده و تا حصول چنين نتيجه اي به عنوان يک گام اوليه، پيوستن رژيم صهيونيستي به معاهده عدم اشاعه تسليحات هسته اي و قرار گرفتن تاسيسات هسته اي آن تحت پادمان هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي را به عنوان يک ضرورت اعلام نمود.
6- بر اصول بازگشت ناپذيري، شفافيت و قابل راستي آزمايي بين المللي بودن اجراي توافقات دو جانبه و چند جانبه کاهش سلاح هاي هسته اي تاکيد نمود.
7- بر حق استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي و لزوم ارتقاء همکاري هاي بين المللي به عنوان يکي از ارکان معاهده عدم اشاعه تسليحات هسته اي و بر اساس تعهدات مندرج در ماده چهار اين معاهده تاکيد نمود.
8- بر اينکه حمله به تاسيسات هسته اي صلح آميز که پيامدهاي منفي عمده اي براي انسانها و محيط زيست دارد مصداقي از تخلف آشکار از حقوق بين الملل و منشور سازمان ملل است تاکيد نمود.
9- نگراني شديد خود را در خصوص تضعيف رژيم عدم اشاعه تسليحات هسته اي به دليل اتخاذ استانداردهاي دو گانه و تبعيض آميز از سوي برخي قدرت هاي هسته اي به ويژه همکاري برخي کشورهاي هسته اي با غير اعضاي NPT و ناديده انگاشتن زرادخانه هسته اي رژيم صهيونيستي ابراز نمود.
10- در مورد دو رده ديگر از سلاح هاي کشتار جمعي يعني سلاح هاي شيميايي و بيولوژيک نيز بر لزوم پايبندي به تعهدات مربوط به امحاء سلاح هاي شيميايي در موعد تعيين شده يعني سال 2012 و همچنين ضرورت پرداختن به تهديدات بيولوژيک تاکيد شد.
11- با توجه به اهميت اين کنفرانس و نتايج حاصله از آن به عنوان ميزبان پيشنهاد مي کنيم که نتايج اين جلسه به عنوان سند نزد دبير کل سازمان ملل متحد و ديگر نهادها و سازمان هاي بين المللي ارائه و ثبت گردد.
12- همچنين با توجه به استقبال شرکت کنندگان نسبت به موضوع اين کنفرانس و به منظور بازنگري در خصوص چگونگي پيشبرد اهداف اين کنفرانس و حسب ابراز تمايل تعداد زيادي از شرکت کنندگان، دومين نشست کنفرانس خلع سلاح و امنيت بين المللي در نيمه دوم آوريل سال آينده (2011) در تهران برگزار خواهد شد. 


نوشته شده در   دوشنبه 30 فروردين 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode