ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 26 اسفند 1388     |     کد : 6852

ورود انبوه دلارهاي جديد آمريكا از 21 آوريل به بازار دنيا

اداره طراحي و چاپ اسكناس آمريكا در حالي از ورود انبوه دلارهاي جديد از 21 آوريل به بهانه مقابله با اسكناسهاي جعلي خبر داد كه كارشناسان اين اقدام آمريكا را براي فرار از بحران و نجات دلار از ورشكستگي با انتشار انبوه اسكناسهاي بدون پشتوانه تحليل مي‌كنند...

 اداره طراحي و چاپ اسكناس آمريكا در حالي از ورود انبوه دلارهاي جديد از 21 آوريل به بهانه مقابله با اسكناسهاي جعلي خبر داد كه كارشناسان اين اقدام آمريكا را براي فرار از بحران و نجات دلار از ورشكستگي با انتشار انبوه اسكناسهاي بدون پشتوانه تحليل مي‌كنند.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بين الملل فارس، اداره طراحي و چاپ اسكناس آمريكا طرح جديدي را براي اسكناس هاي 100 دلاري اين كشور تهيه كرده است كه قرار است در 21 آوريل، اول ارديبهشت رونمايي شود.
پايگاه اينترنتي اين اداره در مورد علت ارائه اسكناس هاي 100 دلاري با طرح جديد مدعي شده است: ترسيم طرح جديد براي اين اسكناس ها با هدف جلو ماندن از جاعلان اسكناس و محافظت از منافع عمومي انجام شده است.
هر گونه طراحي جديد اسكناس ها پس از بررسي تهديدات موجود از سوي جاعلان با استفاده از تكنيك هاي ديجيتال و سنتي انجام مي شود.
قرار است اين اسكناس ها به طور گسترده اي در سطح جهان منتشر شود.
اسكناس 100 دلاري بالاترين رقم اسكناس در آمريكا است. در حال حاضر 7 درصد اسكناس هاي آمريكا 100 دلاري هستند. بر روي اسكناس هاي 100 دلاري كنوني تصوير بنيامين فرانكلين دولتمرد و ديپلمات آمريكايي و در پشت آن تصوير تالار استقلال طراحي شده است.
در عين حال برخي خبرها هم حاكي از اين است كه خزانه داري آمريكا از 21 آوريل (1 ارديبهشت) نسبت به انتشار اسكناس‌هاي جديد كه شامل اسكناسهاي دويست دلاري نيز مي‌باشد اقدام مي‌كند. انتشار اين اسكناس‌ها بعضاً بدون ذكر جمله «به خدا اعتماد مي‌كنيم» مي‌باشد كه در جنگهاي داخلي آمريكا از قرن نوزدهم نماد و شعار همبستگي ملي آمريكا بود و حذف آن مي‌تواند نشانگر جهت‌گيري‌هاي جديد اجتماعي - سياسي جامعه آمريكا باشد.
از ميزان و حجم دلارهاي تازه، زمان ورود آن به بازار، نحوه جايگزيني با دلارهاي قديمي و نحوه از رده‌ خارج كردن و بي‌اعتبار شدن دلارهاي قديمي هنوز اخباري دقيقي منتشر نشده است. برخي آگاهان گفته‌اند كه دلارهاي جديد در ميزان گسترده چاپ شده و به زودي و ناگهاني منتشر خواهد شد.
به عقيده برخي تحليل گران، ركود اقتصادي آمريكا و كاهش ارزش دلار در مقابل ساير ارزهاي خارجي، اين كشور را ناچار به تغيير قطعه‌هاي اسكناس كرده است كه علي‌رغم پيشرفت بانكداري الكترونيكي در جهان و عدم نياز به پول نقد فيزيكي، انتشار اسكناس‌هاي جديد حاكي از وضعيت مالي حاد اقتصاد آمريكا مي‌باشد. انتشار اسكناسهاي بزرگ در خارج آمريكا مي تواند امر پولشويي درآمدهاي نامشروع دستگاههاي اطلاعاتي و امنيتي آمريكاييان در اقدامات تروريستي و قاچاق مواد مخدر را تسهيل كند.
اگر چه خزانه‌داري انتشار اسكناس‌هاي جديد را براي مقابله با جعل اسكناس ذكر كرده است ولي انتشار اسكناس جديد بدون پشتوانه مي‌تواند تأمين مالي براي هزينه‌هاي هنگفت ماشين جنگي - اطلاعاتي آمريكا در خاورميانه، افغانستان و ساير نقاط جهان باشد.
آمريكايي‌ها با هر گونه تلاش و اقدام مذبوحانه‌اي درصدد هستند تا دلار شكست خورده و تضعيف شده در مقابل ارزهاي ديگر را دوباره رونقي بخشند و جان تازه اي به آن دهند و سيادات و آقايي اقتصادي دوباره‌اي به دست آورند كه ظاهراً بعيد به نظر مي‌رسد.
از نظر كارشناسان اجراي اين گونه طرحها سرپوشي بر شكستهاي پياپي اوباما در سياست خارجي و حضور ناكام در عراق و افغنستان و ناتواني در مهار بحران اقتصادي داخلي و طرحهاي رفاه اجتماعي بي‌ثمر وي ارزيابي مي‌شود.
چاپ دلارهاي بي‌پشتوانه جديد نوعي انتقام‌گيري از ارزهاي تقويت شده‌اي چون يورو و مقابله با رشد اقتصادهايي چون چين است.
پيش‌بيني مي‌شود به دنبال شكست برنامه‌هاي اقتصادي آمريكا و ايجاد بحران گسترده‌ مالي كه از آمريكاشروع شد و تقريباً همه اقتصادهاي كشورهاي مختلف دنيا را متأثر ساخت، اين بار جهان با هوشياري بيشتر در مقابل طرحهاي سلطه‌طلبانه آمريكا واكنش از خود نشان دهد. 


نوشته شده در   چهارشنبه 26 اسفند 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode