ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 23 اسفند 1388     |     کد : 6819

یکشنبه 23 اسفند27ربيع الاول 14 مارس

قتل « محمد بن علي بن خلف» مشهور به« فخرالملك واسطي» در سال 407 هجري قمري...

قتل « محمد بن علي بن خلف» مشهور به« فخرالملك واسطي» در سال 407 هجري قمري
«محمد بن علي بن خلف» مشهور به« فخرالملك واسطي» وزير مشهور ديلميان در سال 407 هجري قمري در اهواز به قتل رسيد. وي يكي از باكفايت ترين وزراي ديلميان بشمار رفته است. او درزمان بهاء الدين ديلمي و پسرش سلطان الدوله مقام وزارت را به عهده داشت، اما سعادت دشمنان عاقبت موجبات قتل او را فراهم آورد. گفته مي شود حاسب كرخي ؛ كتاب الفخري را به نام فخرالملك واسطي تأليف كرده است.

تولد سيد علي طباطبايي، صاحب كتاب مشهور رياضُ المسائل در سال 1160 هجري قمري
سيد علي طباطبايي، صاحب كتاب مشهور رياضُ المسائل از بزرگترين عالمان شيعه در سال 1160 هجري قمري در كاظمين قدم به عرصه گيتي نهاد. او ابتدا از محضر پدرش ابوالمعالي كسب دانش نمود و پس از چند سال خود به تدريس، تعليم و تربيت، تصنيف و تأليف مشغول گشت. وي به صاحب رياض نيز مشهور است و ازديگر كتب ارزنده ايشان مي توان به شرحي برمفاتيح فيض كاشاني ؛ شرحي بر مختصر النافع محقق اول و حاشيه بر مدارك اشاره كرد.

آغاز عمليات ظفر7 در سال1366هجري شمسي

سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در سال1366هجري شمسي عمليات ظفر 7را با رمزيا محمدرسول الله در منطقه عملياتي شرق استان سليمانيه آغازكرد. اين عمليات ازقرارگاه رمضان و باهدف آزادي سازي ارتفاعات منطقه و انهدام نيروهاي دشمن درمنطقه‎اي به وسعت 40كيلومترمربع اجرا شد.
شهادت صادق گنجي مسئول وقت خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در لاهور پاكستان در سال1369هجري شمسي
حق نوازعضو انجمن وهابي سپاه صحابه پاكستان 28آذرماه 69با همدستي 7تن از وابستگان به اين انجمن، صادق گنجي مسئول وقت خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران را در لاهور پاكستان به شهادت رساند. دادگاه ضد تروريستي لاهورعلاوه برصدور حكم اعدام مصادره اموال حق نواز به نفع دولت پاكستان را صادر كرد.

رحلت سيد ابوالقاسم كاشانى در سال 1340 هجری شمسی
خلاصه ای از زندگی این بزرگ مرد عرصه دین و دانش:
ولادت : سيد ابـوالقاسـم كاشانى در سال 1300 هـ.ق در خانه پدر بزرگـوار و مجتهدش سيد مصطفـى كاشانـى در شهر تهران پا به عرصه وجـود نهاد.
تحصيلات : در سن 16 سالگى در خدمت پدر بزرگـوار خـود به قصد حج بيت الله الحرام به مكه معظمه مشرف و پـس از انجام مناسك حج به عتبات مقـدسه رفته و در نجف اشرف كه دانشگاه بزرگ جهان تشيع بـود، اقامت گزيد و علـوم مختلف دينـى را در محضر والـد معظم خود و ساير بزرگان علما تلمذ نمود و در سـن 25 سالگى به درجه اجتهاد رسيـده و مـورد تـوجه و اعتماد عمـوم علما اعلام و هيـئت روحـانيـون و عامه مـردم قرار گرفت.
اساتيد : علـوم مختلف دينـى را در محضر والـد معظم خود و آخـوند ملا محمد كاظم خراسانـى و حاج ميرزا حسيـن و حاج ميرزا خليل( ره) و ساير بزرگان علما تلمذ نموده است.
خصوصيات اخلاقى : از ويژگى هاى علماى اسلام، داشتـن زندگـى بـدون زرق و برق و جمع نكـردن مال و ثـروت است، سيد ابوالقاسم كاشـانـى نيز از زمـره هميـن علماست او با اينكه مـوقعيت هاى بسيارى به دست آورد ولـى هرگز از منـش ساده زيستـى خارج نگشت و در همان خانه پـدرى خـويـش تا پـايان عمـر زنـدگـى كـرد روزنامه ها همـان اوقـات نـوشتنـد : وقتـى شاه وارد خانه مرحوم كاشانى شد و سر و وضع خانه را كه يك خانه قـديمـى و كلنگـى رنگ و رو رفته بـود ديد، پرسيد : ايـن همان خانه اى است كه طـى چنـد سال اخير مركز تحريكات و مبارزات عليه مـن و دستگـاه سلطنت بوده است؟.
دوران و مبارزات : سيد كاشانى از همان اوان جـوانى، انسانـى دور انـديـش و شجاع و با شهامت بـود و در كنار تحصيل علوم اسلامى، تـوجه خاصـى به اوضاع مسلميـن داشته و چهره كـريه و زشت استعمار و مخصوصا استعمار بريتانيا را كه دهان بـراى فـرو بـردن كشـورهاى اسلامى و اقتصاد آنها باز كرده بود به خوبى شناخته بـود.
درجنگ جهانى اول در سال 1332 هـ.ق مـوقعى كه انگليسى ها با نيروى عظيمـى به قصـد تسلط بـر عراق و مناطق شرقـى از راه خليج فارس حمله ور گرديدند، مرحوم سيد ابوالقاسم كاشانى در كنار پدر بزرگـوار و جمعى ديگـر از علمـاى مجـاهـد شيعه بـا بسيج ملت مسلمان عراق دلاورانه پيشروى نيروهاى انگليـس را سد نموده و حدود 18 ماه در منطقه حساسى از جبهه با استقامت و پا فشارى فوق تصـور در مقابل آن همه تجهيزات نـويـن اروپايى مقاومت كرده و مانع تحركات آنها شده اند.
در جنگ جهانى دوم با ورود متفقيـن به ايران، انگليسـى ها در صدد انتقام جـويى از كاشانـى بر آمده وى را دستگير و به زندان ارتـش انگليـس در اراك اعزام مـى دارند. پـس از هشت ماه كه كاشانى در اراك زندانى بـود، وى را تحـويل ستاد ارتـش شـوروى در رشت مـى دهند و روسها پس از محاكمه مرحوم كاشانى تصميـم به آزادى وى مـى گيرند ولـى انگليسـى ها پيشدستـى كرده وى را دو باره تحـويل گرفته در اراك زندانى مى نمايند پس از 9 ماه حبس در زندان اراك وى را به زندان انگليسى ها در كرمانشاه منتقل مى كنند وى از همين زندان به فـرمانده قواى انگليـس در ايران مى نويسد : اگر در زندان شما بميرم ننگ ابـدى بر شما خـواهد بـود و اگر از زندان شما سالـم بيرون آيم ترتيبى خواهم داد كه انگلستان از نفت ايـران بـى نصيب بمانـد.
سيد ابوالقاسم كاشانـى در يك دادگـاه انگليـسى در عراق غيابـا محكـوم به اعدام شـد.
پـس از محـاصـره نجف و كـربلا تـوسط ارتـش اشغالگـر انگليـس، ايشان به پيشنهاد روحانيـون عراق براى جلـوگيرى از گرفتارى ناچار گرديـد مخفيانه و با لباس مبـدل از طـريق پشتكـوه به ايران آيـد.
سال 1339هـ.ق در تهران مـورد تجليل و احتـرام مردم پايتخت و اولياء امـور وقت واقع گرديـد حكـم اعدام مرحوم كاشانـى تا انقلاب 1958 ميلادى عراق كه منجـر به تغيير رژيـم عراق شـد داراى اعتبار بود. در دوران ديكتاتـورى رضاخان مرحوم كاشانى حـوزه علميه تهران را اداره مـى كـرد كاشانـى در دوران ديكتـاتـورى رضاخان هيچگاه تسليـم نبـود و در جـواب (تيمـور تاش) وزيـر در بـار وقت كه به وى پيشنهاد رياست مدرسه عالـى سپهسالار را مى نمايد مـى نـويسـد : طلاب و علمايى كه من تربيت كنم به كار حكومت شما نخواهد خورد.
به هنگام تشكيل مجلـس مـؤسسان كه زير بـرق سـر نيزه و به منظور افزايـش قدرت شاه انجام مى شد مرحوم كاشانى پيامـى از بيروت به تهران فرستاده و در قسمتى از ايـن پيام مى گـويد : تبعيد ايـن خادم اسلام و ملت با آن وضع فجيع براى تغيير قانون اساسى و انتخـابـات فـرمايشـى و سـوار كـردن خيانتكاران به گـرده ملت و مسأله نفت و تجديد امتياز بانك شاهـى است. در كشاكـش مبارزه مردم تهران، مرحوم كاشانـى را به نماينـدگـى دوره شانزدهـم انتخاب نمـوده و او پـس از يك سال و 4 ماه تبعيد با استقبال بى نظيرى به تهران وارد مى شود. مرحوم كاشانى پـس از باز گشت به ايـران، رهبـرى مـردم را در مبارزه با استعمار انگلستـان بـار ديگر به عهده گرفت و پيامـى به مجلـس شانزدهـم كه اساسـى تريـن كـارش تعييـن تكليف لايحه الحـاقـى نفت بـود فـرستاد.
مرحوم كاشانـى به محض صـدور فـرمان نخست وزيـرى (رزم آرا) طـى اعلاميه اى كه عينا توسط دكتر مصدق در جلسه علنى مجلـس قرائت شـد مخالفت قطعى و شـديـد خـود را با حكـومت (رزم آرا) بيان نمود.
مرحوم كاشانـى طـى اعلاميه اى در مـورد ملـى شدن صنعت نفت مى نويسد : ملى شدن صنعت نفت در ايران تنها چاره بيچارگـى هاى ماست زيرا به ايـن وسيله اولا: ثروت بيكرانـى كه خـداوند به ملت ايران عطا فرمـوده از دست دشمنان بشر كه هدفى جز منفعت طلبى و مكيدن خـون ملل ضعيف ندارنـد بيرون آمـده به صاحبان حقيقـى و مستحق آن مـى رسـد و ثانيا : با عملى شدن حاكميت ملـى ديگر شركت هاى غاصب نمـى تـوانند عمال خود را به جان و مال و ناموس مردم مسلط كنند و به ايـن وسيله مقاصـد پليد خـود را انجام دهنـد.
وفات : ايـن مبارز خستگـى ناپذير در سحـرگاه سال 1381 هـ.ق مطابق با 23 اسفنـد ماه 1340 هـ.ش ايـن عالـم ربانى و روحانى مجاهـد با تنـى خسته و دلـى انبـوه از غم امت و قلبـى آكنـده از بار تهمت هاى ناروا ولـى خشنود به رضاى خالق چشـم از جهان فـرو بست و پيكـر پاك آن مبـارز خستگـى ناپذير در ميان اندوه بيكران مردم تهران تشييع و در حرم مطهر شاه عبـد العظيـم واقع در شهر رى به خاك سپـرده شـد.
كمك مسلمانان تأسيس يافته بود, دفن نمودند.

تولد «آلبرت انيشتين» در سال1879ميلادي
«آلبرت انيشتين» ازعلماي رياضيدان و بزرگترين فيزيكدان قرن20ميلادي در سال1879ميلادي در آلمان متولد شد. وي درسال1905ميلادي به تابعيت سوييس درآمد و با انتشارسه مقاله شاخه جديدي درعلم فيزيك ايجاد كرد. انيشتين نظريه نسبيت عمومي را درسال1916ميلادي منتشركرد جهان بيني جديدي درفلسفه و ديگردانشهاي بشربوجود آورد.او درسال1921ميلادي به سبب تحقيقي كه برروي فوتونها و فيزيك نظري انجام داد به اخذ جايزه نوبل دررشته فيزيك نايل شد. نظريات انيشتين به منزله پيشرو عصراتم دربسط تحقيقات اتمي تأثيرات فراواني داشت و سرانجام به ساختن اولين پمپ اتمي منجرشد.

آغاز نبرد مشهور« دين بين فو» در سال1954ميلادي
نبرد مشهور« دين بين فو» بين نيروهاي «ويت مينه» به فرماندهي ژنرال جياپ و اشغالگران فرانسوي در منطقه‎اي به همين نام در سال1954ميلادي در ويتنام آغاز شد. اين نبرد تاريخي سرنوشت فرانسه را درهندوچين تعيين كرد. دراين جنگ همه نيروهاي ويت كنگ كه براي استقلال هندوچين مي‎جنگيدند با فرانسويان كه نااميدانه ازمشعره سابق خود دفاع مي‎كردند روبرو شدند. سرانجام درپي شكست فرانسويان پرچم ويتنام برفرازپادگان دين بين فو به اهتزازدرآمد. مهمترين نتيجه سقوط اين پادگان ازميان رفتن نفوذ فرانسه درهندوچين و پايان جمهوري چهارم فرانسه بود.





نوشته شده در   يکشنبه 23 اسفند 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode