ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 19 اسفند 1388     |     کد : 6776

گياه عجيب و حشره‌هاي عجيب‌تر

از یک جاندار تک سلولی گرفته تا یک گیاه کاکتوس و حیوانات وحشی و اهلی، همه و همه برای زنده ماندن به غذا احتیاج دارند...


از یک جاندار تک سلولی گرفته تا یک گیاه کاکتوس و حیوانات وحشی و اهلی، همه و همه برای زنده ماندن به غذا احتیاج دارند.
هر کدام از موجودات زنده با توجه به شکل، اندازه، نیازهای جسمانی و به طور کلی ساختار فیزیکی‌شان، غذاهای مختلفی می‌خورند و شيوه‌های متفاوتی برای پیدا کردن آن به کار می‌برند.
دانشمندان به تازگی دریافتند که حشره‌های بسیار ریزی که روی میوه درخت کاج زندگی می‌کنند، برای پیدا کردن غذای مورد علاقه‌شان یعنی بذر و گرده‌های کاج، توانایی ردیابی گرما دارند و می‌توانند به سمت آن حرکت کنند.
حشره هایی که از بذر کاج تغذیه می کنند، حسگر های مادون سرخ دارند و گرمای کاج ها را تشخیص می دهند.
تصور کنید که در یک فروشگاه بزرگ که جای موادغذایی مشخص نشده است، به دنبال یک قوطی کنسرو می‌گردید. برای پیدا کردن آن باید ساعت‌ها بین اشیاي ریز و درشت جست وجو کنید. حالا فکر کنید که قوطی مورد نظر شما از خودش نور ویژه‌ای تولید می‌کند که شما می‌توانید از فاصله دور آن را ببینید. پس این بار به راحتی می‌توانید آن را لابه‌لای مواد دیگر بیابید و به سراغش بروید. این حشره‌های بسیار ریز که ساختار بدنی پیچیده‌ای ندارند، از این توانایی استفاده می‌کنند و غذای مورد علاقه‌شان را پیدا می‌کنند.
دانشمندان برای بررسی این موضوع از دوربین‌های مخصوصی استفاده کرده‌اند که قادرند به کمک نور مادون سرخ گرمای محیط را نشان دهند. آنها با عکس‌هایی که از درخت کاج تهیه کرده‌اند متوجه شدند که میوه‌های کاج چیزی حدود 15 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از محیط اطراف هستند. انگار که درخت با شمع‌های زیادی تزيین شده باشد. نکته قابل توجه این است که انسان‌ها نمی‌توانند این نور را با چشم غیر مسلح ببینند، اما حشره‌های بسیار ریزی که روی درخت کاج زندگی می‌کنند آن را تشخیص می‌دهند و از این روش به طرف غذای گرمشان حرکت می‌کنند.
دانشمندان با بررسی این حشره‌ها، متوجه اندام حسی اي شدند که برای تشخیص نور مادون‌سرخ به کار می‌رود. آنها دریافتند که ارتباطی از این حسگرها با مغز حشره وجود دارد که پس از مخابره تشخیص غذای گرم، به آنها کمک می‌کند تا بفهمند در چه جهتی باید حرکت کنند تا به غذا برسند. به گفته زیست شناس‌ها این اولین باری است که حشره‌ای کشف شده است که از بذر گیاهان تغذیه می‌کند و قادر به تشخیص گرما به کمک حسگرهای مادون سرخ است.
اما این‌جا سؤال دیگری هم مطرح می‌شود که چرا کاج‌ها از خودشان گرما تولید می‌کنند و مقدار قابل توجهی اختلاف دما با محیط اطرافشان دارند؟ دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند پاسخ روشنی برای این پرسش پیدا کنند، اما حدس می‌زنند که این گرما از زمان شکل‌گیری بذر کاج در آنها نهفته می‌شود. 

 همشهري آنلاين- آيدا ابوترابي


نوشته شده در   چهارشنبه 19 اسفند 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode