ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 15 فروردين 1389     |     کد : 7033

یکشنبه 15 فروردين 19 ربيع الثاني 4 آوريل

درگذشت «امير الدين ابهري» فيلسوف ؛ منجم و رياضيدان در سال 663 هجري قمري ...

درگذشت «امير الدين ابهري» فيلسوف ؛ منجم و رياضيدان در سال 663 هجري قمري
«امير الدين ابهري» فيلسوف ؛ منجم و رياضيدان بر جسته ايراني در سال 663 هجري قمري بدرود حيات گفت. او از مشاهير حكماي اسلامي و از شاگردان امام فخر رازي و كمال الدين ابن يونس بود. تاريخ ولادت او بطور دقيق ذكر نشد اما مسلم است كه پس از بروز فتنه مغول به بلاد روم گريخت و مدتي در آنجا بسر برد. ابهري بيشتر اوقات وقت خود را به تدريس علوم و تأليف كتب مي پرداخت و آثار او با توجه به صاحب نظر بودن وي در منطق، حكمت، رياضي و نجوم از ارزش بسياري بر خوردار است و اكثر آثار وي مربوط به رياضيات و نجوم مي باشند. از جمله آثار اين فيلسوف و منجم ايراني كتاب اصلاح اصول اقليدس را مي توان ذكر كرد كه مؤلف در 13 مقاله آن را تنظيم و تأليف كرده است. همچنين« رسالة في بركار القطوع » از آثار امير الدين ابهري بشمار مي روند.

تولد حاج محمدابراهيم فراهاني معروف به كرباسي در سال1180 هجري قمري
حاج محمد ابراهيم فراهاني معروف به كرباسي از علماي فاضل شيعي مذهب در سال1180 هجري قمري در اصفهان متولد شد. او تحصيلاتش را در اصفهان آغاز كرد اما در حوزه نجف آن را به پايان رسانيد آيت الله كرباسي پس از بازگشت به زادگاهش به تعليم و تدريس مشغول شد و به تأليف آثار متعدد نيز همت نمود. اين عالم فاضل كه بسيار عابد ،زاهد و متقي بود كتب و رسالات ارزنده اي از خود به يادگار گذاشته است كه مناسك حج اشارات الا صول و منهاج الهدايه در فقه از آن جمله اند. آيت الله كرباسي در سال 1292 قمري در زادگاهش اصفهان در گذشت و در همانجا به خاك سپرده شد.

درگذشت پروين اعتصامي شاعر گرانقدر ايراني در 1320 هجري شمسي
پروين اعتصامي شاعر گرانقدر ايراني در 1320 هجري شمسي در 35 سالگي در گذشت. او در مدرسه آمريكايي ها تحصيل كرد اما همواره يك زن شرقي باقي ماند، پروين از چنان تبحري در تكلم زبان انگليس برخوردار شد كه پس از فراغت از تخصيل به مدت دو سال ادبيات انگليسي و فارسي را در همان مدرسه تدريس كرد. اشعار پروين عموما در سه قلب قصيده، قطعه و مثنوي اند و آنچنان يكدست سروده شده اند كه گويي شاعر مهم را در يكروز در قالب شعر ريخته است. شعر پروين بيش از آنكه شخصي باشد و افكار واحساسات او را بيان كند حاكمان و زور مداران را مخاطب قرار مي دهد. « قدرت طبع اودر شرح و وصف طبيعت و نمايش احساسات انساني» به خوبي در اشعارش مشهود است. «ديوان اشعار پروين» ارزشمندترين اثر اوست.

پایان یافتن عمليات محور كرخه – دزفول در 1360 هجري شمسي
عمليات محور كرخه –دزفول در1360 هجري شمسي با موفقيت به پايان رسيد در اين عمليات سپاهيان اسلام چندين كيلومتر ازمنطقه را از لوث وجود دشمن پاك كردند و گره كثيري از افراد دشمن را به اسارت گرفتند.

تولد «ساموئل مورس » نقاش و مخترع تلگراف درسال 1791 ميلادي
«ساموئل مورس » نقاش و مخترع تلگراف در سال 1791 ميلادي متولد شد. ا و ابتدا نقاشي مي كرد ولي بعدها در دانشكده ييل به تحصيل فيزيك مشغول شد و درباره الكتريسته تحقيقاتي كرد. مورس در سال 1835 ميلادي نخستين دستگاه مورس را ساخت و الفباي مخصوصي براي فرستادن پيام ابداع كرد كه به الفباي مورس مشهور است؛ گفتني است نخستين پيامي كه مورس با تلگراف مخابره كرد اين بود : «چنين بود خواست خدا ».

تولد «ريچارد رايت» نويسنده بزرگ سياهپوست امريكايي در سال19084 ميلادي
«ريچارد رايت» نويسنده بزرگ سياهپوست امريكايي در سال19084 ميلادي در يكي از شهرهاي ايالت مي سي سي پي در خانواده هاي فقيرزاده شد. سراسر زندگي او در رنج سختي سپري شد و حاصل دوران نويسندگي اش كتبي چون « پسرك سياه، رانده شده، شكم ماهي و اطفال عمو توم » است.

انعقاد پيمان آتلانتيك شمالي ناتو در سال19494 ميلادي
پيمان آتلانتيك شمالي ناتودر سال19494 ميلادي منعقد شد. در اين پيمان سازمان بروكسل متشكل از كشورهاي بلژيك، فرانسه، لوكزامبورگ، هلند و انگلستان، و همچنين كشورهاي كنادا و دانمارك، ايسلند، ايتاليا، نروژ، پرتقال، و امريكا شركت داشتند، اعضاي اين پيمان اعلام كردند كه حمله به هر يك از كشورهاي عضو پيمان ناتو را حمله به همه اعضاي آن تلقي ميكنند. آلمان، يونان و تركيه از ديگر كشور هايي بودند كه به اين پيمان ملحق شدند. اسپانيا نيز آخرين كشوري بود كه به عضو يت اين پيمان درآمد. تشكيل ناتو از نتايج جنگ سرد محاصره برلين بود.

استقلال كشور سنگال در سال1960 ميلادي
كشور سنگال در سال1960 ميلادي مستقل شد، سنگال پس از استقلال، با سر زمين مالي فدراسيون مالي را تشكيل داد اما بعد از بروز اختلافاتي بين دو كشور از عضويت استعفا كرد ودر سال 1960استقلال كامل خود را با نظام جمهوري اعلام كرد.
كشور سنگال كه در منتهى اليه افريقاى غربى قرار گرفته است 196720 كيلومتر مربع وسعت دارد. اين سرزمين بين موريتانى، مالى، گينه و گينه بيسائو قرار گرفته است. كشور گامبيا چون زبانه اى در داخل آن قرار دارد. مرز غربى آن اقيانوس اطلس مى باشد. سواحل عميق، موقع جغرافيائى و دروازه غرب افريقا به اين كشور اهميت ويژه اى بخشيده است. سنگال سرزمين كم ارتفاعى است كه بخش اعظم آن را علفزارهاى ساوان و استپ مى پوشاند. 4 رود سنگال، سالوم گامبيا و كازامانس در سنگال جريان دارند كه طويل ترين آنها سنگال مى باشد كه 1600 كيلومتر طول دارد. آب و هوا در سواحل و نواحى مرتفع معتدل ولى در استپ ها گرم و خشك است.
اسلام از طريق بازرگانان مالى به سنگال راه يافت و در سال 1040م نهضت دينى المرابطون در اين ناحيه پايه گذارى شد از ميان كشورهاى انگلستان، هلند و فرانسه، فرانسه موفق شد سنگال را به تصاحب خود درآورد شهرهاى آن تحت تاثير تمدن غرب بنا شده و بين شهر و روستا اختلاف زيادى مشاهده مى شود و اين خود دليل مهاجرت روستائيان به شهرهاست. مركز حكومت آن داكار است و به هفت استان تقسيم مى شود و سياست خارجى آن بر همزيستى و احترام متقابل با كشورهاى جهان استوار بوده و از جنبش هاى مردمى حمايت مى كند.
سنگال 7510000 نفر سكنه دارد گه 20% آن در مركز حكومت يعنى داكار سكونت دارند، رشد جمعيت 9/2% و تراكم نسبى آن 2/38 نفر در كيلومتر مربع است. بيش از 50% مردم زير 20 سال سن دارند، اكثريت از قوم ولوف هستند، ولى گروههاى نژادى فولانى، سرر، توكولور و ديولا هم در سنگال زندگى مى كنند زبان رسمى اين كشور فرانسه و خط آن لاتين است اما لهجه هاى بومى ولوف و توكولور متداول مى باشد. 95% مردم مسلمان، 2% مسيحى و 3% پيرو اديان بومى و فرقه مريديه كه يك قرن قبل توسط شيخ احمد و بامبا پايه گذارى شده در غرب افريقا و افريقاى مركزى پيروان زيادى دارد و تنها در سنگال 5/1 ميليون نفر از آن پيروى مى كنند. رهبران اين فرقه كه عقايد صوفيه و اهل طريقت دارند از قدرت عظيم اقتصادى سياسى برخوردار بوده و مى توانند براى حكومت مركزى مشكل آفرين باشند. طبى شهر مقدس مريدى هاست، روحانيون و رهبران اين فرقه در طوبى سكونت دارند عده اى از طرفداران اين فرقه در مزارع وسيع بادام زمينى و با اعتقادات به ثواب اخروى به كشت و كار مشغولند كه محصول آنان را فرانسويان از طريق رهبران فرقه مى خرند.
فرقه تيجانيه كه در اواخر قرن هيجدهم توسط ابوالعباس شيخ احمد تيجانى (اهل الجزاير) بوجود آمد، در دولت سنگال نفوذ دارد. قادريه نيز فرقه قديمى ديگر هستند. گروه مذهبى ديگر در سنگال هستند كه به آنان به زبان ولفى لاى لاى (ترجمه لا اله الا الله) مى گويند، حدود 50000 شيعه در سنگال زندگى مى كنند كه شيخ عبدالنعيم آل زين رهبرى آنان را عهده دار است.
70% مردم به كشاورزى مشغولند. اقتصاد آن تك محصولى است و بر پايه صادرات بادام زمينى استوار مى باشد. در سالهاى اخير كوشش شده تا با گسترش ماهيگيرى و افزايش توليدات صنعتى و جهانگردى اين كشور از حالت تك توليدى خارج شود. سنگال هفتمين كشور توليد كننده فسفات در جهان به شمار مى رود.
توليد ناخالص ملى در سال 1990م 1/5 ميليارد دلار و سرانه آن 700 دلار بوده است اساسا اين كشور در مقايسه با همسايگان خود از وضع اقتصادى خوبى برخوردار است.
رابطه سنگال با ايران از سال 1362ش بدليل عناد غرب با ايران و تحريك رهبران سنگال توسط فرانسه قطع شد ولى در سال 1367ش مجددا سنگال با ايران رابطه برقرار نمود.

قتل مارتين لوتر كينگ از چهره هاي درخشان مبارز سياه پوست امريكا در سال1968 ميلادي
مارتين لوتر كينگ از چهره هاي درخشان مبارز سياه پوست امريكا در سال1968 ميلادي به دست يك سفيد پوست نژاد پرست بقتل رسيد لوتر كينگ مبارزه با تبعيض نژادي را پيشينه خود ساخته بود و همنوعان خود رااز هر خشونتي بر حذر مي داشت در سال 1963ميلادي جنبش عظيمي به رهبري وي با راهپيمايي بزرگ به منظور رفع تبعيض نژادي و اخذ حقوق سياهان در امريكا بر پا شد مارتين لوتركينگ بواسطه مبارزات صلح آميز و بدونخشونت در جهان شهرت ودر سال يافت 1964ميلادي موفق به دريافت جايزه صلح نوبل شد.







نوشته شده در   يکشنبه 15 فروردين 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode