ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 24 اسفند 1388     |     کد : 6831

تابستان به خون بيشتري نياز داريم

فصل تابستان به علت افزايش عمل‌هاي جراحي و بالا بودن حجم سفرهاي تابستاني و در پي آن افزايش مصدومان تصادفي به خون بيشتري نياز داريم، بنابراين يادآوري اين نكته به مردم كه در فصل تابستان براي اهداي خون مراجعه كنند ضروري است...


فصل تابستان به علت افزايش عمل‌هاي جراحي و بالا بودن حجم سفرهاي تابستاني و در پي آن افزايش مصدومان تصادفي به خون بيشتري نياز داريم، بنابراين يادآوري اين نكته به مردم كه در فصل تابستان براي اهداي خون مراجعه كنند ضروري است.
ادامه زندگي حدود شش هزار كودك هموفيلي و بيش از ۲۰ هزار بيمار مبتلا به تالاسمي در كشور، وابسته به دريافت مداوم خون و فرآورده‌هاي خوني است.
ساير مصرف‌كنندگان خون بيماران دياليزي، بيماران نيازمند جراحي، به‌ويژه جراحي‌هاي بزرگ، نوزادان مبتلا به عوارض ناشي از ناسازگاري خون، بيماران پيوند اعضاء، مصدومان سوانح مختلف از جمله سوختگي‌هاي شديد و تصادفات رانندگي، مبتلايان به‌ انواع سرطان‌ها به‌ويژه در مرحله شيمي درماني، هستند را شامل مي‌شوند.
علاوه بر اين در فصل تابستان به علت افزايش عمل‌هاي جراحي و افزايش مصدومان تصادفي به دليل حجم بالاي سفرهاي تابستاني نياز به خون اهدايي بيشتر احساس مي‌شود.
دكتر «حسن ابوالقاسمي» مديرعامل سازمان انتقال خون ايران گفت: اين سازمان با بيش از سه ميليون انواع فرآورده‌هاي خوني در سال، جان بيماران را در كشور نجات مي‌دهد.
وي افزود: اگر افراد براي اهداي خون به پايگاه‌هاي سازمان انتقال خون در كشور مراجعه نكنند، سالانه بيش از يك ميليون و ۵۰۰ هزار بيمار جان خود را از دست مي‌دهند.
وي گفت: وظيفه سازمان انتقال خون رعايت استانداردهاي خون و رسيدن بيش از ۵۰ نوع فرآورده‌هاي خوني سالم به مصرف‌كنندگان، است.
مديرعامل سازمان انتقال خون، مهم‌ترين عامل تضمين سلامت خون را سلامت اهداكنندگان ذكر كرد و گفت: سال گذشته يك ميليون و ۶۰۳ هزار واحد خون در بيش از ۱۰۰ پايگاه انتقال خون در سراسر كشور تهيه شد.
وي با اشاره به اين‌كه بسياري از كشورهاي دنيا براي تهيه خون مورد نياز براي بيماران وجهي را پرداخت مي‌كنند، گفت: در ايران چنين عملي وجود ندارد و ضروري است در زمينه اهداي خون بيشتر اطلاع‌رساني كنيم.
ابوالقاسمي با بيان اين‌كه ۹۶ درصد خون‌هاي اهدايي به‌صورت داوطلبانه تهيه مي‌شوند، گفت: فقط سه تا چهار درصد فرآورده‌هاي خوني به‌صورت جايگزين است كه امسال سعي داريم خون جايگزين را حذف كنيم.
حسن ابوالقاسمي افزود: با آغاز فصل تابستان ممكن است عده زيادي از مردم به علت گرماي هوا و سختي رفتن به پايگاه‌هاي انتقال خون از اهداي خون پرهيز كنند اما به‌طور طبيعي در فصل تابستان به علت افزايش عمل‌هاي جراحي و افزايش مصدومان تصادفي به دليل حجم بالاي سفرهاي تابستاني نياز به خون بيشتري داريم بنابراين يادآوري اين نكته به مردم كه در فصل تابستان به‌موقع براي اهداي خون مراجعه كنند ضروري است.
وي اضافه كرد: در زمان حاضر كمبود خون نداريم و حتي براي مقابله با بحران‌ها نيز آمادگي داريم و ذخاير خوبي از خون در كشور وجود دارد اما مسئله مهم نياز به خون تازه براي تامين پلاكت مورد نياز بيماران است زيرا پلاكت را بيش از 5 روز نمي‌توان نگهداري كرد و در بعضي شهرستان‌ها ممكن است براي تامين پلاكت مورد نياز بيماران با كمبود مواجه شويم.
رئيس سازمان انتقال خون كشور گفت: در زمان حاضر در كشور ما به‌طور متوسط از هر هزار نفر 23 نفر سالانه اهداي خون دارند در حالي كه اين ميزان بايد به 25 در هزار نفر برسد. در كشورهاي پيشرفته متوسط اهداي خون مردم 45 در هزار نفر است اما در كشور ما فعلاً به چنين ركوردي براي اهداي خون نياز نداريم.
اين گزارش حاكي است، شانس دريافت خون سالم در كشورها متفاوت است، حدود ۶۰ درصد از كل ذخيره خوني جهان به ۱۸ درصد مردم دنيا مي‌رسد و ۸۳ درصد جمعيت جهان از خون كافي برخوردار نيستند.
در ايران ۳۵ درصد اهداكنندگان خون سالم به سازمان انتقال خون ايران، اهداكنندگان مستمر هستند. اهداكننده مستمر به شخصي گفته مي‌شود كه در طول يك سال، حداقل دو بار خون اهدا كرده و آزمايش‌هاي وي از نظر سازمان انتقال خون سالم گزارش شده باشد. اهداكنندگان داوطلب و مستمر چون از نظر باليني و آزمايشگاهي، به‌طور مكرر مورد بررسي قرار گرفته و از نظر سلامتي قابل اعتمادتر هستند، با اهداي مستمر خون، از ايجاد اضطراب و نگراني در بيماران نيازمند به خون و خانواده‌هاي آنها جلوگيري مي‌شود.
دكتر محسن منشدي مديركل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان انتقال خون ايران با اعلام اين مطلب گفت: در اين روز به‌طور مشترك توسط سازمان بهداشت جهاني، فدراسيون بين‌المللي جمعيت‌هاي صليب سرخ و هلال احمر، انجمن بين‌المللي انتقال خون و فدراسيون بين‌المللي اهدا كنندگان خون ساماندهي شده است و به عنوان روز جهاني اهدا كننده خون در سراسر جهان با شعار «خون سالم، مادر سالم، نوزاد سالم» جشن گرفته مي‌شود.
منشدي با اشاره به اين‌كه اهدا كنندگان خون داوطلب چگونه مي‌توانند در حفظ زندگي هزاران مادر و نوزادان آنان نقش حياتي داشته باشند، اظهار داشت: هر ساله بيش از 500 هزار زن در حين بارداري و زايمان جان خود را از دست مي‌دهند كه 99 درصد آنان در كشورهاي در حال توسعه هستند در حالي كه مي‌توان از اين مرگ‌وميرها پيشگيري كرد.
روز جهاني اهداكنندگان خون، فرصتي جهت قدرداني از اهداكنندگان داوطلب مستمر است و هر فرد مي‌تواند از طريق اهداي خون مستمر و يا كمك داوطلبانه در برگزاري روز جهاني اهداكنندگان خون، در نجات زندگي افراد سهيم باشد.





نوشته شده در   دوشنبه 24 اسفند 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode