ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 15 اسفند 1388     |     کد : 6740

مصباح الهدی

در كنگره‌ای كه 20 اسفندماه جاری به مناسبت بزرگداشت آيت‌الله ميزرا جواد آقا تهرانی برگزار می‌شود، از تفسير اين عالم شيعی با عنوان «مصباح الهدی» رونمايی خواهد شد...

در كنگره‌ای كه 20 اسفندماه جاری به مناسبت بزرگداشت آيت‌الله ميزرا جواد آقا تهرانی برگزار می‌شود، از تفسير اين عالم شيعی با عنوان «مصباح الهدی» رونمايی خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، آيت‌الله «ميرزا جواد آقا تهرانی» از چهره‌های همراه امام(ره) و انقلاب، شخصيت بزرگوار، فقيه و متأله قرآنی 50 سال اخير مشهد بود كه نزديك 40 سال معلم اخلاق، مفسر قرآن و مجتهد صاحب كرسی تدريس در حوزه عمليه مشهد بود.
به مناسبت بزرگداشت اين شخصيت، 20 اسفندماه سال جاری، اثر بزرگ اين عالم شيعی در حوزه تفسير قرآن، با نام‌ «مصباح الهدی» در دو مجلد رونمايی می‌شود. با اين‌كه وی تمام قرآن را دو دور تفسير كرده است، ولی اين دو جلد شامل دو جزء ابتدايی قرآن است و محمدباقر نوراللهيان آن را از حالت گفتاری به نوشتاری تبديل كرده است.
در اين كنگره كه در قم برگزار می‌شود، مراجع عظام تقليد، دانشگاهيان و جامعه قرآنی كشور نيز حضور دارند كه پژوهشكده علامه طباطبايی آستان مقدسه حضرت معصومه(س) برگزاری اين اجلاس را به عهده دارد و دو مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) و دفتر مفاخر خراسان در برگزاری اين مراسم همكاری خواهند كرد.
يادآور می‌شود كه تفسير «مصباح الهدی» در دو جلد منتشر شده است، جلد اول به تفسير سور مباركه حمد و بقره (تا آيه 121) اختصاص دارد و جلد دوم تا آيه 253 سوره مباركه بقره است و توسط مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) مراحل آماده‌سازی و تدوين آن انجام پذيرفته است.
از ويژگی‌های اين دو جلد آن‌كه نويسنده اين درس‌های تفسيری كه محمدباقر عبداللهيان است، آن‌ها را با خود آيت‌الله ميرزا جواد آقا تهرانی مقابله كرده و گاه ايشان از آن كم و يا به آن افزوده‌اند و به تأييد ايشان رسيده است.
در مقدمه كتاب، علامه محمدرضا حكيمی نگاشته مفصلی را تدوين، و در آن مبانی تفسير در مكتب تفكيك را تبيين كرده و نيز به بيان گوشه‌ای از فعاليت‌های آيت‌الله ميرزا جواد آقا تهرانی پرداخته است؛ لذا می‌نويسد: «هنگامی كه هنوز حوزه علميه قم به خطر افكار ماركسيستی و ماترياليستی توجه فعالی نكرده بود، ميزرا جواد آقا تهرانی، كتاب «فلسفه بشری و اسلامی» را تأليف كرد و در حوزه مشهد مقدس به تدريس آن در جمع پانصد نفری از طلاب پرداختند، و طلاب را در برابر هجوم و تهاجم آن نظرهای مردود و گفته‌های باطل، تجهيز كردند».
در ادامه كتاب، «سيدمهدی حسينی»، به عنوان محقق اين كتاب كه تفسير آيت‌الله ميرزا جواد آقا تهرانی را بازخوانی كرده بود، مقدمه‌ای را نگاشته، و در مورد چرايی و چگونگی احيای تفسير مصباح الهدی مطالبی را به قلم آورده است.
«روش تفسيری آيت‌الله ميرزا جواد آقا تهرانی و ويژگی‌های تفسير مصباح الهدی» عنوان مقاله‌‌ای است كه به قلم محمد عبداللهيان نوشته شده و در مقدمه تفسير مصباح الهدی آمده است و در آن از روش‌های تفسيری آيت‌الله ميرزا جواد آقا تهرانی به فهم روشن از آيات قرآن، تنظيم درس از قبل از تدريس، توجه به اقوال مفسران، ايجاد فضای آزاد برای بحث‌ و گفت‌وگو، تبيين دقيق اصول معارف و اعتقادات از جمله شناخت اسماء و صفات الهی، عبادات و سلوك، احوالات معنوی و شناخت برزخ، سخن به ميان آمده است.
عبداللهيان در مورد دانش و بينش آيت‌الله ميرزا جواد آقا تهرانی در مورد تفسير قرآن می‌نويسد: «استاد از مسائل اخلاقی و اعتقادی، فقهی و اصولی، علوم قرآن و تفسيری،‌ اطلاع درخور داشت و از شبهات و اشكالات هر موضوع به خوبی آگاه بود. محتوای غنی درس و پاسخ‌های محققانه و دقيق استاد، از معلومات انبوه و گوناگون آن بزرگوار‌ حكايت می‌كرد. ايشان بر قديمی‌ترين تا جديدترين شبهات اعتقادی و كلامی اشراف كامل داشت و آن‌ها را در بحث به ميان می‌آورد و با كمال قدرت و بدون واهمه، به همه اين شبهات پاسخی قانع كننده می‌داد و به نقد و بررسی آن‌ها می‌پرداخت».
«نگاهی به زندگی آيت‌الله ميرزا جواد آقا تهرانی» آخرين بخش از مقدمه اين تفسير است كه سيدمهدی حسينی آن را نگاشته، و در آن از دوران تحصيل، استادان، شاگردان و روش تدريس در فقه و اصول، فلسفه و حكمت و معارف اسلامی، تفسير قرآن و اخلاق، مطالبی را بيان كرده، و در ادامه به تأليفات و عملكرد فردی و اجتماعی ايشان اشاره كرده است.
يادآوری می‌شود كه كتاب «مصباح الهدی» در دو مجلد به بهای 250000 ريال به همت مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) منتشر شده است كه در طی مراسمی در 20 اسفندماه از ساعت 9 تا 12 در پژوهشگاه علامه طباطبايی با حضور آيات عظام و فرهيختگان رونمايی می‌شود.
همچنين علاقه‌مندان به شركت در اين مراسم، می‌توانند در تاريخ يادشده به آدرس: قم، مقابل گلزار شهدای قم، پژوهشكده علامه طباطبايی مراجعه كنند.


نوشته شده در   شنبه 15 اسفند 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode