ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 13 فروردين 1389     |     کد : 7010

نگاه الجزاير به روابط با ايران راهبردي است

نخست‌وزير الجزاير نگاه كشورش به روابط با جمهوري اسلامي ايران را راهبردي خواند و از علاقه‌مندي اين كشور براي گسترش همكاري‌هاي اقتصادي با ايران خبر داد...

 نخست‌وزير الجزاير نگاه كشورش به روابط با جمهوري اسلامي ايران را راهبردي خواند و از علاقه‌مندي اين كشور براي گسترش همكاري‌هاي اقتصادي با ايران خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از واحد مركزي خبر، منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان در ادامه ديدارهاي خود با مقامات الجزايري با «احمد او يحيي» نخست‌وزير الجزاير ديدار و گفتگو كرد.
متكي در اين ديدار ضمن ابلاغ سلام محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس‌جمهور به احمد او يحيي گفت: مناسبات خوبي بين دو كشور وجود دارد و دور جديد همكاري‌ها مسير مطلوبي را طي مي‌كند.
وي با اشاره به طرح توسعه‌اي الجزاير افزود: شركت‌ها و بخش خصوصي ايران آمادگي دارند در اين فعاليت‌ها مشاركت داشته باشند.
متكي با اشاره به ظرفيت‌هاي متقابل همكاري‌هاي ايران و الجزاير كه در مذاكرات و رفت و آمدهاي هيئت‌هاي دو كشور در سال‌هاي اخير شناسايي و ترسيم شده است، اظهار داشت: ايران و الجزاير ظرفيت‌هاي بالايي در تجارت، سرمايه‌گذاري، پيمانكاري و حضور مشترك در طرح‌هايي از جمله در حوزه نفت و گاز دارند.
وزير امور خارجه كشورمان با استناد به توانمندي ايران در حوزه‌هاي صنعت، كشاورزي و خدمات فني و علمي بر ضرورت مبادله داشته‌ها و انتقال فناوري بين كشورهاي دوست تاكيد كرد.
متكي به توليد و ساخت خودرو و تراكتورهاي ايراني در برخي كشورها اشاره كرد و افزود: اين ظرفيت‌ها مي‌تواند در خدمت منافع دو ملت و دو كشور باشد.
وي همچنين از سوي معاون اول رئيس‌جمهور اسلامي ايران از او يحيي براي سفر به تهران به منظور برگزاري اولين اجلاس كميسيون عالي مشترك دو كشور دعوت كرد.
احمد او يحيي نخست وزير الجزاير نيز در اين ديدار گفت: نگاه ما به روابط با جمهوري اسلامي ايران راهبردي است، زيرا دو كشور در نگرش به مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي هدف واحدي را پيگيري مي‌كنند.
نخست وزير الجزاير روابط دو كشور را داراي ريشه‌هاي قوي دانست و گفت: روساي جمهور دو كشور چارچوب گسترش مناسبات دو طرف را به خوبي تعيين و ترسيم كرده‌اند.
او يحيي از اينكه دو كشور در سال‌هاي اخير شاهد گام‌هاي مهمي در تقويت همكاري‌ها در زمينه اموري همچون نفت و حضور فعال شركت‌هاي ايراني در الجزاير بوده‌اند، ابراز خشنودي كرد و گفت: جلسات كميته پيگيري كميسيون عالي مشترك نتايج خوبي داشته و بخش مهمي از برنامه‌ها و توافقات دو كشور براي سال 2010 اجرايي شده است.
نخست‌وزير الجزاير با تشريح آخرين وضعيت برنامه اقتصادي و توسعه‌اي الجزاير، به علاقه كشورش براي گسترش و تقويت بيش از پيش همكاري‌هاي اقتصادي بين دو كشور مستقل ايران و الجزاير به صورت راهبردي تأكيد كرد.
يحيي ابراز اميدواري كرد كه كميته پيگيري دو كشور هر چه سريعتر زمينه برگزاري نخستين اجلاس كميسيون عالي مشترك را آماده سازد و خواسته‌هاي روساي جمهوري دو كشور و اهداف تعيين شده از سوي آنها را براي گسترش مناسبات محقق كند.
نخست‌وزير الجزاير تصريح كرد: ملت ايران و الجزاير دو ملت اصيل هستند كه با استفاده از پيشينه و تجربه انقلابي و روح استقلال خواهي به افق آينده مي‌نگرند.
وي دو كشور را با چالش‌هاي مشتركي در جهان مواجه دانست و استفاده از تجربيات غني جمهوري اسلامي ايران را در اين زمينه ارزشمند توصيف كرد.
دو طرف در اين ديدار همچنين پيرامون آخرين تحولات منطقه‌اي و جهاني از جمله بحران‌هاي جاري فلسطين، افغانستان، عراق و ناكامي سياست‌هاي قدرت‌هاي بزرگ در اين عرصه‌ها، رايزني و تبادل نظر كردند. 


نوشته شده در   جمعه 13 فروردين 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode