ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 15 اسفند 1388     |     کد : 6731

شنبه 15 اسفند 19ربيع الاول 6 مارس

حكومت وليد بن يزيد اموى در سال 125 قمرى

حكومت وليد بن يزيد اموى در سال 125 قمرى
وليد بن يزيد بن عبدالملك بن مروان،كه ازمخالفان عمويش هشام بن عبدالملك بود، پس از مرگ هشام در نهم ربيع الاوّل سال 125 قمرى، از اين واقعه بسيار خوشحال شد واز شدت خوشحالى غش كرد و پس از هوش آمدن، ازتبعيدگاه خويش يك راست به سوى دمشق حركت كرد. وى از اهالى شام و سراسر مناطق اسلامى، براى خويش بيعت گرفت و پس از آن برخى از دست اندركاران، عاملان و حاكمان هشام را از كار بركنار كرد و وابستگان و دوستان خويش را به جاى آنان گمارد.
"يوسف بن عمر ثقفى" حاكم كوفه، در عصر وى به مقام والايى دست يافت و به مقتدرترين شخصيت پس از خليفه، تبديل شد. زيرا وى در عصر هشام، خليفه را از عزل وليد بن يزيد از ولايت عهدى باز مى‏داشت.
در مقابل، "خالد بن عبدالله قسرى" كه در ايام هشام، بالاترين مقام وزارتى را بر عهده داشت و هشام را بر عزل وليد، تشويق و ترغيب مى‏كرد، در ايام خلافت وليد، به خوارى و زبونى افتاد و به دستور وليد، دستگير و زندانى شد و از سوى يوسف بن عمر، رقيب ديرين خويش به شديدترين وجه شكنجه و آزار شد و به طرز فجيعى به قتل رسيد.
مردم از كارهاى وليد بسيار ناراحت و خشمگين بودند. حتّى درباريان و دست اندركاران حكومت، در اندك مدتى، از فرايند حكومت وليد به تنگ آمده و نسبت به ادامه آن، ناخرسند بودند. بدين منظور، برخى از امويان، بر ضد وى شوريدند و مردم را بركشتن وى تحريك نمودند.سرانجام اعتراضات آنان به ثمر نشست و وليد به دست معترضان كشته شد و سرش از بدن جدا گرديد و در دمشق به دار آويخته شد. حكومت وى، بسيار كوتاه مدت بود وتنها از 20 ربيع الاوّل سال 125 تا جمادى الاخر 126 قمرى دوام يافت. ابن اثير و طبرى، آغاز خلافت وليد را ماه ربيع الآخر سال 125 قمرى ذكر كرده‏اند.

خلافت متّقى عباسى در سال 329 هجرى قمرى
پس از آن كه راضى عباسى در نيمه ربيع الاول سال 329 قمرى وفات يافت، "بجكم" كه از اميران قدرتمند سپاه وى بود و در واسط به سر مى‏برد، نامه‏اى نوشت و به كاتب خود "ابوعبدالله كوفى" سپرد، تا در بغداد، اصحاب دواوين، قضات، علويان، عباسيان و بزرگان شهر را در نزد وزير " ابوالقاسم سليمان بن حسن" گرد آورده و درباره خليفه بعدى به مشورت بپردازند.
پس از تشكيل جلسه و گفت و گوى حاضران، همگى به "ابراهيم بن مقتدر عباسى"، برادر راضى عباسى، رأى داده و وى را شايسته خلافت دانستند. سپس وى را حاضر ساخته و با وى بيعت نمودند و يكايك القاب حكومتى را بر وى عرضه داشتند و وى، لقب " المتّقى للّه" را براى خويش پسنديد.
گرچه راضى باللّه عباسى، پيش از مرگ خويش از بجكم خواسته بود، كه فرزند كوچك وى، به نام ابوالفضل را به جانشينى پدر برگزيند، ولى بجكم آن را نپذيرفت و رأى بزرگان در جلسه را تأييد نمود و با متقى للّه بيعت كرد.
آغاز خلافت متّقى للّه، بنا به روايت ابن اثير در 20 ربيع الاول و بنا به قول ابن خلدون در آخر ربيع الاول سال 329 قمرى واقع گرديد.

درگذشت حضرت آيت الله آقاي حاج مرتضي حائري در سال1364هجري شمسي
حضرت آيت الله آقاي حاج مرتضي حائري يزدي فرزند آيت الله حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي بينانگذار و مؤسس حوزه علميه قم در سال1364هجري شمسي پس ازيك عمرتلاش خستگي ناپذيركه درراه احيا و نشرعلوم و معارف اسلامي انجام داد دارفاني را وداع گفت. ايشان از اعضاي خبرگان تدوين قانون اساسي نيزبودند.

آغاز هفته منابع طبيعي
برگزاري مراسمي در پانزدهم الي بيست و يكم اسفندماه هر سال به نام هفتهمنابع طبيعي، هميشه فرصت مناسبي بوده است تا در پايان يك سال كار و فعاليت در زمينه پوشش گياهي، از جمله مديريت جنگل ها و مراتع كشور، امكان نقد كارها و داوري نتايج آنها فراهم شود ...
و حتي فراتر از آن، روش، منش و دستاوردهاي ديگر سازمان ها و ارگان هايي هم كه به نحوي با اين منابع سروكار دارند، ارايه و در معرض نقد و بررسي قرار گيرد.
روز درختكاري سرآغاز هفته منابع طبيعي است، روزي كه به طور سنتي، خاستگاه مراسمي است كه امروزه در طول يك هفته برگزار مي شود. براي شش روز ديگر اين هفته هر سال به تناسب، نام مختلفي انتخاب مي شود، امسال (سال 1383 هجري شمسي) عناوين ساير روزها از اين قرارند:
روز دوم - منابع طبيعي و توسعه فضاي سبز شهرها، راههاي كشور و شهركهاي صنعتي
روز سوم - منابع طبيعي و آبخيزداري
روز چهارم - منابع طبيعي، بسيج، حفاظت و قانون
روز پنجم - منابع طبيعي و آموزش و پ‍ژوهش
روز ششم - منابع طبيعي و اطلاع رساني
روز هفتم - منابع طبيعي، سازمانهاي غير دولتي و مشاركت مردمي
هفته منابع طبيعي، هفت روز است، اما روز هشتمي نيز وجود دارد. روز هشتم روزي است به در ازاي همه روزهاي سال. روز هشتم روز منابع و محيط، روز آب، خاك، هوا، پوشش گياهي و حيات جانوري و در يك كلام زيستن و زندگي است. روز چيزهايي است كه بدون آنها، نه يك روز كه حتي يك ساعت هم نمي توان زنده ماند و زندگي كرد. روز هشتم روز ايمان و اعتقاد به ضرورت آگاه سازي جامعه در مورد منابع طبيعي و محيط زيست و تلاش پايدار در اين زمينه است. راستي براي ما كه بر اين باوريم، پيشگيري عالي ترين راه جهت مبارزه با بيماري هاست و در اين راه، آموزش را منطقي ترين و كارآمدترين روش ها مي دانيم. تا چه حد براي مبارزه با گسترش بيماري مرگبار نابودي منابع محيطي و جلوگيري از تخريب جنگل ها و مراتع به كار آموزش مي پردازيم. چه مقدار از امكانات خود را به اينكار اختصاص مي دهيم و يا اصولا تا چه حد به اين امر اعتقاد داريم؟ صيانت از جنگل ها و مراتع يك نياز ملي است.
بمنظور دسترسي به اطلاعات جامع تر در مورد رويدادهاي اين هفته ميتوان به سايت سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري کشور مراجعه نمود.

روز درختکاری
درختان همواره در زندگي بشر موثر بوده اند. قرنهاست كه آدمي در سايه شاخسارشان از شدت گرما و تابش خورشيد در امان مانده و از ميوه هاي الوان و شيرينشان بهره مند گشته است.
آواي پرندگان كه در لابلاي شاخسارشان ماوا گزيده اند روح و جانش را صفا بخشيده و قلب وي را مملو از خوشي و شادابي نموده است. در دل زمستان سرد نيز بار ديگر به مدد هيمه اي كه از تنه درختان فراهم آورده و آتشي كه از آن افروخته سرما و يخبندان را تاب آورده و با آنها دست و پنجه نرم كرده است. و بار ديگر اين شكوفه هاي زيباي درختانند كه به او نويد فرارسيدن بهاري دل انگيز را مي دهند.
به اين ترتيب بهره منديهايي كه از درختان عايد بشر مي گردد بيشمار است و اگر درختان را نعمات الهي بدانيم، سخني به گزاف نگفته ايم. شايد به همين دليل است كه انسانهايي فرهيخته نظير شعرا و بزرگان و اساتيد در زمينه ادبيات و نيز پيشوايان و بزرگان ديني همواره آنرا مد نظر قرار داده و بدان توجه نموده اند.
چنانچه سعدي شاعر بزرگ ايراني در اين زمينه مي گويد:
برگ درختان سبز در نظر هوشيار هر ورقش دفتري است معرفت كردگار
پيامبر گرامي اسلام حضرت محمد (ص)‌ و امام جعفر صادق (‌ع) در پاره اي از احاديث خود به اهميت درخت و درختكاري اشاره نموده اند:
پيامبرصلى الله عليه وآله:
مَن نَصَبَ شَجَرَةً و صَبَرَ عَلى‏ حِفظِها والِقيامِ عَلَيها حَتّى‏ تُثمِرَ كانَ لَهُ في كُلِّ شَى‏ءٍ يُصابُ مِن ثَمَرِها صَدَقَةٌ عِندَاللَّهِ؛
هر كس درختى بكارد و در نگهدارى آن بكوشد تا ميوه دهد، در برابر هرچه از آن ميوه به دست آيد،
پاداشى نزد خدا خواهد داشت.
پيامبرصلى الله عليه وآله:
إن قامَتِ السَّاعَةُ و فِي يَدِ أحَدِكُم فَسيلَةٌ، فإنِ استَطاعَ أنْ لايَقومَ حَتّى‏ يَغرِسَها، فَليَغرِسْها؛
اگر قيامت فرا رسد و در دست يكى از شما نهالى باشد، چنانچه بتواند برنخيزد تا آن را بكارد، بايد آن را بكارد.
پيامبرصلى الله عليه وآله:
ما مِن رَجُلٍ يَغرِسُ غَرساً إلاّ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِنَ الأجرِ قَدرَ ما يَخرُجُ مِن ثَمَرِ ذلِكَ الغَرسِ؛
هر كه نهالى بكارد، خداوند به مقدار ميوه‏اى كه از آن درخت به دست مى‏آيد، در نامه اعمال او پاداش مى‏نويسد.
امام صادق ‏عليه السلام:
لاتَقطَعُوا الثِّمارَ فَيَبعَثَ اللَّهُ عَلَيكُم العَذابَ صَبًّا؛
درختان ميوه را قطع نكنيد كه خداوند بر شما عذاب فرو مى‏ريزد.
امام صادق ‏عليه السلام:
اِزرَعُوا و اغرِسُوا وَاللَّهِ ما عَمِلَ النّاسُ عَمَلاً اَجَلَّ و لاأطيَبَ مِنهُ؛
كشت كنيد و درخت بنشانيد؛ به خدا قسم آدميان كارى برتر و پاك‏تر از اين نكرده ‏اند.
امروزه با صنعتي شدن جوامع بشري درختان نقش مهم تري در زندگي بشر ايفا مي كنند، از سويي مقدمات پيشرفت بيشتر صنعت و فناوري را موجب مي شوند و منابع تامين كننده محصولاتي نظير وسايل چوبي، مبلمان، لوازم التحرير (كاغذ، انواع مدادهاي مختلف) ‌الوار و هزاران محصول ديگر محسوب مي شوند و از سو ي ديگر به منزله ريه هاي يك شهر تلقي شده و نقش مهمي در تامين سلامت اعضاي جامعه را ايفامي كنند. اين مورد اخير از مورد قبل مهم تر مينمايد.
چرا كه به دليل فعاليت كارخانجات صنعتي و نيز ازدياد وسايط نقليه عمومي و فعاليت روزانه آنها در سطح شهرهاي بزرگ از جمله تهران آلاينده ها و گازهاي مهلك و خطرناكي نظير دي اكسيد كربن در هواي شهرها فزوني يافته و سلامت افراد را تهديد مي كند. و افزايش هر چه بيشتر اين مواد آلاينده كاهش ميزان اكسيژن در هوا را سبب مي شود و اين وضع نامساعد گروههاي آسيب پذير نظير بيماران ريوي و قلبي، سالخوردگان و كودكان را بيشتر تهديد مي كند.
در چنين شرايطي مساله درخت و درختكاري راه حلي مناسب براي مبارزه با آلودگيهاي مذكور به شمار مي آيد. ايجاد جنگلهاي مصنوعي و فضاي سبز در اطراف شهرهاي بزرگ به تاسيس كار خانجات توليد اكسيژن مي ماند.
در همين راستادر ايران اسلامي كه ملهم از تعاليم ادبي و ديني مي باشد كه خود دستاورد فرهنگ غني اسلامي ايراني است، روزي را به درخت و درختكاري اختصاص يافته و آن را روز درختكاري نام نهاده اند. به اين ترتيب همه ساله در روز 15 اسفند ماه كه آخرين ماه فصل زمستان است در حاليكه همه ايرانيان خود را براي استقبال از روزهاي پر طراوت بهاري آماده مي كنند. نهالهاي جوان به دست خاك مهربان صبور و مقدس ايران اسلامي سپرده مي شود تا به درختاني نيرومند و سرسبز بدل گردند و به اين ترتيب گامي در آبادي ايران اسلامي برداشته مي شود و نيز امري خداپسندانه انجام مي گيرد كه وارستگاني چون پيامبر گرامي اسلام و حضرت امام جعفر صادق (ع) آن را واجب الاجرا دانسته اند.

تشکیل نخستين دولت كمونيستي درروماني در سال1945ميلادي

نخستين دولت كمونيستي درروماني در سال1945ميلادي تشكيل شد. اين كشور درجنگ جهاني دوم به نفع آلمان وارد جنگ شد اما پس ازحمله ارتش شوروي سابق به متفقين پيوست و عاقبت دولت كمونيستي دراين كشورروي كارآمد. اين كشور ازسال1987ميلادي با ناآرامي‎هاي سياسي- اجتماعي روبرو شد. درهمين زمان يان ايلي يِسكو جبهه نجات ميهن را رهبري كرد و درانتخابات 1990ميلادي برياست جمهوري روماني دست يافت. سرانجام درهمين سال رژيم كمونيستي براي هميشه درروماني برچيده شد.

استقلال كشورغنا در سال1957ميلادي
كشورغنا در سال1957ميلادي با تلاش دكترقوام نكرومه به استقلال رسيد. اين سرزمين بواسطه منابع غني ثروت به ساحل طلا شهرت داشت و همواره مورد تجاوز قدرتهاي استعماري بود. درقرن 19ميلادي مردم مبارزاين كشور براي كسب استقلال سرزمينشان قيام كردند و بعد ازخودمختاري داخلي، انتخابات عمومي درغنا برگزارشد و قوام نكرومه به نخست وزيري رسيد. درسال1957ميلادي سرزمين حاصلخيز غنا به استقلال رسيد.

تولد «يوسُف بن رافع بهاءُ‌ الدّين حَلَبي» در سال1145ميلادي
«يوسُف بن رافع بهاءُ‌ الدّين حَلَبي» از تاريخ نگاران مسلمان در سال1145ميلادي در موصل متولد شد. او مدتي به عنوان كمك معلم درنظاميه بغداد تدريس مي‎كرد. حَلَبي چند سال بعد راهي سفرحج شد و هنگام بازگشت دردمشق مورد ملاطفت صلاحُ الدّين ايوبي قرارگرفت و به عنوان قاضي بيت المقدس مشغول كارشد. حلبي مدتي بعد ازوفات صلاحُ الدّين ايوبي به شهرحلب بازگشت و دو مدرسه دراين شهردايركرد و به تدريس درآنها پرداخت. «اَلنَّوادِرُ السُّلطانيّه» ازتأليفات حلبي است.

پایان جنگهاي 13ساله ميان فرانسه و اسپانيا و همچنین انگلستان، هلند و آلمان در سال1714 ميلادي
جنگهاي 13ساله ميان فرانسه و اسپانيا ازيك طرف و دُوَل عضو اتحاديه كبيرلاهه يعني انگلستان، هلند و آلمان ازطرف ديگر در سال1714 ميلادي پايان يافت. جنگهاي13ساله به تحريك انگليس آغازشد و درپايان هزاران تن ازهردو طرف جان خود را ازدست دادند و سرانجام فرانسويها و اسپانيائيها مغلوب اين جنگها بودند.






نوشته شده در   شنبه 15 اسفند 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode