ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 19 فروردين 1389     |     کد : 7101

پنج شنبه 19 فروردين 23 ربيع الثاني 8 آوريل

وفات معتضد باللّه عباسى در سال 289 هجرى قمرى...

وفات معتضد باللّه عباسى در سال 289 هجرى قمرى
"احمد بن موفق بن متوكل عباسى"، معروف به "المعتضد بالله"، پس از وفات عمويش "معتمد عباسى"، به مقام خلافت نايل آمد.
وى، خليفه‏اى كوشا و باتدبير و در امر زمامدارى، كاردان و باگذشت بود.
معتضد به عنوان شانزدهمين خليفه عباسى، پس از استقرار در مقام خلافت، "عبيدالله بن سليمان" را به وزارت منصوب كرد و پس از وفات عبيدالله، فرزندش "قاسم بن عبيدالله" را به اين مقام برگزيد.
هم چنين، "ابواسحاق اسماعيل بن اسحاق ازدى" را كه مالكى مذهب بود، به قضاوت منصوب كرد و پس از وى، پسر عمويش "اسماعيل" را به اين مقام انتخاب نمود.
سرانجام در 47 سالگى، در 23 ربيع‏الثّانى، سال 289 قمرى، در بغداد بدرود حيات گفت.
معتضد عباسى با آل ابى طالب(ع) و علويان مهربان بود و متعرض آنان نمى‏شد و در مقابل، تلاش مى‏كرد كه به آنان خدمتى نمايد.
هم چنين، وى با بنى اميه بسيار دشمن بود و در سال 283 قمرى، دستور داد كه در منابر و سخنرانى‏ها، "معاوية بن ابى‏سفيان" و فرزندش "يزيد بن معاويه" را لعنت كنند و آن دو را به خاطر دشمنى با "اميرمؤمنان(ع) " و فرزندان گرامى‏اش، ناسزا گويند. اما وزيرش عبيدالله بن سليمان كه در باطن، ناصبى و دشمن اهل بيت )ع( بود، وى را از اين كار بازمى‏داشت و مى‏گفت كه اهل سنت، از سبّ و لعن معاويه ناراحت مى‏شوند و ممكن است عكس العمل منفى نشان داده و نظم خلافت را بر هم زنند.
معتضد، اعتنايى به گفتارش نكرد و دستور سب و لعن آن دو را صادر كرد.

خلافت مكتفى عباسى در سال 289 هجرى قمرى
على بن معتضد بن موفق بن متوكل عباسى، در رجب سال 264 قمرى از كنيزى رومى نژاد به نام "نشيج " به دنيا آمد و پس از درگذشت پدرش "معتضد عباسى"، در 23 ربيع الثانى سال 289 قمرى به خلافت رسيد و به "المكتفى بالله "معروف گرديد. وى، هفدهمين خليفه عباسيان بود .
مكتفى، درآغاز خلافتش "قاسم بن عبيدالله بن سليمان" را كه در زمان "معتضد عباسى"، مقام وزارت را در اختيار داشت، به اين مقام، ابقاء نمود ولى پس از مدتى، "عباس بن حسن بن ايوب" را به جاى وى منصوب كرد.
اما مقام قضاوت عاليه دستگاه خلافت را در عصر او، افراد ذيل بر عهده داشتند: يوسف بن يعقوب، محمد بن يوسف بن يعقوب، ابوخازم و عبدالله بن على بن أبى شوارب اموى.
مهم ترين رويداد عصر وى عبارت بوداز قيام فراگير قرمطيان به رهبرى
"ابوالقاسم قرمطى" در مناطقى از عراق و شام و درگيرى خونين آنان با سپاهيان خليفه، كه سرانجام ابوالقاسم قرمطى در نبرد با سپاهيان خليفه كشته شد و برادرش "ابوالحسن قرمطى"، رهبرى قرمطيان را بر عهده گرفت.
به هر روى، اين خليفه عباسى به مدت شش سال و شش ماه زمامدارى نمود و سرانجام در 31 سالگى، در هفدهم ذى قعده سال 259 قمرى بدرود حيات گفت.

پایان تحصن شمار زيادي از روحانيون مشروطه خواه در حرم حضرت عبدالعظيم(ع) در سال 1327 هجري قمري
شمار زيادي از روحانيون مشروطه خواه در سال 1327 هجري قمري كه در حرم حضرت عبدالعظيم(ع) و سفارت عثماني گرد آمده بودند از تحصن خارج شدند .آنان به دليل اينكه از استبداد بيش از حد محمد عليشاه و سركوبي آزاديخواهان توسط او به تنگ آمده بودند، در زاويه حرم حضرت عبدالعظيم(ع) اقدام به تحصن كردند. در همين حال از سوي انجمن ايالتي به مجاهدان دستور داده شد كه براي احتراز از بهانه گيري روس ها اسلحه خود را زمين بگذارند. با اين همه اين عمل مانع از هجوم مسلحانه روس ها و بدنبال آن انگليسي ها به ايران نشد .

درگذشت محمّد بن محمّد صديقي از عالمان شافعي مصر در سال 993هجري قمري
محمّد بن محمّد صديقي از عالمان شافعي در سال 993هجري قمري مصر درگذشت. او در خانواده اي روحاني و اهل علم ؛ علوم و معارف ديني را فرا گرفت، و بعدها از عالمان و عارفان مشهور گرديد. دانش و مهارت او در تدريس و بيان فقه، حديث، و تفسير در بسياري از منابع ذكر شده است. استاد صديقي مناسبات آيه ها و سوره هاي قرآني و همچنين اسماء ذات و صفات، و مواضع آنها را با بياني شيرين و عبارتي فصيح نقل مي كرد و در پايان هرمطلب نظر خود را نيز ابراز نمود. از جمله تأليفات صديقي مي توان آدابُ الشيخ و المُريد؛ و اَلاِسمُ الاَعظَم را نام برد. اين عالم بزرگ در سرودن شعر نيز استعدادي قابل توجه داشت و غالب سروده هايش در ديوان اشعار او جمع آوري شده است .اشعار صديقي بيشتر در مضامين توحيد و عرفان سروده شده اند .

شهادت آيت الله سيد محمد باقر صدر و خواهرش در سال 1359هجري شمسي
آيت الله سيد محمد باقر صدر و خواهر ايشان بنت الهدي در سال 1359هجري شمسي بدست مزدوران رژيم بعثي عراق به شهادت رسيدند. آيت الله صدر در 17 سالگي استادي پر آوازه بودند و به تدريس فقه و اصول در حوزه نجف پرداخت. وي از شخصيتهاي علمي اسلامي عراق بود كه علاوه بر حضور فعال در صحنه هاي سياسي كشور عراق و رهبري فكري سياسي مردم در اين كشوربه حوادث و رويدادهاي ايران نيز دقت و توجهي تام داشت. آيت الله صدر از زمان 15 خرداد با ملت ايران همگام بود و در سخنراني هاي خود همواره اعمال ننگين رژيم طاغوت را آشكار مي كرد و آنها را خائن به اسلام مي خواند. «اقتصاد ما، خلافت انسان و شهادت انبيا و حماسه اي از نور» از مهمترين آثار آيت الله صدر بشمار مي رود.

آغاز سفر تاريخي كشتي سيريوس براي عبور از اقيانوس اطلس در سال 1838 ميلادي
كشتي سيريوس متعلق به دولت انگلستاندر سال 1838 ميلادي سفر تاريخي خود را براي عبور از اقيانوس اطلس آغاز كرد. اين نخستين بار بود كه يك كشتي قصد عبور از پهنه يك اقيانوس را داشت. كشتي بخاري سيريوس از بندري واقع در ايرلند حركت كرد و پس از 18 روز به بندر نيويورك وارد شد.

درگذشت «لويي ماسينيون» خاور شناس فرانسوي در سال 1962 ميلادي
«لويي ماسينيون» خاور شناس فرانسوي در سال 1962 ميلادي در 79 سالگي در گذشت. او از اعضاي فرهنگستانهاي شوروي سابق، سوئد، دانمارك، اسپانيا، هلند، بلژيك و افغانستان بود. ماسينيون همچنين در انجمنهاي فرهنگي و خاور شناسي بسياري از كشورهاي دنيا عضويت داشت، از اين خاور شناس برجسته تحقيقات ارزنده اي درباره ايران اسلام باقي مانده است. «تقديس فاطمه الزهرا (س)، نيايش ابراهيم، مباهله مدينه و اصناف و طبقات مر اكش»، از آثار وي بشمار مي آيد.

در گذشت «پاپلو پيكاسو» نقاش اسپانيايي و مبتكر سبك كوبيسم در سال1973ميلادي
«پاپلو پيكاسو» نقاش اسپانيايي و مبتكر سبك كوبيسم در سال1973ميلادي در گذشت. اود ر18 سالگي نقاش مشهوري شد. وسبك ابداعي او بسرعت در ميان ديگر نقاشان رواج يافت. بزرگترين اثر پيكاسو گرينكا نام دارد. اين تابلو نقاش وحشت خود را از بمباران شهر گرينكا در جنگهاي داخلي اسپانيا مجسم كرده است.


نوشته شده در   پنجشنبه 19 فروردين 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode