ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 13 فروردين 1389     |     کد : 7008

جمعه 13 فروردين 17 ربيع الثاني 2 آوريل

درگذشت « معز الدوله احمدبن بويه ديلمي» از بنيانگذاران سلسله آل بويه در سال 356 هجري قمري...

درگذشت « معز الدوله احمدبن بويه ديلمي» از بنيانگذاران سلسله آل بويه در سال 356 هجري قمري
« معز الدوله احمدبن بويه ديلمي» از بنيانگذاران سلسله آل بويه در سال 356 هجري قمري در گذشت. وي در مدت 22 سال حكومت به مقام امير الاُمراي بغداد دست يافت و در دوران حكومتش بر ديوار مساجد و امارات مهم بغداد عباراتي در مذمت ظالمين نسبت به خاندان رسول اكرم(ص) نوشت. در زمان وي و ديگر حاكمان شيعه اين خاندان، شيعيان از آسايشي نسبي بهرمند شدند. آل بويه از حدود سال 320 تا سال 448 هجري قدرت را در دست داشتند و پس از تسلط بر بغداد در صدد ترويج مذهب تشيع بر آمدند. از اين رو در برپايي مراسم عزاداري سالار شهيدان امام حسين(ع) در ماه محرم الحرام و همچنين عيد غدير توجه خاصي مبذول داشتند. عاقبت بر اثر بروز اختلاف ميان وارثين آل بويه موجبات ضعف و تجزيه اين دولت فراهم آمد و حكومت آنها در ري به دست غزنويان و در بغداد توسط سلاجقه منقرض گشت.

درگذشت عبدالقادر بدواني متخلص به قادري از تاريخ نويسان معروف هند در سال 947 هجري قمري
«عبدالقادر بدواني» متخلص به قادري از تاريخ نويسان معروف هند در سال 947 هجري قمري ديده به جهان گشود. عبد القادر در دربار اكبر شاه هندي منصب قضاوت داشت اما به دليل عدم تحمل اوضاع دربار از كار كناره گرفت و مجدداً در سال 987 هجري با سمت منشي به دربار بازگشت و مأمور ترجمه كتابهاي زبان سانسكريت و تأليف آنها شد. اما كارش را ديگر مورخان به پايان رساندند. كتاب الاحاديث ترجمه اي از زبان سانسكريت از آثار عبدالقادر بدواني است. همچنين ترجمه معجم البلدان، ياقوت حموي؛ بحرالاسمار شامل برخي داستانهاي هندي و منتخب التواريخ يا تاريخ بدواني مهمترين كتاب او درباره تاريخ عمومي هندوستان بشمار مي رود.

روزنامه صورالسرافيل در آغاز مشروطيت در سال 1325 هجري قمري
روزنامه صورالسرافيل در آغاز مشروطيت در سال 1325 هجري قمري منتشر شد. اين روزنامه به همت ميرزاقاسم خان تبريزي وميرزا جهانگيرخان شيرازي انتشار يافت. اما به سبب حملات انتقادي خود نسبت به دولت و دربار و مقالات افشاگرانه اش بارها تحت تعقيب قرارگرفت. سرانجام در كودتاي سال 1326 هجري توسط محمد علي شاه اين روزنامه تعطيل شد و ميرزا جهانگير خان درباغشاه اعدام گرديد. اين نكته قابل توجه است كه ميرزا علي اكبر خان دهخدا از نويسندگان روزنامه صوراسرافيل بود كه با نام مستعار دخو، مطالب انتقادي تحت عنوان چرندو پرند را قلم مي زد.

درگذشت آيت الله شيخ محمد علي نخجواني از مشاهير علما و فضلا در سال 1334 هجري قمري
آيت الله شيخ محمد علي نخجواني از مشاهير علما و فضلا در سال 1334 هجري قمري در كربلا در گذشت و پيكرش در صحن مطهر امير المومنين علي(ع) به خاك سپرده شد. وي از دياي دانش علمايي چون فاضل ايرواني و ميرزا حبيب الله رشتي سيراب گشت و با كسب درجه اجتهاد مرجع تقليد مسلمانان قفقاز و آذربايجان گرديد. آيت الله نخجواني افزون بر كتاب متاجر شيخ مرتضي انصاري آثاري چون خيارالعيب و رسائلي در اجماع منقول اجتماع امر و نهي و مقدمه واجب از خود به يادگار گذاشت.

آغاز قیام كلنل محمد تقي پسيان درمنطقه خراسان در سال1300هجري شمسي
كلنل محمد تقي پسيان قيام خود را درمنطقه خراسان در سال1300هجري شمسي آغاز كرد. اين نهضت ازمهمترين حوادث دوره حكومت قوامُ‌السّلطنه محسوب مي شوند. پسيان در زمان مشيرالدّوله به فرماندهي ژاندرمري خراسان منصوب شد و درزمان قوام السّلطنه پرچم مخالفت با حكومت مركزي را برافراشت. قوام و رضاخان هم افراد زيادي ازنظاميان، عشايرو ايلهاي اطراف را برضدّ وي به شورش واداشتند و سرانجام كلنل محمد تقي خان پسيان در درگيري اطراف قوچان به قتل رسيد و بيش از صد تن از ياران وفادارش نيزكشته يا اسير شدند.

آغاز نخستين تجاوزهاي رژيم بعثي عراق به مرزهاي ایران در سال1358هجري شمسي
نخستين تجاوزهاي رژيم بعثي عراق به مرزهاي كشورمان در سال1358هجري شمسي آغازشد. رژيم بعثي 50 روزپيروزي انقلاب اسلامي درايران تجاوزهاي خود را بطورپراكنده به پايگاههاي مرزي ايران آغازكرد. اين حملات حدود 20ماه ادامه داشت تااينكه دراواخرشهريور1359شمسي ارتفاعات نوسود و پاسگاههاي مهران به طوررسمي به تصرف قواي بعثي عراق درآمد و جنگ تحميلي آغازشد.

روز طبیعت
سيزده فروردين؛ روز طبيعت، روز پايان دوره جشن هاي نوروزي است. در اين روز مردم بنابر يک سنت فرهنگي از خانه ها بيرون و به دشت و صحرا و باغ مي روند تا آخرين روز عيد را در طبيعت و در کنار سبزه و گياه و آب روان چشمه ها و جويبارها به شادي و خوشي بگذرانند.
بيرون رفتن از خانه‎ درروز سيزدهم‎ فروردين‎‎ و آن روز را بـه‎ شـادي‎ و تفـريـح‎ گذراندن‎‎ از رسوم‎ ديـريـن ايـرانـي‎ اسـت.
در اساطير ايراني‎‎ عمر جهان‎ هستـي 12 هـزار سال‎ است‎ و عدد 12 كه‎‎‎ از بروج‎ دوازده گانـه گرفته‎‎‎ شده است‎ و پـس‎ از دوازده هـزار سـال‎ عمر جهان‎‎ بسته‎‎ مي‎‎ شود و انسان هايي كه در جهان‎‎ هستي‎ وظيفه‎ آنها جنگ‎ در برابر اهريمـن است، پس‎ از دوازده‎ هزار سال‎ بر اهريمـن‎ پيروز مي‎ شوند. از آن‎‎ پس‎ ديگر جهان مادي‎ وجود نخواهد داشت‎ و آدميان‎ به‎‎‎ جايگاه ابدي‎ خويش‎ بـه عـالـم‎ مينو باز مي‎ گردند.
با دانستن‎‎‎‎ اين موضوع مي‎ توان گفت‎ كه‎ اولين دوازده‎ روز جشن‎‎ زايش‎ انسان گويا تمثيـلـي‎ از 12 هزار سال‎ زندگي‎ انسـان‎ هـاسـت‎ و از روز سيزدهم‎‎ تمثيلي‎‎ از هزاره‎ سيـزدهـم مـي تواند باشد كه‎ آغاز رهايـش‎ از جهـان‎ مـادي‎ است‎ و از اين‎ رو روز سيزدهم‎ مي‎ توانـد روز بـازگشـت‎ ارواح‎ مـينـو و روز بـزرگ‎ رامـش‎ كيهاني‎ باشد.
روزهاي‎ ماه‎‎ در ايران‎ قديم‎ نامي‎ ويژه داشت‎ و هر يك‎ متعلق‎ به‎ ايزدي‎ بود و روز سيزدهـم‎ متعلق‎ به‎‎ ايزد تير يا "تيشتر" ي‎ بود كـه ايزد باران‎ است‎.
براي‎ اين‎‎ كه‎ اين ايزد پيروز باشد لازم‎ بود كه‎‎ همه مردمان‎ در نماز از او نام‎ برنـد و از او طلب‎ باران‎ كنند. همچنين‎‎ خـوردن غـذاي‎ روز در دشـت‎ و صحـرا نشانه‎‎‎ همين‎‎ فديه گوسفند بريان اسـت‎ كـه در اوستا آمده‎‎‎‎ و افكندن‎ سبزه هاي‎ تازه دميده نوروزي‎ به‎ آب‎ روان‎ جويبارها از كارهـايـي‎ است‎ كه‎ در اين‎ روز انجام‎ مي‎ دادند.
هم‎ اكنون‎‎ نيز در اين روز كه‎ روز طبيعــت‎ نام‎‎ گرفته‎ است‎‎، مردم بنا بر سنت فرهنگي‎ خود همراه‎‎ دوستان‎‎ و خـويشاوندانشان از خــانه خارج‎ مي‎‎ شوند و به‎ دشت‎‎ و طبيعت مي روند تا آخرين‎ روز عيـد را بــه‎ شــادي‎ و تفــريح‎ بگذرانند.
دراين‎ روز معمولا مردم‎ براي‎ ناهـار آش‎ مـي‎ پزند و معتقدند كه‎‎ بايد در خارج‎ از خانـه اين‎‎ غذا تهيه‎‎ شود و همراه آن نيز باقالاپلو، سبزي‎ پلو يا ماهي‎‎ مي خورند. همچنين‎‎‎ خوردن آجيل‎، كاهو با سركه‎ انگبيـن عصرانه‎ بيشتر مردم‎ است.
نزديك‎‎ غروب‎ نيز پيش‎ از ترك كـردن‎ طبـيعـت‎ هر خانواده‎‎‎ اي‎‎ سبزه اي را كه پيش‎ از نوروز سبز كرده‎‎‎ است‎‎ به نشانه بركات و فرواني‎ در آب‎ مي‎‎ اندازند و سپس‎ به‎‎ خانه باز ميگردند.

روز جهاني كتاب كودك
روز دوم آوريل سالروز تولد((هانس كريستين آندرسن))(1805-1875) نويسنده نامدار دانماركي مي باشد، به منظور ارج نهادن به كوششهاي وي در خلق آثار داستاني ارزنده كودكان،اين روز را به عنوان روز جهاني كتاب كودك نامگذاري كرده اند.

اختراع دندان مصنوعي توسط«فوشارد» دندانپزشك فرانسوي در سال1728ميلادي
«فوشارد» دندانپزشك فرانسوي در سال1728ميلادي دندان مصنوعي را اختراع كرد. فوشارد با اين ابداع بسياري ازكساني را كه ازنداشتن دندان رنج مي بردند راحتي بخشيد. فوشارد ابتدا ازدندان مردگان براي ساختن دندان مصنوعي استفاده كرد اما پس ازمدتي ازجنس چيني و سپس پلاتين و طلا براي ساخت دندان مصنوعي استفاده كرد.

وارد آمریکا به جنگ جهاني دوم در سال1917ميلادي
اِمريكا در سال1917ميلادي وارد جنگ جهاني دوم شد و دراين روزميان اِمريكا و آلمان جنگ درگرفت. دولت آلمان ازژانويه 1917كشتي هاي اِمريكايي را غرق كرد و درمقابل اِمريكا درماه فوريه به آلمان زنهاره يا اولتيماتوم داد، و سپس روابط خود را بااين كشورقطع كرد. سرانجام پس ازتصويب كنگره اِمريكا ويلسون رئيس جمهوراين كشورورود اِمريكا را به جنگ جهاني اول اعلام كرد. 





نوشته شده در   جمعه 13 فروردين 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode