ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 15 فروردين 1389     |     کد : 7048

آیا می دانید حیوانات در صنعت داروسازی چه نقش مهمی دارند؟

اغلب داروهاي هورموني را از غدد حيوانات تهيه مي‏کنند. براي مثال اپي‏نفرين، دارويي که براي بيماري‏هاي قلبي کاربرد دارد را از غدد فوق کليوي گربه مي‏گيرند. به اين دارو آدرنالين نيز مي‏گويند. اين دارو در سال 1904 کشف شد و براي بيماران مبتلا به آسم نيز تجويز مي‏شود...

اغلب داروهاي هورموني را از غدد حيوانات تهيه مي‏کنند. براي مثال اپي‏نفرين، دارويي که براي بيماري‏هاي قلبي کاربرد دارد را از غدد فوق کليوي گربه مي‏گيرند. به اين دارو آدرنالين نيز مي‏گويند. اين دارو در سال 1904 کشف شد و براي بيماران مبتلا به آسم نيز تجويز مي‏شود.
تيروکسين نيز دارويي است که درمان بيماري‏هاي تيروئيدي کاربرد دارد و از غدد تيروئيد گربه گرفته مي‏شود. انسولين، داروي اصلي بيماران ديابتي، را از ترشحات پانکراس گاو تهيه مي‏کنند.
با زهر مارها، نوعي پادزهر تهيه مي‏کنند که براي مقابله با نيش زدگي کاربرد دارد. از زهر بعضي از مارها نيز داروهايي براي بيماران قلبي تهيه مي‏کنند.
بسياري از واکسن‏ها از جانوران گرفته مي‏شوند. براي مثال، واکسن‏ فلج اطفال (پوليو) را از ويروس کليه‏هاي ميمون مي‏گيرند.
بيماري‏هايي مانند هاري، آبله، مالاريا، تيفوئيد و ديفتري از جمله بيماري‏هايي هستند که تنها از طريق مطالعه حيوانات شناسايي،کشف و مهار شده‏اند
ادواردجنر، پيشگام واکسيناسيون (مايه کوبي) نيز در سال 1790 ميلادي از عامل بيماري آبله گاوي به عنوان واکسن آبله استفاده کرد و ثابت کرد که اين واکسن افراد سالم را از ابتلا به آبله نجات مي‏‏دهد.
غير از تهيه دارو، جانوران کاربردهاي ديگري نيز در پزشکي دارند. براي مثال، تاثير يا خطرزايي داروهاي جديد را ابتدا روي حيوانات آزمايش مي‏کنند. به کمک چنين آزمايش‏هايي، بسياري از ويروس‏ها و باکتري‏ها شناسايي و قابل کنترل شده‏اند. بيماري‏هايي مانند هاري، آبله، مالاريا، تيفوئيد و ديفتري از جمله بيماري‏هايي هستند که تنها از طريق مطالعه حيوانات شناسايي، کشف و مهار شده‏اند.

برگرفته از کتاب: 365 پرسش‏ و پاسخ علمي براي بچه‏ها


نوشته شده در   يکشنبه 15 فروردين 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode