ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 26 فروردين 1389     |     کد : 7183

نشست امنيت هسته‌اي واشنگتن بدون نتيجه پايان يافت

نشست امنيت هسته‌اي واشنگتن بدون نتيجه‌اي خاص و صرفا با انتشار بيانيه‌اي غيرالزام‌آور از جانب كشورهاي شركت‌كننده پايان يافت و تحليلگران نيز تاكيد كردند كه اهداف اعلام‌شده براي اين نشست به هيچ عنوان محقق نشد...

نشست امنيت هسته‌اي واشنگتن بدون نتيجه‌اي خاص و صرفا با انتشار بيانيه‌اي غيرالزام‌آور از جانب كشورهاي شركت‌كننده پايان يافت و تحليلگران نيز تاكيد كردند كه اهداف اعلام‌شده براي اين نشست به هيچ عنوان محقق نشد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، سران 47 كشور جهان كه در نشست اخير امنيت هسته‌اي واشنگتن شركت كرده بودند، پس از پايان نشست در بيانيه‌اي مشترك و غيرالزام‌آور اعلام كردند: ما از درخواست "باراك اوباما " رئيس‌جمهور آمريكا براي تضمين امنيت تمام مواد هسته‌اي آسيب‌پذير در چهار سال آتي استقبال كرده و با آن همراهي خواهيم كرد.
بنا بر اين گزارش، همچنين بسياري از كشورهاي شركت‌كننده در اين نشست از جمله اوكراين، مكزيك و كانادا نيز تمايل خود را براي كنار گذاشتن اورانيوم با درصد غناي بالا اعلام كردند.
در پايان اين نشست همچنين روسيه و آمريكا به طور مشترك پروتكلي را به امضا رساندند تا هر يك حدود 34 تن از پلوتونيومي را كه در اختيار دارند، يعني معادل 17 هزار سلاح هسته‌اي را از بين ببرند.
بنا بر اين گزارش، مسكو نيز در اين نشست طرح خود را براي تعطيل كردن آخرين راكتوري كه پلوتونيوم را تا سطح سلاح اتمي غني‌سازي مي‌كند، اعلام كرد.
اين گزارش افزود: سران اين نشست در بيانيه غيرالزام آور خود تنها اندكي به اقدامات مشخص شده براي مقابله با قاچاق مواد هسته‌اي در سطح جهان اشاره كردند و اين بيانيه به اندازه‌اي كه مورد نياز بود به اين مسئله نپرداخت.
در اين بيانيه آمده است: ما نياز براي همكاري ميان كشورهاي جهان به منظور جلوگيري و واكنش موثر در قبال رويدادهاي مربوط به قاچاق مواد هسته‌اي را درك مي‌كنيم.
شركت‌كنندگان در اين نشست همچنين يكصدا اعلام كردند: امنيت افزون نبايد حق كشورها براي توسعه و استفاده از انرژي هسته‌اي در راستاي اهداف و فناوري صلح‌آميز را ناديده بگيرد.
در اين بيانيه غيرالزام‌آور علاوه‌ بر اين بر نقش موثر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در تامين امنيت مواد هسته‌اي در سراسر جهان نيز تاكيد شد و كشورهاي شركت‌كننده متعهد شدند تا از اين آژانس حمايت كنند.
"يوكيا آمانو " مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز در بيانيه‌اي كه از مقر آژانس در وين منتشر شد، از سران كشورهاي شركت‌كننده در اين نشست به خاطر حمايت سياسي و معنوي آنها از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قدرداني كرد.
اين در شرايطي است كه تحليلگران پس از اتمام اين نشست اعلام كردند: اهدافي را كه اوباما براي اين نشست اعلام كرده بود، به هيچ عنوان محقق نشدند.
نشست آتي امنيت هسته‌اي قرار است در سال 2012 در كره جنوبي برگزار شود.


نوشته شده در   پنجشنبه 26 فروردين 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode