ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 19 اسفند 1388     |     کد : 6783

چهار شنبه 19 اسفند 23ربيع الاول 10 مارس

درگذشت ابوالحسن علي بن هلال هنرمند خوشنويس، اديب و فقيه عرب در سال 423 هجري قمري...

درگذشت ابوالحسن علي بن هلال هنرمند خوشنويس، اديب و فقيه عرب در سال 423 هجري قمري
«ابوالحسن علي بن هلال »هنرمند خوشنويس، اديب و فقيه عرب در سال 423 هجري قمري وفات يافت. او خطاطي چيره دست بود و خطوط ريحاني و محقق از ابداعات او در هنر خطاطي و خوشنويسي بشمار مي رود. علي بن هلال 64 جلد قرآن كريم را با خطي زيبا تحرير كرده است كه يكي از آنها توسط سلطان سليم عثماني به مسجد لاله لي قسطنطنيه هديه گرديد. اين قرآن زيبا و نفيس هم اكنون موجود مي باشد. گفتني است چون پدر وي دربان قاضي بغداد بود او را ابن البواب نيز مي خواندند.

درگذشت سيد يوسف خراساني اصفهاني از علما و فقهاي اصفهان در سال 1246 هجري قمري
سيد يوسف خراساني اصفهاني از علما و فقهاي اصفهان در سال 1246 هجري قمري دارفاني را وداع گفت و در تخت پولاد اصفهان در كنار فاضل هندي به خاك سپرده شد. اين عالم بزرگ با وجود مشكلات بسيار به تحصيل علوم ديني پرداخت تا سرانجام خود از علماي قابل و مشهور اصفهان گرديد. از جمله تأليفات سيد يوسف خراساني اصفهاني مي توان به شرح زبدة ُ النهايه و حاشيه برمدارك اشاره كرد.

درگذشت صدرالدين خان كشميري ملقب به آزرده دهلوي در سال 1285 هجري قمري
صدرالدين خان كشميري ملقب به آزرده دهلوي شاعر و نويسنده اردو زبان در سال 1285 هجري قمري در هشتاد و يك سالگي درگذشت. او در جواني قرآن، حديث و فقه را آموخت و در منطق، فلسفه و هنر خوشنويسي استادي قابل گشت. به دليل علاقه بسيار به تدريس پس از بازسازي مدرسه دارُالبقاء جلسات درسش را داير كرد و امكانات آموزشي را براي طلاب تنگدست فراهم آورد. دركنار جنبه هاي ديني، سياسي و اجتماعي شخصيت آزرده دهلوي، سيماي ادبي و اهميتي در خور توجه دارد. او به سه زبان عربي، فارسي و اردو شعر مي سرود و به آزرده تخلص مي كرد. مهمترين آثار وي منتهي المقال ؛ و تذكره آزرده در احوال شعراي اردو نام دارند.

پايان انتشار روزنامه فارسي زبان آفتاب در سال 1334 هجري قمري
انتشار روزنامه فارسي زبان آفتاب به سردبيري ميرزا حسين عبدالوهاب زاده در سال 1334 هجري قمري خاتمه يافت. اين روزنامه در سال 1330 هجري در دوران خفقان حاكم بر مطبوعات ايران منتشر شد. روزنامه آفتاب سه بار طي هفته انتشار مي يافت و اخبار داخلي و خارجي را منعكس مي كرد. اين روزنامه از نظر سياسي به حزب اعتداليون وابسته بود. مديريت آن از شماره 255 الي 337 به عهده صادق خان اديب الممالك فراهاني گذاشته شد. اما عاقبت انتشارش در سال 1334 هجري ممنوع اعلام گرديد. آخرين شماره روزنامه آفتاب در بايگاني كتابخانه ملي موجود است.

آغاز عمليات بدر
در 19/12/1363، ساعت 23:00 عمليات آغاز شد و نيروهاي سپاه و ارتش، تهاجم خود را به محورهاي شمالي و جنوبي به منظور تصرف و تأمين تمامي هورالهويزه و كنترل جاده العماره آغاز كردند. بطور كلي، عمليات بدر پس از 8 روز جنگ با آزادسازي روستاي ترابه، لحوك، نهروان، فجره و نيز تصرف بيش از 800 كيلومتر مربع از اراضي هور و تصرف جاده خندق(الحجرده) به طول 13 كيلومتر- واقع در 6 كيلومتري جاده عماره بصره- به پايان رسيد.

درگذشت آيت الله حاج شيخ عبدالرّحيم ربّاني شيرازي در سال1360هجري شمسي
آيت الله حاج شيخ عبدالرّحيم ربّاني شيرازي فقيه برجسته و مبارز خستگي ناپذير شيعه در سال1360هجري شمسي درگذشت. آيت الله شيرازي مبارزات سياسي خود را ازسال1342شمسي آغازكرد و تا پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي بارها زنداني يا به مناطق گوناگون تبعيد شد. آيت الله شيرازي نماينده شيرازدرمجلس خبرگان بود و سرانجام دراين روز هنگاميكه عازم شركت درجلسه شوراي نگهبان درتهران بود درحادثه رانندگي درگذشت.

شهادت حاج حبيب الله افتخاريان فرمانده سپاه مريوان در سال1363هجري شمسي
حاج حبيب الله افتخاريان فرمانده سپاه مريوان در سال1363هجري شمسي به شهادت رسيد. وي درزمان ورود حضرت امام به ايران ازمحافظان ايران بود و سپس همراه شهيد چمران درجنگهاي نامنظم و پاكسازي جنگهاي گيلان و مازندران ازشرمنافقان حضوري فعال داشت. معاونت قرارگاه حمزه سيّد الشّهدا درجنوب و فرماندهي لشكر25كربلا ازجمله مسئوليتهاي اين شهيد بزرگواربود. آخرين مأموريت شهيد افتخاريان فرماندهي سپاه مريوان بود و درهمين مأموريت به هنگام هدايت مردم به پناهگاهها به فيض شهادت نائل آمد.

درگذشت دكترعباس رياضي كرماني منجّم و رياضيدان معاصر در سال1367هجري شمسي
دكترعباس رياضي كرماني منجّم و رياضيدان معاصر ايراني در سال1367هجري شمسي درگذشت. دكتررياضي كرماني ازاستادان برجسته دانشكده علوم دانشگاه تهران بود. ايشان درسال1345هجري شمسي به تهيه تقويم رسمي ايران پرداخت و تاسال1369روزشمارايران را محاسبه كرد. ازتأليفات ايشان «هيئت و نجوم و مثلثات كروي » را مي‎توان نام برد.

اختراع تلفن در سال1876ميلادي
تلفن اين وسيله مهم ارتباطي را الكساندرگراهام بِل اِمريكايي در سال1876ميلادي اختراع كرد. بل دراين روزنخستين آزمايش و گفتگوي تلفني خود را با دستيارش واتسون با موفّقيت انجام داد. بل براي اختراع تلفن ازنتايج آزمايشهاي ديگرمخترعان و محققان سود جست. تلفنهاي امروزي صورت تكامل يافته تلفن الكساندرگراهام بِل است.

شكست سپاهيان ايتاليايي در تصرف حبشه يا اتيوپي در سال1986ميلادي

سپاهيان ايتاليايي در سال1986ميلادي كه به قصد تصرف حبشه يا اتيوپي به اين سرزمين حمله كرده بودند در ناحيه‎اي بنام آدوآ شكست خوردند. ايتاليا در نظر داشت كه پس ازتصرف حبشه، ارتيره و سومالي را به هم متصل كند. در اين جنگ ايتاليا با وجود برخورداري ازسلاحهاي مجهز درمقابل مدافعان حبشي با شكست مواجه شد. در منابع شماركشته شدگان ايتاليا را بيش از 10000تن ذكركرده‎اند.

نخستین پرواز یک هواپیما از آلمان غربی به آلمان شرقی بعد از جنگ جهانی دوم در سال 1990 میلادی
نخستين بار پس ازجنگ جهاني دوم در سال 1990 میلادی يك هواپيماي متعلق به شركت هواپيمايي آلمان غربي «لوفت هانزا» بطورمستقيم به آلمان شرقي پروازكرد. تا قبل ازاين تاريخ هواپيماهاي آلمان غربي مجبوربودند براي پروازبه آلمان شرقي ازآسمان چك و اسلواكي استفاده كنند؛ و پرواز ازخط مستقيم بين دو آلمان درانحصارشركتهاي هواپيمايي اِمريكا، فرانسه و انگلستان بوده؛ اين پروازمستقيم ازشهرفرانكفورت به لايپزيك انجام گرفت.

تولد بيسمارك معروف به صدراعظم آهنين آلمان در سال1815ميلادي
بيسمارك معروف به صدراعظم آهنين آلمان در سال1815ميلادي بدنيا آمد. بيسمارك درخانواده‎اي آشنا به امورسياسي بزرگ شد و درزمان ويلهلم اول به نخست وزيري آلمان رسيد. او با تسلط برامورداخلي و جنگهاي متعدد با اتريش، فرانسه و انگلستان؛ آلمان را بااتريش و سپس ايتاليا متحد كرد. بيسمارك بدين ترتيب دراروپا نقش داوري را پيش گرفت و آلماني قوي و مقتدررا بنيان گذاشت. بيسمارك با اقدامات اقتصادي مؤثرنفوذ تجارت آلمان را درمستعمرات سرعت بخشيد. 





نوشته شده در   چهارشنبه 19 اسفند 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode