ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 22 اسفند 1388     |     کد : 6806

22 اسفند26ربيع الاول 13 مارس

«ابوالعلاء معري»، شاعر و نويسنده تواناي عرب در سال 365 هجري قمري...

«ابوالعلاء معري»، شاعر و نويسنده تواناي عرب در سال 365 هجري قمري
«ابوالعلاء معري»، شاعر و نويسنده تواناي عرب در سال 365 هجري قمري كه در دهكده اي نزديك حلب در خانواده اي با فضيلت بدنيا آمد. وي سه ساله بود كه بدليل ابتلاء به مرض آبله از بينايي محروم گشت. اما به صورت انديشه و قدرت احساس او آنچنان شگفت آور بود كه اين ضعف جسماني كمبودي در زندگي او ايجاد نكرد. معري پس از كسب دانش در زادگاهش مدتها در طرابلس، انطاكيه و بغداد اقامت گزيد و علوم مختلف را تحصيل كرد. بعد از مدتي در شهر حلب مدرسه اي تأسيس نمود كه به تدريج مبدل به مركز اجتماع دانشمندان و اديبان آن عصر گرديد. اين شاعر تواناي عرب طي عمر خود به خلق اشعاري گرانمايه و تأليف كتب متعدد پرداخت. اشعار ابوالعلاء منسجم و غزلياتش آكنده از زيباترين جلوه هاي حيات است. از اين رو وي را مي توان يكي از نامدارترين شاعران عرب بعد از اسلام دانست.

آغاز نبرد نبرد تاريخي«مجمع المروج» يا «مجمع الملوك» در سال 699 هجري قمري
نبرد تاريخي« مجمع المروج» يا «مجمع الملوك» در سال 699 هجري قمري ميان سپاه غازان، ايلخان مغول و الملك الناصر آغاز شد. دراين نبرد الملك الناصر و امراي او با لشكر خود به جانب دمشق حركت كردند و اين شعر را مقر سپاه خود قرار دادند. درآن هنگام كليه امور لشكري و كشوري الملك الناصر به عهده دو تن از كارآموزترين امراي لشكر او بود اما آن دو به دليل كارشكني هاي زيردستان موفق نشدند و الملك الناصر پس از شكست به قاهره عقب نشيني كرد و سپاه ايلخاني هم دمشق، بيت المقدس و غزوه ر تصرف نمود.

رحلت آیت الله سيد محسن طباطبائى حكيم در سال 1390 هجری قمری
خلاصه ای از زندگی این بزرگ مرد عرصه دین و دانش:
ولادت : ايـشـان سـال 1306 هجری قمری، در يك خاندان علم و تقوى متولد شد. پدر عاليقدرش، سيد مهدى حكيم و مادرش عفيفه تقيه، نواده رجـالى، شيخ ‌عبدالنبى كاظمى، صاحب كتاب (تكملة الرجال )مى باشد خاندان حكيم يـكى از خاندان هاى اصيل و عريق در عراق مى باشد كه شخصيت هاى علمى و اجتماعى بزرگى از آن خاندان برخاسته اند.
تأليفات : او آثار ارزشمندى از خود به يادگار گذاشته است كه به برخى از آنها عبارتند از:
1 ـ مستمسك العروة الوثقى : نخستين شرح استدلالى كتاب عروة الوثقى.
2 ـ نهج الفقاهه.
3 ـ حقايق الاصول : شرح كفاية الاصول آخوند خراسانى.
4 ـ دليل الناسك : شرح استدلالى بر كتاب مناسك حج ميرزا حسين نائينى.
5 ـ رسالة فى ارث الزوجة من الزوج.
6 ـ تعليقه اى بر كتاب رياض از بحث اجاره تا نكاح.
7 ـ رساله مختصرى در درايه.
8 ـ مختصر منهاج الصالحين.
9 ـ حواشى بر نجاة العباد.
10 ـ شرح تبصره علا مه حلى.
11 ـ حاشيه بر رساله صلاتية.
مرجعيت : مـرحوم سيد محسن حكيم، بعد از رحلت سيد حسين طباطبايى بروجردى، مرجعيت عامه و زعامت شيعه را به دست گرفت و در تنظيم امور ادارى حوزه هاى علمى و تأسيس مدارس و تربيت مبلغين، سعى و كـوشش بليغ مبذول داشت.
خدمات : مرحوم سيد محسن حكيم ، علاقه شديدى به تأسيس مدارس، و راه انداختن كتابخانه هاى مساجد و ديگر بناهاى عـلـمـى و ديـنى داشت، از اين رو آثار متعدد دينى از آن بزرگوار به يادگار مانده است كتابخانه معروف او كه به نام (مكتبة الامام الحكيم ) در نجف اشرف تأسيس شده است، يكى از مجهزترين و مـدرن تـرين كتابخانه هاى اسلامى است، و جالب توجه آنكه اين كتابخانه بيش از يكصد شعبه در سـراسر عراق دارد به فرمان اين پيشواى بزرگ، مدارس و مساجد متعددى در نجف اشرف، بغداد، بـصـره و سـايـر نـقاط عراق و ديگر كشورهاى اسلامى ساخته شد كه هميشه نام آن فقيد سعيد را در خـاطـره هـا زنـده مى سازد مرحوم سيد محسن حكيم براى اداره امور مرجعيت خود، نظم و سازمان خـاصـى ايـجاد كرده بود و براى هر قسمت مسئول معينى انتخاب نموده بود، و از افراد مطلع در اداره ايـن تشكيلات كمك مى گرفت، به همين دليل تشكيلات او با نظم خاص و آبرومندى اداره مى شد و اين امر در نوع خود در تشكيلات روحانيت بى سابقه بود.
فعاليت : جمعى گويند از مرحوم سيد محسن حكيم پرسيدند : نظر شما درباره سياست و دخالت علما در آن چيست ؟
او بـا صـراحت تمام فرمود : (اگر معنى سياست اصلاح امور مردم روى اصول صحيح عقلائى و رفاه حـال و آسايش بندگان خدا باشد، (كما اين كه ظاهر امر آن است كه معنى صحيح سياست همين بـاشـد) اسـلام تـمامش همين است و جز سياست چيز ديگرى نيست و علما غير از اين كار ديگرى ندارند و اگر منظور معنى ديگرى باشد، اسلام از آن بيگانه و دور است) به همين دليل او در امور جارى سياسى و اجتماعى دخالت داشت كه چند مورد از آنها آورده مى شود.
1 ـ حضور شجاعانه در جبهه.
2 ـ تكفير حزب شيوعى و اشتراكى.
3 ـ كمك به جنبشهاى آزادى بخش.
4 ـ شركت در نهضت اسلامى ايران.
وفات : ايـن عـالم بزرگوار پس از عمرى تلاش و كوشش در راه اسلام و قرآن، سر انجام در 27 ربيع الاول 1390 هجری قمری، بـه مـلـكوت اعلى پيوست، و در تشييع پيكر پاك او، صدها هزار نفر شركت جستند، و تشييع جنازه او از بغداد تا نجف، در اثر ازدحام مردم دو روز طول كشيد و عملا به تظاهراتى وسيع عـلـيـه رژيم خون آشام بعث عراق مبدل گشت نماز ايشان را فرزند برومندش مرحوم سيد يوسف حكيم برگزار نمودند مدفن آن مرحوم در نجف، در مقبره مخصوص، جنب كتابخانه خود مى باشد.

سالروز صدور فرمان امام خمينی (ره) مبنی بر تاسيس بنياد شهيد انقلاب اسلامی
شهادت فنا شدن انسان براي نيل به سرچشمه نور و نزديك شدن به هستي مطلق است. شهادت عشق به وصال محبوب و معشوق در زيباترين شكل است.
و از آنجا كه تجليل و تكريم از ايثارگران به ويژه شهدای گرانقدر و جانبازان انقلاب شكوهمند اسلامی و سپاسگزاری از خانواده های معظم آنها در راس برنامه های انقلاب و نظام اسلامی قرار دارد. حضرت امام خمينی (ره) بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی فرمان تاسيس نهاد مقدس بنياد شهيد انقلاب اسلامی را در 22 اسفند سال 1358 صادر فرمودند.

اهداف بنياد عبارتند از:
1 – احياء، فصل و ترويج فرهنگ شهادت در جامعه.
2 – زنده نگهداشتن ياد و نام شهيدان انقلاب اسلامی و حفظ آثار آنها.
3 – تجليل، تكريم، صيانت و حمايت از خانواده های معظم شاهد.
4 – تلاش برای استفاده از امكانات عمومی جامعه و نظام و نيز بهره گيری از سرمايه و دارايی بنياد برای رشد و اعتلای مادی و معنوی خانواده های معظم شاهد.

کشف پلوتون آخرين سياره منظومه شمسي در سال1930ميلادي
كلايد ويليام تامبو در سال1930ميلادي پس از سالها مطالعه و رصد آسمان پلوتون آخرين سياره منظومه شمسي را كشف كرد. درعلم نجوم پلوتون را نهمين سياره منظومه شمسي ازلحاظ فاصله با خورشيد مي‎دانند. گفتني است كه وجود چنين سياره‎اي را فلاماريون منجّم فرانسوي قرن 19ميلادي و يك منجّم اِمريكايي درقرن20ميلادي پيش بيني كرده بودند.

تولد جوزف پريستلي دانشمند انگليسي در سال1733ميلادي
جوزف پريستلي دانشمند انگليسي در سال1733ميلادي بدنيا آمد. پريستلي ابتدا به كسوت كشيشان درآمد و ازهمان زمان دركنار تحقيق و مطالعه علوم ديني، به تحقيقات علمي نيزمي‎پرداخت. پريستلي در سال 1774ميلادي گازاكسيژن را كشف كرد اما سالها بعد اهميّت اين كشف برديگران آشكارشد. پريستلي انساني آزاديخواه و حق جو بود و به سبب ارتباط با انقلابيون فرانسه منزل ونمازخانه او به تاراج رفت. پريستلي دركتاب تاريخ برق شناسي تحقيق علمي ديگري را مطرح كرد كه همان حلقه‎هاي معروف به حلقه‎هاي پريستلي‎اند.

تولد ماركي دوژومزا صنعتگرو مخترع فرانسوي كشتي بخار در سال1751ميلادي
ماركي دوژومزا صنعتگر و مخترع فرانسوي كشتي بخار در سال1751ميلادي متولد شد. او 70سال پس ازآن كه دِنيس پاپَن نيروي بخاررا كشف كرد؛ نخستين كشتي بخاري را اختراع كرد. گفتني است كه اولين وسيله نقليه بخاري را ژوزف كونيو مهندس فرانسوي درسال1769ميلادي ساخت.





نوشته شده در   شنبه 22 اسفند 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode