ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 13 فروردين 1389     |     کد : 7012

مریخ مثال واضح تهدید تغییرات اقلیمی است

یک دانشمند مصری روز پنجشنبه گفت جهان عرب و در واقع زمین می‌تواند بخشی از مشکلات بنیادین خود را با نگاهی به مریخ حل کند...

یک دانشمند مصری روز پنجشنبه گفت جهان عرب و در واقع زمین می‌تواند بخشی از مشکلات بنیادین خود را با نگاهی به مریخ حل کند.
خبرگزاری آلمان از اسکندریه گزارش داد، ایسام هجی (Heggy Essam)، دانشمند و پژوهشگر مصری‌الاصل ناسا در کنفرانس سازمان ملل درباره تهدیدهای محیط زیستی برای امنیت جهان عرب گفت: "ما به عنوان کشورهای عربی باید از فن‌آوری فضایی برای یافتن آب استفاده کنیم. این یک وظیفه و نه یک انتخاب است."
هجی سال‌های بسیاری را صرف جستجو برای آب در مریخ با استفاده از تکنیک‌های مختلف از جمله رادارهای نفوذکننده در خاک کرده است و می‌گوید این روش کاربرد مستقیمی برای جستجوی آب در سرزمین‌های عمدتا خشک جهان عرب دارد.
وی گفت، وجود آب بیشتر می تواند به توسعه در این منطقه کمک کرده و از بروز درگیری و جنگ در آینده جلوگیری کند.
وی در این کنفرانس که با حمایت برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) برگزار شد تا گزارش سالانه توسعه انسانی عربی را ارایه دهد، گفت اما چنین "پروژه جسورانه و بی‌پروایی" نیازمند سرمایه‌گذاری است.
هجی گفت بودجه تحقیق برای آب در مریخ سالانه سه میلیارد دلار است و خاطرنشان کرد جمعیت ساکن مریخ دو روبات مریخ‌نورد است.
این در حالی است که فقط 130 هزار دلار در جهان عرب صرف استفاده از فن‌آوری فضایی به منظور جستجو برای آب می‌شود که محل اسکان حدود 500 میلیون نفر است.
تصاویر راداری از بیابان صحرای بزرگ نشان می دهد که این منطقه زمانی محیطی پرآب و دارای رودخانه‌های متعدد بوده است. اما در طول هزاران سال، بستر این رودخانه‌ها با شن پوشیده شده و اثرات معدودی از آنها در سطح بیابان باقی مانده است.
در صورتی که برای مثال تیم‌هایی به دنبال آب در منطقه شمالی دارفور بگردند، باید جستجوی خود را در دره‌های رودخانه‌ای قدیمی و ناپدید شده آغاز کنند.
هجی گفت: "جهان عرب بزرگ‌ترین منطقه تولید نفت در جهان است، اما فقیرترین منابع آبی را در اختیار دارد. این منطقه بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در بخش اکتشافات نفتی است، اما ضعیف‌ترین اکتشافات آبی را انجام می‌دهد."
این دانشمند گفت: "باید چنین روندی را معکوس کرد. آب مبنای حیات زمین است. ما باید بیابان‌ها را به عنوان بخشی از شاخص‌های گرمایش جهانی زیر نظر بگیریم."
مریخ همچنین می‌تواند هشداری برای ساکنان زمین باشد.
وی افزود: "ما می‌توانیم از تجربه‌ها در دیگر سیاره‌ها درس بگیریم."
به گفته وی، تحقیق ناسا نشان می‌دهد که آب مریخ در طول فقط چند صد سال در فضا ناپدید شده است که دوره‌ای بسیار کوتاه و "فاجعه‌آمیز" در مقیاس نجومی به حساب می‌آید.
هجی گفت: "این امر تلقی ما را از اینکه تغییرات اقلیمی چگونه می‌تواند در زمین به وقوع بپیوندد، تغییر می‌دهد."
وی افزود: "این فقط مشکلی برای زمانی در آینده دور مثلا چند میلیون سال بعد نیست. این اتفاق می‌تواند ظرف چند صد سال آینده بیفتد."
این دانشمند گفت: "میلیون‌ها سال پیش مریخ هم یک سیاره آبی مثل زمین بود. بعد این سیاره آبی به بیابانی تبدیل شد که اکنون شاهد آن هستیم."
تغییرات اقلیمی در مریخ و از دست رفتن آب در آن با ذوب شدن ذخایر یخی آن آغاز شد، روندی که اکنون بر روی زمین شاهد آن هستیم.
هجی گفت، تصاویر فضایی نشان می‌دهد که فضای گرینلند در سال‌های 2005 تا 2008 میلادی 25 درصد پوشش یخی خود را از دست داده است که این میزان برای پوشش مصر کافی است.
این دانشمند گفت: "مریخ، مثل بسیاری از بخش‌های جهان عرب، اکنون پوشیده از خاک است."
هجی گفت: "برخی می‌گویند تغییرات اقلیمی تهدیدی است که درباره آن اغراق شده است. آنها باید نگاهی به مریخ بیندازند. این سیاره اکنون به صحرایی تمام عیار تبدیل شده است، محیطی که از نظر شکلی تفاوتی با صحرای بزرگ مصر ندارد." 


نوشته شده در   جمعه 13 فروردين 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode