ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 30 بهمن 1392     |     کد : 67635

غول های آب‌های شیرین

در دریاچه ها و رودخانه های آب شیرین جهان به ویژه آسیای جنوب شرقی ماهیان غول پیکری زندگی می کنند که در سال های اخیر در تلاش برای بقا شکست خورده و به پایان ادامه نسلشان نزدیک شده اند.

گزارش تصویری

غول های آب‌های شیرین

در دریاچه ها و رودخانه های آب شیرین جهان به ویژه آسیای جنوب شرقی ماهیان غول پیکری زندگی می کنند که در سال های اخیر در تلاش برای بقا شکست خورده و به پایان ادامه نسلشان نزدیک شده اند.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نشنال جئوگرافیک، زب هوگان بیولوژیست از 3 سال پیش ریاست طرح مگافیش ها یا ماهیان غول پیکر را برعهده دارد که هدف آن نجات حدود 20 گونه از ماهیان آب های شیرین است که بیش از 2 متر طول و 100 کیلوگرم وزن دارند.

آلودگی آب های رودخانه ها و دریاچه های آب شیرین که زیستگاه این ماهیان هستند ، صید بی رویه و عواملی از جمله احداث سد، آب بند و غیره نسل ماهیان غول پیکر آب شیرین را به خطر انداخته و این جانوران آبزی باشکوه در شرف انقراض هستند. 11 عکس از مگافیش ها را برای این گزارش انتخاب کرده ایم.غول های آب های شیرین.


یک جفت ماهی استورژون چینی در آکواریومی در شهر پکن. این گونه ماهی آب شیرین نیم تن وزن داشته و طول آن بالغ بر 5 متر است. استورژون چینی آب شیرین یکی از بزرگترین گونه های ماهی استورژون در روی زمین محسوب شده و نام آن در فهرست قرمز گونه های در شرف انقراض ثبت شده است.


یک پسر جوان در ساحل رودخانه تونلی ساپ در نزدیکی شهر پنوم پن پایتخت کامبوج با یک ماهی بارب غول آسا که صید شده عکس یادگاری گرفته است. البته این ماهی برای مطالعه گونه های ماهیان غول پیکر حوزه رودخانه مکونگ پس از صید از آب علامت گذاری شده و دوباره رها شد. ماهی بارب غول آسا می تواند تا سه متر طول و 300 کیلوگرم وزن داشته باشد.


یک ماهی بالغ گونه آرا پایما در یک آکواریوم در مانائوس در برزیل که یک غواص وارد محوطه نگهداری آن شده است. این ماهی غول پیکر آمریکای جنوبی یکی از بزرگترین ماهی های آب شیرین جهان محسوب می شود. نسل آن در خطر انقراض قرار گرفته و دولت برزیل برنامه ای را برای حفظ نسل این ماهی که تا سه متر طول و بیش از 180 کیلوگرم وزن دارد به اجرا گذاشته است.

رویارویی یک مرد ماهیگیر کامبوجی که به همراه همکارش قصد صید یک ماهی بارب غول آسا در رودخانه تونلی ساپ درنزدیکی شهر پنوم پن را دارد. هر سال ماهیگیران ساکن ساحل رودخانه تونلی ساپ بین 5 تا 10 ماهی بالغ بارب غول آسا را شکار کرده و موجب شده اند این منطقه که آخرین زیستگاه این گونه ماهیان باشکوه است از وجود آنها تهی شوند.


یک گربه ماهی غول پیکر رودخانه مکونگ یکی از بزرگترین ماهی های آب شیرین جهان که توسط یک ماهیگیر صید شده است. گربه ماهی غول پیکر مکونگ 3 متر طول و بیش از 300 کیلوگرم وزن دارد و نسل آن امروز در تهدید انقراض است.


روزگاری دریاچه های بزرگ آمریکای شمالی و رودخانه می سی سی پی مملو از ماهیان غول پیکر استورژون زرد بود. این غول های آب شیرین که عمری بس دراز داشته امروز تقریبا نسل شان تقریبا منقرض شده است. در سال 1953 در کانادا دانشمندان گونه ای از استورژون زرد را صید کردند که با 2 متر طول 152 سال عمر داشت.


یک مرد ماهیگیر کامبوجی در کنار یک گربه ماهی غول پیکر حوزه مکونگ در آبهای رودخانه تونلی ساپ شنا می کند. ماهیگیران این گونه باشکوه که حدود 230 کیلوگرم وزن داشت را صید کرده و پس از آن که زب هوگان آن را علامت گذاری کرد، این ماهی باشکوه دوباره در آبهای زیستگاهش آزاد شد.

تصویر سر یک ماهی گونه تایمان که بزرگترین ماهی آزاد جهان محسوب می شود. برخی از ماهیان تایمان تا 2 متر طول و بیش از 100 کیلوگرم وزن دارند. زیستگاه این ماهی در آب های شیرین رودخانه های شرق روسیه، مغولستان و چین بوده و به دلیل صید بی رویه و آلوده شدن آب های زیستگاه ماهیان تایمان نسل آن اکنون در خطر از بین رفتن قرار دارد.



یک کارشناس حفظ حیات ماهیان غول آسا یک سفره ماهی گونه استینگری غول پیکر را در رودخانه مکونگ در کامبوج بیرون کشیده تا آن را علامت گذاری کند. این سفره ماهی بزرگترین گونه سفره ماهیان آب شیرین در روی کره زمین است و بیش از 4 متر طول دارد.



ماهیگیران دو گربه ماهی رودخانه تونلی ساپ در کامبوج را که صید شده اند روی دوش حمل می کنند. این ماهی های صید شده علی رغم جثه شان هنوز به سن بلوغ نرسیده اند.صید بی رویه این ماهی ها که بسیار دیر به سن بلوغ می رسند باعث شده تا جمعیت آنها در 20 سال گذشته در حوزه مکونگ 90 درصد کاهش یابد.

یک قزل آلای غول آسای اوراسیا که در عین حال به عنوان گونه ای از ماهیان تایمان شناخته می شود. این ماهی برای خوش اشتهایی اش که می تواند هر چیزی اعم از ماهی تا اردک و حتی موش های خرما را بخورد، شهرت دارد. این ماهیگیر که این گونه یک و نیم متری را در آبهای رودخانه آق ـ اور در شمال مغولستان یافته است در حال بیرون کشیدن ماهی دیگری از گونه خودش از شکم این قزل آلای غول آسا است.

گزارش : بهرام افتخاری - جام جم آنلاین


نوشته شده در   چهارشنبه 30 بهمن 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode