ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 21 فروردين 1389     |     کد : 7117

شنبه 21 فروردين 25 ربيع الثاني 10 آوريل

درگذشت « ثابت بن قرة صابي» رياضيدان ،منجّم ،فيلسوف و طبيب در سال 288هجري قمري..

درگذشت « ثابت بن قرة صابي» رياضيدان ،منجّم ،فيلسوف و طبيب در سال 288هجري قمري
« ثابت بن قرة صابي» رياضيدان ،منجّم ،فيلسوف و طبيب برجسته مشرق زمين درگذشت. وي در سال 221هجري در حَرّان متولد شد و چون صابيان به يوناني سخن مي گفتند او زبانهاي يوناني و سرياني را به خوبي مي دانست و پس از پيروزي عربها، اين زبان را هم آموخت. ثابت در يكي از سفرهاي محمد بن موسي رياضيدان كم نظير و بسيار مشهور آن روزگار به حَران، مورد توجه او قرار گرفت و پس از چندي به دعوت محمد بن موسي به بغداد رفت ثابت در بغداد به هدايت وي دانشمندي برجسته در رياضيات و نجوم گرديد، به طوري كه نوشته ها و آثار رياضي او در هموار كردن راه براي كشفيّات مهم در رياضيات از قبيل هندسه تحليلي و هندسه نا اقليدسي نقشي بسزا داشت. ثابت بن قره در علم نجوم از نخستين كساني بود كه به اصلاح دستگاه بطلميوس پرداخت. از موارد برجسته زندگي علمي ثابت فعاليتهاي تحقيقاتي و علمي او در پزشكي و علوم طبيعي است. ثابت بن قره آثار متعددي در زمينه هاي رياضي و نجوم از يوناني به عربي ترجمه كرد كه از آن ميان مي توان به« كتابُ المفروضات و الذخيرة في علم الطب» اشاره كرد .

تأسيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي در سال 1358 هجری شمسی
بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به رهبري حضرت امام خميني(ره)، اولين اقدام اساسي در جهت احقاق حقوق محرومان توسط ايشان انجام گرفت و حضرت امام(ره) كه به فكر محرومان و بي سرپناهان جامعه بودند در 21 فروردين 1358، اولين نهاد سازندگي براي رفع مشكل مسكن و تهيه سرپناه براي محرومان را با صدور يك فرمان تاريخي پايه گذاري كرد.

شهادت رضا شمس آبادي درپي اقدام انقلابي خويش براي ترور شاه در سال1343هجري شمسي
سرباز وظيفه رضا شمس آبادي درپي اقدام انقلابي خويش براي ترور شاه در سال1343هجري شمسي به شهادت رسيد. شمس آبادي فرزند قيام 1342شمسي بود و اعتقاد داشت كه تنها مرجع ديني است كه مي تواند ستمديده ايران را نجات دهد. شمس آبادي با اين انديشه قصد كرد كه دركاخ مرمر، شاه را ترور كند اما همچون مولايش علي(ع) خود به استقبال مرگ رفت و به شهادت رسيد.

شهادت «سپهبد علي صياد شيرازي» بدست منافقین در سال1378هجري شمسي
«سپهبد علي صياد شيرازي» در سال1378هجري شمسي بدست عوامل منافق به شهادت رسيد. اين امير سرافراز ارتش اسلام درمقام هاي مختلف به اين مرزو بوم خدمت خالصانه كرده بود. شهيد صياد شيرازي سالها درمقام استاد درمركزآموزش توپخانه اصفهان تدريس مي كرد. درسال1360هجري شمسي با حكم حضرت امام خميني(ره) فرماندهي نيروي زميني ارتش را به عهده گرفت و درسال1365نماينده حضرت امام (ره) درشوراي عالي دفاع شد. آخرين مسئوليت شهيد صياد شيرازي جانشيني رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح بود و چندي قبل ازشهادت مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي درجه سرلشگري به ايشان اعطا كرده بود.

درگذشت سيدابوالحسن طباطبايي اصفهاني از بزرگان فلسفه اسلامی در سال1276هجري شمسي
«سيد ابوالحسن طباطبايي اصفهاني» معروف به ميرزا ابوالحسن جلوه و متخلص به حكيم جلوه از بزرگان فلسفه اسلامي در سال1276هجري شمسي در تهران بدرود حيات گفت. حكيم جلوه از دانشوران و فيلسوفان شيعي بود كه از وي به نام« سيِّدُ الحُكَما» ياد شده است. در حوزه درس حكيم جلوه مدرسان، حكما و دانشمندان بزرگي چون« فَخرُ الفُقَها» به تحصيل مي پرداختند. ديوان مثنوي معنوي و حاشيه برشِفاي ابن سينا از آثار اين دانشمند شيعي بشمارمي روند.

كشتار فلسطينيان در دير ياسين در سال 1947 میلادی
دهكده (دير ياسين) در غرب(اورشليم) قرار گرفته است و نقطه ارتباطي مهمي براي اعراب فلسطين به شمار مي آيد. سربازان رژيم اشغالگر فلسطين در روز دهم آوريل 1948 ضمن تصرف اين دهكده بيش از 250 نفر از اهالي دهكده را كه نيمي از آنان زنان و كودكان بودند به قتل رساندند،اين درگيري آغاز مداخله رسمي عوامل(ايرگون) در جنگ عليه اعراب بود.

درگذشت «كارل فون لينه» طبيب و گياه شناس سوئدي در سال1778ميلادي
«كارل فون لينه» طبيب و گياه شناس سوئدي در سال1778ميلادي درگذشت. او با تكميل و توسعه روش نامگذاري علمي مبحثي آشفته را سامان بخشيد. اصول طبقه بندي لينه كه وي آن را در جانور شناسي، گياه شناسي، و معدن شناسي به كاربرد در روش ساختن روابط موجودات زنده در عالم طبيعت اهميّت فوق العاده اي دارد. رده بندي موجودات زنده مهمترين كتاب لينه است.

حمله «گاريبالدي» ميهن پرست ايتاليايي به جزايرسيسيل در سال1860ميلادي
«گاريبالدي» ميهن پرست ايتاليايي در سال1860ميلادي به جزايرسيسيل حمله كرد. او به درخواست ويكتورامانوئل دوم به اين امرمبادرت ورزيد و دراين حملات با 1000سربازبه هدف خود دست يافت. ازآن زمان سيسيل بخشي ازخاك ايتاليا محسوب مي شود.

در گذشت جِيران خليل جِبران نويسنده، شاعرو فيلسوف عارف مسلك لبناني در سال1931ميلادي
«جِيران خليل جِبران» نويسنده، شاعرو فيلسوف عارف مسلك لبناني درسال1931ميلادي درگذشت. وي دررشته هاي پزشكي، ادبيات عرب، حقوق بين الملل، موسيقي و تاريخ اديان تحصيلات كرد و دربسياري ازرشته هاي ديگرتحقيقات جامع و ارزنده اي انجام داد كه ازآن جمله هنر نقاشي را مي توان ذكركرد. خليل جبران معتقد بود كه نسلي نو درخاورميانه درحال ظهور است و اين نسل برتاريكي هاي فرهنگ استعماري خواهد شوريد و ايمان و پاكي و جسارت و شهامت را به ارمغان خواهد آورد. مشهورترين اثراين نويسنده مسيحي پيامبرنام دارد. جبران خليل جبران در اين كتاب عشق و ارادت خود را به حضرت محمد(ص) ابرازكرده است. «اَلمَواكِب» ديگر اثر اوست.


نوشته شده در   شنبه 21 فروردين 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode