ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 20 اسفند 1388     |     کد : 6790

پنج شنبه 20 اسفند 24 ربيع الاول 11 مارس

غزوه دومة الجندل در سال پنجم هجرى قمرى ...

غزوه دومة الجندل در سال پنجم هجرى قمرى
در "دومة الجندل" كه منطقه اى ميان سرزمين حجاز، شام و عراق واقع است، گروهى ازمشركان تجمع كرده وبازرگانان مسلمان وغيرمسلمان راغارت وآزار و اذيت مى كردند و علاوه برآن، خطر بالقوه اى براى حكومت اسلامى به حساب آمده و آن را درمعرض تهديد جدى قرارمى دادند. پيامبر(ص) از توطئه آنان باخبر شد و براى براى خنثى كردن نقشه‏هاى تهاجمى آنان و كوتاه كردن دست ستمگران و مردم آزاران و هم چنين براى كوتاه كردن سيطره عوامل روم در منطقه عربستان، تصميم به حركت جهادى گرفت. آن حضرت، پنج روز مانده به پايان ماه ربيع الاوّل سال پنجم قمرى، به همراه هزار رزمنده مسلمان از مدينه خارج شد و به سوى دومة الجندل حركت نمود و "سباع بن عرفطه غفارى" را جانشين خود در مدينه نمود. آن حضرت دستور داد كه شب‏ها، راه پيمايى نموده و روزها پنهان بمانند، تا دشمن از حركت آنان باخبر نگردد.
پيامبر(ص) در اين حركت جهادى از راهنمايى مردى از طايفه "بنى عُذره" كه در كار خود بسيار زبردست و توانا بود، بهره جست.
پس از چندين شب راه پيمايى، به نزديكى دومة الجندل رسيدند و در آغاز به گله‏هاى شتر و گوسفند آنان برخورد كرده و آن‏ها را به غنيمت گرفتند. از اهالى آن منطقه، هركسى سپاه اسلام را مى‏ديد مى‏گريخت و خبر هجوم مسلمانان را به اهالى دومة الجندل مى‏داد. ساكنان اين محل، با شنيدن هجوم مسلمانان، يكباره از شهر بيرون رفته و در اطراف و اكناف آن پراكنده شدند. هنگامى كه پيامبر(ص) و مسلمانان مبارز وارد دومة الجندل شدند، آن را خالى از سكنه يافتند. پيامبر(ص) چند روز در آن جا ماند و دسته هايى از رزمندگان را به اطراف فرستاد تا به دشمنان دسترسى پيدا كنند. ولى سپاه اسلام، به هيچ نيرويى از دشمن دست نيافت، مگر مردى از آنان را كه باز مانده بود. از وى پرسيدند: اهالى دومة الجندل كجا رفتند؟ پاسخ داد: آنان با شنيدن هجوم شما به اين مكان، به طور گروهى از اينجا گريختند تا از آسيب‏هاى شما در امان باشند.
پيامبر(ص) به اين مرد بازمانده، دين اسلام را عرضه كرد و او مسلمان شد. بدين ترتيب، بدون اين كه هيچ درگيرى ميان طرفين واقع شود، سپاه اسلام در بيستم ربيع الثانى به مدينه باز گشت.

درگذشت دكترعبدالحميد عرفاني شاعرومعاصرپاكستاني در سال1368هجري شمسي
دكترعبدالحميد عرفاني شاعر و معاصر پاكستاني در سال1368هجري شمسي دارفاني را وداع گفت. اين شاعرمسلمان همواره درانديشه احياي فرهنگ اسلامي و مقابله با هجوم فرهنگ غرب به سرزمين خويش بود. ازدكترعرفاني بيش از40كتاب درزمينه‎هاي مختلف ادبي باقيست و در كشورمان ايران چند اثراو به زبان فارسي ترجمه و چاپ شده است. دكترعرفاني ازاقبال شناسان برجسته بشمارمي‎رفت و ازنزديكان همفكرو هم اعتقاد علامه اقبال لاهوري بود. دكترعبدالحميد عرفاني به هنگام مرگ 81 سال داشت.

وقوع انقلاب روسيه و انقراض خاندان رومانوف در روسیه در سال1917ميلادي
انقلاب روسيه در سال1917ميلادي روي داد و خاندان رومانوف درروسيه منقرض شد. نابساماني هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي، استبداد و خفقان و سودجوييهاي كارخانه داران موجبات نارضايتي كارگران و دهقانان روسي را فراهم آورد و اعتراضات پراكنده آنان را به انقلابي سراسري درروسيه بدل ساخت. اما درمقابل اين قيام سراسري مردم روسيه، تزار سياست سركوي و كشتارآنان را پيشه كرد و اين اقدامات تزارباعث نزديكي اعضاي ميانه رو مجلس با انقلابيون شد. بدين ترتيب انقلابيون دولت موقت تشكيل دادند و نيكلاي دوم آخرين تزارخاندان رومانوف ناچاراستعفا كرد و دوران حكومت اين خاندان درروسيه پايان يافت. گفتني است كه انقلاب روسيه بنا به تقويم روسي به انقلاب اكتبرمعروف است.

درگذشت سِرالكساندرفلمينگ كاشف پني سيلين در سال1955ميلادي
سِرالكساندرفلمينگ كاشف پني سيلين يا همان ماده حياتي قرن20ميلادي در سال1955ميلادي بدرود حيات گفت. او دردانشگاه لندن تحصيل كرد و سپس درهمين مركزعلمي درمقام استاد ميكروب شناس بتدريس و تحقيق پرداخت. فلمينگ درسال1945ميلادي جايزه نوبل را دررشته‎هاي طب و فيزيولوژي دريافت كرد نامش درتاريخ علم ثبت شد.

آغاز حمله شارل پنجم امپراتوراسپانيا براي سركوبي ناوگان الجزاير در سال1541ميلادي
حمله بزرگ شارل پنجم امپراتوراسپانيا براي سركوبي ناوگان الجزاير در شمال اِفريقا در سال1541ميلادي آغازشد. درآن زمان ناوگان الجزايرقدرت بسيارداشتند و اسپانيا به همين علت درنظرداشت كه آنها را ازميان بردارند. درجنگ دريايي اسپانيا و الجزايربيش از370ناو جنگي و بيش از20000سربازمسلح اسپانيايي به الجزايريها حمله كردند. اما درنهايت وقوع طوفاني مهيب بخش عمده سپاه اسپانيا را درخليج الجزايرنابود كرد و ناوگان الجزايردرجنگ پيروز شدند.





نوشته شده در   پنجشنبه 20 اسفند 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode