ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 18 اسفند 1388     |     کد : 6768

سه شنبه 18 اسفند22ربيع الاول 9 مارس

تولد دكتر ابوالحسن خان بهرامي پزشك و جراح حاذق ايراني در سال 1261 هجري قمري...

تولد دكتر ابوالحسن خان بهرامي پزشك و جراح حاذق ايراني در سال 1261 هجري قمري
دكتر ابوالحسن خان بهرامي پزشك و جراح حاذق ايراني و از پيشگامان ترويج طب نوين در سال 1261 هجري قمري دريكي از روستاهاي تفرش بدنيا آمد و همانجا پرورش يافت. وي به تشويق پدر، ادبيات هيئت و طب قديم را در زادگاهش آموخت و بعد از اقامت در تهران به سبب علاقه اش به علم طب به تحصيل در اين رشته همت كرد. در سال 1291 هجري، پس از اخذ ديپلم پزشكي از دارالفنون و مدتي طبابت در شهراراك به علت شيوع بيماري طاعون در رشت، عازم آن شهر شد و به مداواي بيماران و تحقيق در اطراف علل بروز اين بيماري پرداخت. حاصل اين سفر رساله اي تحقيقي درباره بيماري طاعون بود كه مورد تحسين پزشكان نامدار عصر قرارگرفت. وي كه در ارتش خدمت مي كرد مدتي رياست بيمارستان دولتي را به عهده داشت اما بعد ازكناره گيري از اين منصب در مطب شخصي خود كارطبابت و مداواي بيماران را ادامه داد. دكتر بهرامي به زبانهاي فرانسه، عربي و تركي تسلط كامل داشت و علاوه بر تأليف چند اثر در زمينه پزشكي آثاري نيز ترجمه كرده است. كتابهاي پاتولوژي طبي، فيزيولوژي ؛ و مسائل عمده حفظ صحت از جمله آثار اين پزشك برجسته ايران بشمار مي رود.

درگذشت ميرزا حسين خان دانش از فضلا و شعراي ايران در سال 1362 هجري قمري
ميرزا حسين خان دانش از فضلا و شعراي ايران در 70 سالگي در سال 1362 هجري قمري با زندگي وداع كرد. به نقل از ميرزا محمد خان قزويني، وي مردي فاضل و آگاه ؛ و باذوق بود و به دانش تخلص مي كرد. قابل توجه است كه اين شاعر ايراني بخشي از ايام عمرش را در استانبول و آنكارا سپري كرد و تمام اين مدت را به تحقيق و تأليف در زمينه ادب فارسي گذراند. از آثار دانش، دستورزبان فارسي، سرآمدان سخن، در تراجم احوال 15 تن از مشاهير شاعران ايراني از رودكي تا حافظ به زبان تركي و ترجمه رباعيات عمر خيام به زبان تركي مهمترين آنها بشمار مي روند.

درگذشت«سيد جمال الدين اسدآبادي» در سال1275هجري شمسي
«سيدجمال الدين اسدآبادي» حكيم، فيلسوف و آزاديخواه جهان اسلام درگذشت. سيد جمال درجواني ازايران به هند رفت و اين آغازسفرطولاني او به سرزمينهاي اسلامي و مبارزه با استعماربود. سيد جمال درمصربا شيخ محمد عبده به ترويج افكاراسلامي پرداخت و براي اين كار «هفته نامه عُروَةُ الوُثقي» را منتشركرد. اين روزنامه پس از18شماره توقيف شد. سيد جمالُ الدّين اسدآبادي را مظهرانديشه اتحاد اسلام خوانده‎اند. او درمقطعي ازمبارزه خود به دعوت ناصرالدّين شاه به ايران آمد. اين شاه قاجاري قصد داشت ازوحدت اسلامي مورد نظررسيد و همچنين شخصيت سيد جمال به نفع خود سو بَرَد اما درمدتي كوتاه دريافت كه سيد و انديشه‎هايش براي او خطرناكند؛ ازاين رو وي را به عراق تبعيد كرد. جوهره افكارسيد جمال الدّين اسدآبادي را دروحدت مسلمانان جهان مي‎توان خلاصه كرد.





نوشته شده در   سه شنبه 18 اسفند 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode