ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 20 فروردين 1389     |     کد : 7113

پيامدهاي خود فراموشي

اگر كسي خود را بشناسد، ممكن نيست مبدأ و معاد و مسير بين آن دو را نشناسد و به آن ايمان نياورد؛ اما با فراموشي نفس، از همه اين معارف باز مي‏ماند، زيرا در حديث «من عرف نفسه فقد عرف ربّه»(1) مقصود از «ربّ»، همان مبدأ و معاد است، پس «من عرف نفسه، فقد عرف مبدأه و معاده»...

اگر كسي خود را بشناسد، ممكن نيست مبدأ و معاد و مسير بين آن دو را نشناسد و به آن ايمان نياورد؛ اما با فراموشي نفس، از همه اين معارف باز مي‏ماند، زيرا در حديث «من عرف نفسه فقد عرف ربّه»(1) مقصود از «ربّ»، همان مبدأ و معاد است، پس «من عرف نفسه، فقد عرف مبدأه و معاده».
با شناخت آغاز و انجام و ايمان به او، مسير بين آن دو كه همان صراط مستقيم (دين اسلام) است، معلوم و متعلّق ايمان مي‏شود. توضيح آنكه خدا هم اوّل است كه همه چيز از اوست و هم آخِر است كه همه به آن مرجع نهايي برمي‏گردند: ﴿اَلا اِلَي اللّهِ تَصيرُ الاُمور﴾(2) و چون تمام اوصاف الهي، عين هم و نيز عين ذات خداوند است، هر كه ربّ حقيقي خود را فراموش كند، همان خداي ﴿هُوَ الاَوَّلُ والاءخِرُ والظّهِرُ والباطِنُ﴾(3) را از ياد برده، در نتيجه مبدأ و معاد خود را فراموش كرده است.
اين معناي جامع، پس از تدبّر و تحليل، از حديث مزبور به دست مي‏آيد و چون در معاد، انسان بازگشت كننده است و خدا مرجع او، نسيان معاد گاهي به لحاظ بازگشتن خود انسان مطرح است و زماني به لحاظ مرجع بودن خدا و چون رجوع انسان به محكمه الهي مانند صدور انسان از مصدر ربوبي، فعلي است نيازمند به فاعل حقيقي، حتماً بازگشت انسان به خدا به معناي ارجاع الهي است، وگرنه خود انسان همان‏گونه كه اصل هويّت وي، فقرمحض است، در بازگشت به محكمه ربوبي نيز نيازمند اعاده خداست و خداي سبحان همان‏گونه كه مُبْدِع و مَبْدأ است، مُعيد و معاد (مرجع) است و پيامد فراموشي خودِ اصيل، نسيان همه اين معارف بَرين است.
قرآن كريم نيز از ياد بردن مبدأ و معاد را ناشي از غفلت از خويشتن مي‏داند و درباره معاد مي‏فرمايد: ﴿وضَرَبَ لَنا مَثَلًا ونَسِي خَلقَهُ قالَ مَن يُحي العِظمَ وهِي رَميم﴾.(4) هر كه آفرينش خود را فراموش كند، درباره قيامت ترديد دارد و آن را بعيد از عقل و دور از امكان مي‏پندارد و مي‏پرسد كه چه كسي استخوانهاي پوسيده او را زنده مي‏كند.
قرآنِ حكيم در رفع اين استبعاد مي‏فرمايد: ﴿قُل يُحييهَا الَّذي اَنشَاَها اَوّلَ مَرَّةٍ وهُوَ بِكُلِّ خَلقٍ عَليم﴾.(5) برپايه اين آيه، خلقت دوباره از خالق نخستين آفرينش هرگز بعيد نيست؛ اشكال در فراموشي خلقت اوّل است.
چون معاد همان مبدأ است، با مطالب پيش‏گفته درباره معاد، مسائل مبدأ نيز دانسته مي‏شود.
1. بحار الأنوار، ج2، ص32.
2. سوره شوري، آيه 53.
3. سوره حديد، آيه 3.
4. سوره‏يس، آيه 78.
5. سوره يس، آيه 79.
تفسير انسان به انسان، ص 71-72


نوشته شده در   جمعه 20 فروردين 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode