ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 16 اسفند 1388     |     کد : 6742

یکشنبه 16 اسفند 20 ربيع الاول 7 مارس

درگذشت « ابوبكرمحيي الدين محمّد» مشهور به ابن عربي در سال 628 هجري قمري....

درگذشت « ابوبكرمحيي الدين محمّد» مشهور به ابن عربي در سال 628 هجري قمري
« ابوبكرمحيي الدين محمّد» مشهور به ابن عربي از علماء و دانشمندان صوفيه در سال 628 هجري قمري دردمشق بدرود حيات گفت. وي در آندلس متولد شد و پس از تحصيل علوم متداول و رسمي آن روزگار به تزكيه نفس و سير و سلوك پرداخت. ابن عربي سفرهاي بسياري به تونس، مكه، بغداد، حلب و آسياي صغير كرد و همه جا مورد احترام و تكريم قرارگرفت. اين عالم فاضل قائل به حديث وجود بود و از پيروان طريقه ظاهريه بشمار مي رفت. او از ابن عربي آثاري چون« فتوحات مكيه؛ و فُصُوصُ الحِكم» به جاي مانده است.

تصرف شهر ايروان در جريان جنگ ايران و روس در سال 1243 هجري قمري
شهر ايروان در جريان دومين جنگ ايران و روس در سال 1243 هجري قمري به تصرف قواي روسيه درآمد. اين شهر در زمان فتحعليشاه قاجار سقوط كرد و به روس ها واگذار شد. نتيجه اين شكست، انعقاد عهدنامه تركمانچاي بود كه به موجب اين عهدنامه و بدليل بي تدبيري هاي شاه قاجار بخش وسيعي از اراضي شمالي آذربايجان و قفقاز از خاك ايران جدا و ضميمه روسيه شد.

کشته شدن علي رزم آرا نخست وزيروقت ايران در سال1329هجري شمسي
علي رزم آرا نخست وزيروقت ايران و مهره سرسپرده استعمارانگليس در سال1329هجري شمسي بدست خليل طهماسبي مبارزمسلمان و ازياران نزديك مجاهد جليل القدرنواب صفوي درجمعيت فدائيان اسلام مورد قهرانقلابي قرارگرفت و كشته شد. رزم آرا درتيرماه همين سال پس ازاستعفاي منصوربه نخست وزيري رسيد و درعين حال برامورارتش نيزنظارت داشت. پس ازمعرفي او به عنوان نخست وزيرآيت الله كاشاني و دكترمصدق همراه با مردم به مخالفت علني و صريح با او برخاستند. قتل رزم آرا به منزله هشداري براي نمايندگان وابسته به انگليس درمجلس شانزدهم و مخالفان ملي شدن صنعت نفت بود. اما پس ازحركت انقلابي خليل طهماسبي و قتل رزم آرا كميسيون نفت اصل ملي شدن صنعت نفت را درسراسركشور پذيرفت.

اعلام قطع روابط ايران را با انگليس در سال1367هجري شمسي
درپي صدور حكم حضرت امام(ره) مبني براعدام سلمان رشدي در سال1367هجري شمسي به سبب انتشار كتاب كفر آميز آيات شيطاني وزارت امور خارجه ايران قطع روابط ايران را با انگليس اعلام كرد. پس ازاين اقدام مجلس شوراي اسلامي طرح قانوني قطع كامل روابط ايران و انگليس را كه به امضاي بيش از100تن ازنمايندگان رسيده بود تصويب كرد. دولت انگليس نيز ناچار كليّه ديپلماتهاي خود را از ايران فراخواند.

وقوع اولين تجاوزنظامي نيروهاي نازي درقرن20ميلادي در سال1936ميلادي
نيروهاي مسلح آلمان نازي در سال1936ميلادي وارد منطقه خلع سلاح شده رناني شدند و بدين ترتيب اولين تجاوز نظامي نيروهاي نازي درقرن20ميلادي روي داد. سپاهيان آلماني به فرمان آدلف هيتلرمقررات ورساي و معاهده لوكارنو را زيرپا گذاشتند و به اين منطقه وارد شدند. برطبق معاهدات ورساي و لوكارنو منطقه رناني كه مورد اختلاف آلمان و فرانسه بود بي طرف اعلام شده بود اما نيروهاي آلماني اين منطقه را كه عرض آن 50 كيلومتر بود دراين روزاشغال كردند.

افتتاح مجدد كانال سوئز در اثر مبارزهای ملت مسلمان مصر در سال1957ميلادي
كانال سوئز معتبرترين و مهمترين معبردريايي شرق قارّه اِفريقا از مبارزه‏هاي طولاني و پيگير ملت مسلمان مصر بار ديگر در سال1957ميلادي افتتاح شد. درپي ملي شدن كانال سوئزدرسال1956ميلادي به فرمان جمال عبدالناّصر رژيم اشغالگر قدس و قواي انگليس و فرانسه به خاك مصردرشبه جزيره سينا حمله كرد تا خليج عقبه را برروي كشتي هاي رژيم صهيونيستي بازكنند. درپي اين جنگها شبه جزيره سينا به تصرف آنها درآمد ولي با تهديد شوروي سابق و فشارسازمان ملل متحد قواي اشغالگر قدس ازشبه جزيره سينا خارج شدند. ازاين پس كانال سوئز كه درياي مديترانه را به درياي سرخ و درنتيجه اقيانوس هند متصل مي‎كند بطوركامل در اختيار دولت مصر كه در جنگ پيروز شده بود، قرار گرفت.

درگذشت علامه فيلسوف احمد محمد حيدر، اديب و مفسرسوري در سال1975ميلادي
علامه فيلسوف احمد محمد حيدر، اديب و مفسرسوري در سال1975ميلادي بدرود حيات گفت. او دردامان خانواده‎ا ي با تقوا پرورش يافت و ابتدا ادبيات عرب و تاريخ را فراگرفت و به مدد حافظه قوي خود نهج البلاغه را ازحفظ كرد. علامه احمد حيدر علاوه برديوان اشعارتأليفاتي چون«النَّغَمُ القُدسي، التَّكوينُ و التَّجَّلي و كِتابُ الخَيرات» دارد كه دربيان فضايل اميرالمؤمنين و ائمّه اطهار(ع) است .




نوشته شده در   يکشنبه 16 اسفند 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode