ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 14 اسفند 1388     |     کد : 6722

جمعه 14 اسفند 18 ربيع الاول 5 مارس

امضای معاهده پاريس بین نمایندگان ایران و انگلیس در سال1235هجري شمسي ...

امضای معاهده پاريس بین نمایندگان ایران و انگلیس در سال1235هجري شمسي
نمايندگان ايران و انگليس در سال1235هجري شمسي در فرانسه معاهده پاريس را امضا كردند. درآن زمان انگلستان ازروابط ايران و روسيه ناخشنود بود و قصد داشت با دولت ايران روابط بهتري داشته باشد؛ ازاين رو با تحريكات خود درافغانستان كه تحت حاكميت ايران بود شورشهايي برپا كرد. چون قواي ايران درصدد دفاع برآمد، انگلستان ابتدا جزيره خارك را تصرف و سپس دربندربوشهرنيرو پياده كرد. نظاميان انگليسي به شيرازو اهوازنيزحمله كردند. بدين ترتيب وقتي كه خبرپيشروي نيروهاي انگليسي درجنوب به ناصرالدين شاه رسيد او پذيرفت كه نماينده ايران با ميانجيگري دولت فرانسه معاهده صلح پاريس را با نماينده ايران با ميانجيگري دولت فرانسه معاهده صلح پاريس را با نماينده دولت انگليس امضا كند. به موجب اين معاهده هرات و ديگر بخشهاي افغانستان ازقشون ايران خالي شد. مهمترين پيامد معاهده پاريس نفوذ دريايي انگلستان درخليج فارس و درياي عمان بود.

درگذشت دكترمحمد مصدق نخست وزيرو در سال1345هجری شمسی
دكترمحمد مصدق نخست وزيرو سياستمدارايران در سال1345هجری شمسی بدرود حيات گفت. دكترمصدق در سال1303 شمسي درمقام نماينده مردم تهران به مجلس پنجم راه يافت ولي دردوره بعد ازسياست كناره گرفت. او دراين زمان مدتي درتوقيف شهرباني بود اما پس ازآزادي دردوره‎هاي 14و 16 مجلس بارديگرنماينده مردم تهران بود و دراين دوره ازفعاليت سياسي خود براي بازپس گرفتن حقوق مردم ايران ازشركت نفت انگليس تلاش گسترده‎اي كرد. دكترمصدق درسال1332شمسي پس ازحوادث 30تيربه نخست وزيري انتخاب شد اما دراثناي كودتاي اِمريكايي1332دستگيرو زنداني شد. مصدق پس ازمحاكمه به سه سال زندان محكوم شد و بعد ازآن هم بحالت تبعيد درقريه احمد آباد بسربرد. دكترمصدق پس ازمرگ درمنزل خود دراحمد آباد بخاك سپرده شد.

تولد امام موسى صدر در سال 1307 شمسی
خلاصه ای از زندگی این بزرگ مرد عرصه دین و دانش:
ولادت :
" سيد موسى صدر" در تاريخ 14 اسفند 1307 ش در قم ديده به جهان گشود. پدر وى سيد صدر الدين صدر در زمان تحصيل خود در نجف اشرف حركتهاى مترقى و نوجويانه را در عراق رهبرى مى كرد. نام او هنوز نهضت ادبى آن كشور همراه است وى پس از مهاجرت به ايران در شهر مقدس مشهد سكونت گزيد. اندكى بعد به دعوت بنيانگذار حوزه علميه قم حاج شيخ عبدالكريم حائرى يزدى ، به منظور معاونت وجانشينى ايشان به شهر قم هجرت كرد وپس از سالها تلاش وخدمت ، در همانجا دار فانى را وداع گفت.
تحصيلات :
هر چند وى همپاى گذراندن درسهاى دبستان و دبيرستان به دروس حوزوى نيز اشتغال سيد موسى در قم بيش از يك دهه به طول انجاميد. وى پس از گذراندن دوره مقدمات و سطح متوسط و عالى ، در درس خارج فقه و اصول و فلسفه استادان نامى و بزرگ حوزه شركت جست .
سيد موسى صدر خود در كنار تحصيل خارج فقه و اصول به تدريس مقدمات و سطح نيز اشتغال داشت . از جمله كتاب با ارزش " شرح لمعه" را براى شاگردانى چند كه در حوزه از بر جستگى خاصى برخوردار بودند ، تدريس مى كرد و در ارائه مسائل مهم و پيچيده آن ، با بيانى شيوا و گيرا همه را سخت به تعجب و تحسين وا مى داشت . او در سايه پشتكار شبانه روزى توانست در مدت كوتاهى خود را در صف اساتيد حوزه علميه قم جاى دهد و پس از چندى به تدريس فقه و اصول و منطق و فلسفه بپردازد.
او در كنار تحصيل و تدريس درسهاى حوزه ، براى ورود به دانشگاه در آزمون كنكور سراسرى شركت مى جويد و پس از موفقيت در دانشكده حقوق تهران مشغول تحصيل مى شود و در نهايت به اخذ درجه ليسانس حقوق اقتصادى نايل مى آيد.
وى همچنان از روح بلند و استعداد سرشار خود كمك مى گيرد و علاوه بر تسلط كامل به دو زبان فارسى و عربى ، به فراگيرى زبانهاى فرانسه و انگليسى همت مى گمارد و در اين راه نيز پيروز و سربلند بيرون مى آيد. او فرصتهاى طلايى دوران جوانى را به آسانى از دست نمى دهد و از لحظه هاى هر چند كوتاه آن استفاده هاى بلند و پايدار مى كند وى در سال 1332 ش . پدر گرانقدر خود را از دست مى دهد، در همان سال از قم هجرت آغاز كرده ، وارد حوزه علميه نجف مى شود.
اساتيد:
از استادان معروف دروس سطح و خارج او اين فرزانگان را مى توان نام برد:
1ـ مرحوم علوى اصفهانى
2ـ مرحوم سيد محقق داماد
3ـ مرحوم سيد رضا صدر
4ـ مرحوم سيد احمد خوانسارى
5ـ مرحوم حجت كوه كمره اى
6ـ مرحوم سيد صدر الدين صدر ( پدرش )
7ـ مرحوم علامه طباطبايى
آغاز هجرت :
سيد موسى در سر هواى زيارت داشت . زيارت كانونهاى عشق و عاطفه خفته در عراق ، (عتبات عاليات). و اين در حالى بود كه از رحلت جانسوز مجاهد بزرگ عبد الحسين شرف الدين حدود دو سال مى گذشت . هنوز مردم لبنان سروسامان نيافته بودند و به دنبال يافتن رهبرى مجاهد و آگاه لحظه شمارى مى كردند. آنها هر چند گاهى با سيد موسى تماس مى گرفتند و در اين اواخر نيز با ارسال نامه اى به طور رسمى از وى براى سفر به لبنان دعوت به عمل آورده بودند. از طرف ديگر در همين زمان نامه ديگرى از سوى رهبر شيعيان جهان ، مرحوم سيد حسين بروجردى ، به سيد موسى صدر رسيد و آن عالم درد آشنا ايشان را براى قبول آن مسووليت خطير مكلف كرد.
همه اينها نشان مى داد كه ديگر عذرى برايش باقى نمانده و از هجرتى ناگزير گريزى نبوده است . از اين رو مسافرت به عراق را نمى توان تنها يك سفر زيارتى ناميد : زيرا او به دنبال اين سفر ، سرى به كشور لبنان زد تا از نزديك با مردم سخن گويد و با موقعيت سياسى ، اجتماعى و فرهنگى آنها بيش از پيش آشنا شود و آن وقت تصميم نهايى خود را در مورد ماندن در آن كشور ، بگيرد.
سيد موسى صدر پس از زيارت عتبات عاليات ، در زمستان سال 1379 قمرى مطابق با سال 1338 ش . نخست براى يك باز ديد سى روزه وارد كور لبنان شد. ولى پس از بررسى اوضاع آشفته آن كشور و مشاهده نابسامانيهاى شيعيان و مسلمانان جنوب ، بشدت احساس وظيفه نمود و بر خلاف ميل باطنى خود تصميم به ماندن گرفت .
سيد موسى صدر پس از ورود به كشور لبنان ، شهر "صور" را براى ايفاى مسووليت بزرگ خود انتخاب كرد و در مسجد جامع آن به اقامه نماز جماعت مشغول گرديد. او با مطالعه دقيق اوضاع ، بخوبى دريافت كه ريشه اصلى همه اين گرفتاريها فقر فرهنگى و اقتصادى است . از اين رو ، با يك برنامه ريزى اساسى نخست به جنگ فقر فرهنگى رفت و علاوه بر ايراد سخنانى ، تشكيل كلاسهاى منظم در دبيرستانها و مراكز فرهنگى و هنرى ديگر ، با جوانان روشنفكر آن سامان ارتباط نزديك برقرار نمود.
وى با سخن رسا و روشنگرانه خود ، پوچى فرهنگ غرب و ماديگرى را برى آنان توضيح داد و با الهام از قرآن ، سنت و مكتب اهل بيت عليهم السلام منطق اسلام را به مثابه قوى ترين و پر محتوا ترين منطق روز معرفى كرد. جوانان كه تا آن روز نديده و بار نمى كردند كه يك روحانى و رهبر مذهبى اين چنين با سيمايى گشاده در برابر آنها مانند پدرى مهربان سخن بگويد ، شيفته اش شدند. بعلاوه آنها به قدرى از معارف اسلام و تشيع فاصله داشتند كه نمى توانستند قبول كنند اين سخنان از منابع دين مقدس اسلام و تشيع گرفته شده است .
سيد موسى هر چند كه در شهر صور سكونت داشت هفته اى دو روز براى سخنرانى در دبيرستان عامليه به بيروت سفر مى كرد و دبيران و دانش آموزان را نيز از سر چشمه زال شريعت محمدى صلى الله عليه و آله سيراب مى نمود و با گفتار و كردار دلپسند خود همه را بى اختيار شيفته معارف الهى و مكتب امامان معصوم (عليه السلام) مى كرد.
فعاليتها :
همزمان با نفوذ استعمار فرانسه در لبنان ، وضع آموزش و پرورش آن كشور بسيار دگرگون و در آور گرديد; به طورى كه يكى از موفق ترين عوامل نشر فرهنگ بيگانگان وجود همين مراكز در آن كشور بود. چرا كه برنامه درسى مدارس و دبيرستانها نيز از سوى آنان تنظيم مى شد و جوانان مسلمان سخت تحت تاءثير آداب و رسوم دشمنان قرار داشتند.
در اين حال ( سال 1371 هـ.ق) عالم دور انديش سيد عبدالحسين شرف الدين كه همواره در اين قبيل مسائل حالت تهاجمى داشت ، حركت كرد و در مقابل اين تهاجم بزرگ فرهنگى نيز ايستاد.
با شروع فعاليت سيد موسى صدر اين مدارس نيز رونق بيشترى گرفت ; به گونه اى كه تلاشهاى وى پس از مدتى مدرسه عامليه بيروت ، به دانشكده تبديل شد و به " دانشكده عامليه" معروف گرديد.
او در عين حالى كه به سنگر مسجد اهميت فراوان مى داد از مراكز فرهنگى نيز غافل نبود و همچنان كه گذشت با ذوق سرشار و به كارگيرى روشهاى جديد ، سعه صدر و برخوردهاى مناسب خود ، در مدت كوتاهى مدارس ، دبيرستانها و دانشگاهها را تبديل به سنگرهايى فولادين عليه فرهنگ بيگاه كرد و راه استاد برگ خود ، عالم مبارز سيد شرف الدين را ادامه داد .
سيد موسى صدر معتقد بود كه فقر فرهنگى ارتباط تنگاتنگى با فقر اقتصادى دارد. همچنان كه اين دو بى ارتباط با مسائل سياسى ، نظامى ، اخلاقى و اعتقادى نيز نمى توانند باشند. بنابراين بايد همه آنها در كنار هم ارزيابى شده ، براى هر كدام به طور همزمان در كنار هم چاره انديشى كرد او مى گفت :
(چقدر تعجب آور است ! اسلام طلب علم را فريضه ( واجب ) بداند و بيسوادترين مردم مسلمانها باشند.
( يا اينكه ) نظافت را از ايمان بشمارد ، در حالى كه كثيف ترين كوچه و بازار كوچه و بازارهاى ما مسلمانها باشد... دعوت صحيح اگر تواءم با عمل نباشد و وضع اجتماعى دعوت كننده يا هم مزهبان او بد باشد ، دعوت كم اثر خواهد بود. اصولا يكى از بزرگترين دليلهاى بطلان ادعاى هر دعوت كننده ، همان وضع اجتماعى اوست . آخر چطور ممكن است مردم ادعاى مسلمانى را كه اسلام را ضامن سعادت دنيا و آخرت مى داند باور كنند، در حالى كه فقر، جهل ، مرض و عدم بهداشت آنها را فراگرفته است ; اخلاق تجار ، روش جوانان ، كردار زمان و رفتار سياستمداران همه فاسد و منحرف باشد؟! اين خود سند بى اعتبارى مدعاى هر دعوت كننده اى است .)
او با توجه به همه اين ريزه كاريها و براى حل نابسامانيهاى ريشه دار در ابعاد مختلف ، به سنگر مسجد و فعاليت در دبيرستانها و دانشگاهها اكتفا نكرد و اقدام به تأسيس مراكز اساسى ترى نمود از جمله :
1 ـ مدرسه صنعتى جبل عامل
اولين موسسه اى كه وى در شهر صور بنيان نهاد "مدرسه صنعتى جبل عامل" بود. هدف او از ايجاد اين مركز آن بود تا فقر و جهل را كه سالها سايه شوم خود را بر سر اين مردم افكنده بود از ميان بردارد.
2ـ تأسيس جمعيت بر و احسان
اين مركز كه به شكل تعاونى و به ابتكار و همت سيد موسى ايجاد گرديده است داراى پنج كميسيون جداگانه به نامهاى "تفتيش ، برنامه ، مالى ، تبليغات و مجالس مذهبى" است ، كه هر كدام فعاليتهاى خاص خود را دنبال مى كنند. اين جمعيت در نخستين سال تاءسيس خود ، تنها بيش از يكصد و بيست نفر فقير دوره گرد را از كوچه و بازار جمع كرد و علاوه بر كمكهاى مالى ، براى هر يك شغل آبرومندى ايجاد نمود.
3 ـ تأسيس خانه دختران
زنان و دختران علاوه بر فعاليت در بخش بانوان "جمعيت بر واحسان" در سه موسسه مهم ديگر كه باز به اهميت سيد موسى صدر ، براى آنان راه اندازى شده بود، به كار و كوشش پرداختند. يكى از آنها مدرسه اى به نام " بيت الفتاة" ( خانه دختران ) بود. در اين مكان به دختران بى سرپرست و فقير هنرهاى دستى ديگر آموزش مى دادند.
4 ـ آموزشگاه پرستارى
وى مركز ديگرى نيز براى بانوان داير كرد به عنوان"آموزشگاه پرستارى". در اين آموزشگاه دخترانى كه مدرك ديپلم گرفته بودند ، پذيرفته مى شدند و زير نظر استادان با تجربه آموزش پرستارى مى ديدند و پس از فارغ التحصيل شدن به مراكز بهداشتى ، درمانى و بيمارستانها اعزام مى شدند و در عين حالى كه براى خود و خانواده مايه اميد و زندگى بودند در آن مراكز در خدمت محرومان و بيچارگان قرار مى گرفتند.
5 ـ مركز پزشكى
اين مركز به نام "مدينه الطب" شهرت يافته و تا به حال اقدامات وسيع و مهمى را در خصوص امور بهداشتى و درمانى به انجام رسانده و در بسيارى از قصبه هاى جنوب لبنان كه سالها مردمش از همه چيز محروم بودند، درمانگاه و مركز بهداشتى داير نموده است .
6 ـ موسسه قاليبافى
اين مركز آموزشى يكى از مراكز سرنوشت ساز براى بانوان و ديگر محرومان به حساب مى آمد و به موجب همين اهميت ، زير نظر شهيد بزرگوار دكتر مصطفى چمران اداره مى شد و بيش از 300 دختر از منطقه جبل عامل در اين مركز آموزشى مشغول يادگيرى قاليبافى بودند.
7 ـ حوزه علميه
يكى ديگر از حركتهاى مهم و ماندگار سيد موسى صدر ، راه اندازى مركز فعال ديگرى به نام " معهد الدراسات الاسلاميه" (مركز بررسيهاى ) اسلامى بوده است .
البته موسسات و مراكز مختلفى را كه به همت و رهبرى سيد موسى صدر ساخته شده ، نمى توان در همين هفت مورد خلاصه كرد، چنانكه دو موسسه مهم ديگر به نامهاى "دار الايتام" و"سازمان زنان" هم در نتيجه تلاشها و جانفشانيهاى او به ثمر رسيده است . كه توضيه و تفصيل اين همه مجال ديگرى را طلب مى كند.
تدبير تاريخى مردم شيعه لبنان كه جمعيت اكثر آن كشور را تشكيل مى دادند، احتياج به مركز سازماندهى قانونى براى خود داشتند ، تا از حقوق طبيعى و شخصيت انسانى آنان بخوبى حراست نمايد.
سيد موسى صدر براى گرفتن حقوق قانونى شيعيان رهسپار بيروت شد و مبارزه وسيعى را در اين خصوص آغاز نمود. وى تمام نيروى خود را به كار گرفت تا يك مجلس قانونى براى شعيان آن كشور تشكيل دهد. در حركت نخست ، موضوع را به طور جدى با شخصيتهاى بزرگ سياسى و مذهبى شيعه و غير شيعه لبنان در ميان گذاشت و هدف خود از تاءسيس اين مركز را براى آنان توضيح داد. در اين ميان مخالفتها و كار شكنيهايى از طرف دولتهاى عربى و برخى از شخصيتهاى داخلى آغاز گرديد. ولى او هيچ وقت از پاى ننشست و به تلاشهاى پيگير خود ادامه داد.
8- تشكيل مجلس و انتخاب رهبر
بر خلاف كارشكنيها و مخالفتهاى گوناگون ، سرانجام تلاشهاى مخلصانه سيد موسى صدر به نتيجه رسيد و نمايندگان شيعيان در مجلس شوراى لبنان ، به پيشنهاد وى يك طرح قانونى را تقديم مجلس كردند كه اين طرح در روز سه شنبه 6 صفر 1387 هـ.ق به تصويب مجلس و امضاى رئيس جمهور لبنان رسيد.
بر اساس اين طرح قانونى شيعيان اجازه داشتند مجلسى را به نام " المجلس الاسلامى الشيعى الاعلى" براى دفاع از حقوق حقه خود تاءسيس نمايند. پس از گذراندن مراحل قانونى ، در تابستان سال 1389 هـ.ق مجلس اعلاى شيعيان درلبنان به طوررسمى وقانونى شروع به فعاليت كرد وباز با دستهاى پرتوان سيد موسى صدر صفحه درخشان ديگرى برمبارزا تاريخى مردم شيعه لبنان اضافه شد.
9- سازمان (( جنبش مستضعفان ))
سيد موسى صدر شخصيتى بود كه دهها سال از زمان خود جلوتر بد و حوادث و مشكلات را قبل از وقوع شناسايى كرده ، در پى علاج و پيشگيرى بر مى آمد. او در مدت چند سال اقامت خود در لبنان به اين نتيجه رسيده بود كه جوانان اين كشور زمينه هاى مساعدى براى فداكارى و سلحشورى در راه تحقيق آرمانهاى مقدس اسلامى دارند از اين رو براى سازماندهى ، تربيت و تشكل نيروهاى بالقوه آنان و آگاهى هر چه بيشتر و بهتر جوانان از جهان بينى و ايدئولوژى اسلامى اقدام به تأسيس سازمانى به نام "حركة المحرومين" نمود ، تا براى مبارزه اساسى با دشمنان اسلام در منطقه ، از نيروهاى كار آمد ، با ايمان و جان بر كفى بر خوردار باشد.
شهيد بزرگ دكتر مصطفى چمران كه از طرف امام موسى صدر به مسووليت سازماندهى اين جنبش منصوب شده بود چنين مى نويسد:
"... شيعيان فوج فوج وارد اين نهضت مى شدند، احزاب را رها مى كردند و به اين سازمان مى پيوستند. سازمانى مكتبى و برا اساس ايدئولوژى اسلامى ، بر اساس خط على و حسين عليهما السلام ... نمى خواستيم سازمان به صورت دكان درآيد و هر كس و ناكس و يا هر فكر غلطى وارد آن شود و خداى نكرده حزبى ديگر مثل احزاب فاسد لبنانى به وجود آيد كه كارشان دروغ و تهمت و كار چاق كنى و زدن اموال مردم و حكومت و تقسيم منافع است . از همان اول تأكيد كرديم كه ما ايجاد حركت كرده ايم نه حزب ، و حركت از مبارزه با نفس تربيت نفس و اخلاق شروع مى شود..."
اين سازمان براى اولين بار طلسم وابستگى را شكست و با شعار" نه شرقى ، نه غربى" حركت خود را آغاز كرد و با الهام از معارف ناب اسلامى در كوتاه مدت ، كادرهاى با ايمان ، زبده و نمونه اى را تربيت نمود كه هر يك در ميدانهاى مختلف علمى ، صمعتى ، مظامى اخلاقى و... الگو و سر آمد بودند.
در واقع مى توان اين بخش از فعاليت " تأسيس حركة المحرومين" از سوى امام موسى صدر را دومين مرحله از سرى مراحل سازماندهى شيعيان لبنان به حساب آورد. زيرا اولين مرحله آن را وى با تاءسيس مركزى بزرگ به نام "مجلس اعلاى شيعيان" شروع كرده بود.
10- سازمان نظامى (( امل ))
پس از آنكه سازمانهاى ادارى ، تشكيلاتى و عقيدتى با موفقيت كامل راه اندازى شد و با استقبال پرشور مردمى روز به روز پايه هايشان استوارتر گرديد ، نبوت به مرحله سوم سازماندهى چپ گرا و راست گرا هر كدام براى خود ارتشى كوچك تشكيل داده ، براى تحقيق آرمانهاى حزب متبوع خود ، هر چند گاهى از آن استفاده مى كردند. اين ارتشها غالبا چون از انگيزه و آرمان دينى و مذهبى تهى بودند در برابر تهديدات نظامى كشورهاى بيگانه ، از كارايى لازم برخوردار نبودند به همين علت امنيت مرزهاى كشور لبنان به آسانى آسيب پذير مى شد.
براى از بين بردن چنين حالتى ، و در پى ايجاد امنيت داخلى و خارجى كشور لبنان ، تأسيس يك سازمان نظامى قوى ، ضرورى به نظر مى رسيد. سازمانى كه افراد آن با داشتن آگاهيهاى سياسى ، مذهبى و نظامى ، پاسدار مرزهاى عقيده و نظام باشند. از اين تاريخ بود كه پايه هاى يك سازمانى نظامى به نام "افواج مقاومت لبنان" (امل ) پى ريزى گرديد.
خصوصيات اخلاقى:
تواضع و بزرگوارى
داستان بزرگوارى و افتادگى وى زبانزد بود. او نه تنها در محيط كار با دوستان و همكاران ، بلكه در همه جا و در برخورد با همه كس اين خلق محمد صلى الله عليه و آله را از خود به نمايش مى گذاشت . يكى از هم بحثهاى معروف وى در نجف در اين مورد چنين اظهار مى دارد:
"... در موقع كار و حمل اثاثيه سفر ، بيشتر از همه كار انجام مى داد و سنگين ترين وسايل ، هميشه بر دوش وى قرار داشت . در وقت شوخى و مزاح ، مزاحهاى علمى و اخلاقى جالبى مى كرد. خدا مى دادند كه ما در اين سفر و در برخوردهاى ديگرى كه داشتيم ، همه اش محبت ، تواضع ، وقار و بزگوارى ديدم . تمامى اوصافى كه در روايات براى علما ذكر شده است ، همه اش در آقا موسى صدر جمع شده بود."
گذشت و كرامت چهار بار دشمنان و مزدوران آنها نقشه كشيدند تا وى را ترور كنند ولى هيچ كه موفق نگرديدند. در يكى از اين عمليات نا موفق چند جوان شيعه عضو حزب كمونيست "جبهة شعبيه" به رهبرى "جرج حبش" كه فريب خورده و مأموريت يافته بودند تا امام موسى صدر را به شهادت برسانند، با"آر پى جى" بر سر راه وى كمين مى كنند تا ماشين او را هدف قرار دهند. اما به خواست خدا ، امام موسى صدر مدتى زودتر از همان راه گذشته بود.
پس از گذشت ساعاتى از اين حالت جوانان امل منطقه را محاصره كرده و آنها را دستگير مى كنند و همه شان به مأموريت خود اعتراف مى نمايند. سپس آنان را به حضور امام موسى صدر مى برند. او نيز بلافاصله دستور آزادى آنان را صادر مى كند.
روح بندگى
روح بندگى كه يكى از شرايط اصلى رهبر در جامعه اسلامى است و در قرآن و احاديث ائمه معصومين نيز به آن تاءكيد فراوان شده است . در امام موسى صدر در حد اعلا پرورش يافته و او را به انسانى متعبد به تمام معنا جلوه گر ساخته بود.
احترام به پدر
امام موسى صدر در احترام به پدر كه استاد او نيز بود ، اهتمام خاصى مى ورزيد. نحوه برخوردهاى وى در اين خصوص به قدرى شورانگيز بود كه آشكارا نشان مى داد اين ارتباط فرزند با پدر از درجه احترام پا فراتر گذاشته و به مرحله عشق و ايثار رسيده است . اين بود كه همه را به شگفتى فرو مى برد. هر كسى كمترين ارتباط با بيت "مرحوم سيد صدر الدين صدر" داشت بى درنگ از اين موضوع با خبر مى شد و تحت تأثير آن قرار مى گرفت . به يقين يكى از رموز موفقيت و پيروزى در فعاليتهاى فردى ، اجتماعى ، سياسى و... اما موسى صدر را بايد در همين موضوع جستجو كرد ; نيكى به ديگران ، بخصوص به پدر و مادر و احترام به آنان .
مرد صلح و دوستى
امام موسى صدر با پيروان اديان و مذاهب ، روابط صميمانه اى داشت . پيش از ورود وى به لبنان ، ميان مسيحيان و مسلمانان آن كشور بر اثر اختلافات موجود شكاف بزرگى پديد آمده بود و هر روز كه مى گذشت با نقشه هاى دشمنان اين جدايى عمق بيشترى مى گرفت . او پس از آمدن خود به اين ناحيه مصمم شد با تلاش و استقامت خود اين فاصله را از ايمان اين دو طايفه بزرگ دينى بر دارد و آنها را با همديگر دوست و مهربان سازد.
وى در مراسم جشن و سوگوارى هموطنان مسيحى شركت مى كرد و در غم و شادى آنان خود را سهيم مى دانست . در كليساهاى آنان حاضر مى شد و معاشرت دوستانه اى با آنها داشت . بدين ترتيب در مدت كوتاهى اين برخوردهاى سنجيده ، موجب گشت كه جامعه مسيحيان يكپارچه شيفته امام موسى صدر شوند، به طورى كه مكرر از وى دعوت به عمل مى آورند تا در مراسم دينى و مذهبى آنان شركت جسته ، براى آنان سخنرانى كند.
سرنوشت مبهم :
از نخستين روزهاى جايگزين شدن امام موسى صدر در لبنان ، دولت و رهبر ليبى يكى از سر سخت ترين دشمنان وى به شمار مى رفت . در مرداد ماه 1357 امام موسى صدر قصد سفرى به كشور الجزاير داشت . به دنبال آن تماسهايى حاصل شد و بلافاصله از طرف دولت ليبى دعوتى رسمى از امام موسى صدر براى سفر به آن كشور به عمل آمد. روز نوزدهم رمضان 1398هـ.ق وى از الجزاير وارد كشور ليبى شد.
در يكى از نشستها امام موسى صدر با عقايد جنون آميز قذافى كه خود را "جانشين خدا در زمين" مى خواند بشدت مخالفت كرد و با شهامت ، پيامدهاى شوم اين طرز تفكر انحرافى را وى گوشزد نمود.
بعد از يك هفته اقامت در ليبى امام موسى صدر تصميم گرفت روز بيست و پنجم رمضان 1398هـ.ق( 9 شهريور 1357 ش / 31 اوت 1978 م ) آن كشور را به قصد لبنان ترك گويد تا ساعت 2 و سى دقيقه بعد از ظهر همين روز ، وى در جلو هتل محل اقامت خود مشاهده گرديده ولى بعد از آن با دو تن از همراهان خود "شيخ محمد يعقوب" و "عباس بدرالدين" ناگهان ناپديد شده است
هنگامى كه خبر ربوده شدن امام موسى صدر انتشار يافت بى تابى و نگرانى جهان اسلام را فرا گرفت و ملتهايى كه كوچكترين شناختى از وى داشتند به غم و اندوه فرو رفتند. مردم لبنان يكپارچه به هيجان درآمدند و اعتصاب سرتاسرى همه جا را از تحرك باز داشت .
در اين حال روزنامه هاى وابسته به دولت ليبى مانند ( السفير) در پى انحرافا افكار عمومى با تيترهاى بزرگ و با آب و تاب فراوان اعلان كردند كه : امام موسى صدر براى همكارى با انقلاب ايران و مبارزه بر ضد شاه مخفيانه به ايران سفر كرده است . ولى كسى به اين حرفها گوش نمى داد. اعتراض و راهپيمايى همچنان ادامه داشت و هر روز بيش از روز گذشته بر شور و هيجان و اعتراض مردمى افزوده مى شد.
حضرت آيه الله العظمى امام خمينى رضوان الله عليه نيز پس از اطلاع از ربوده شدن امام موسى صدر بشدت ناراحت گشته ، بى درنگ تلگرامى بدين شرح خطاب به ياسر عرفات مخابره كردند:
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقاى ياسر عرفات رئيس كميته اجرائيه سازمان آزادى بخش فلسطين
از سلامت جناب حجه الاسلام آقاى سيد موسى صدر رئيس مجلس شيعيان لبنان هيچ گونه اطلاعى ندارم و موجب نگرانى اين جانب است . از جناب عالى تقاضا دارم كه هر چه زودتر از مكان ايشان اطلاع پيدا كرده و اين جانب را از سلامت ايشان آگاه گردانيد.
توفيق جناب عالى را در اهداف اسلامى خواستارم .
روح الله الموسوى الخمينى

تاسيس كميته امداد امام خميني (ره) و روز احسان و نیکوکاری در سال 1357 هجري شمسي

14 اسفند ماه مصادف با تاسيس كميته امداد امام خميني (ره) روز احسان و نيکوکاری ناميده ميشود.
در 14 اسفندماه 1357 هجري شمسي فرمان امام خميني (ره) مبني بر تشكيل كميته امداد صادر شد. اين نهاد براي ايجاد رفاه و برقراري تسهيلاتي در امر كمك رساني به محرومان جامعه داير شد. گفتني است اين نهاد انقلابي اكنون بنام كميته امداد امام خميني مشغول فعاليت است.
سابقه كميته امداد امام خميني (ره) به سالهاي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران ـ حدوداً سالهاي 1342- 1343 باز مي گردد كه تعدادي از انقلابيون كه در زمره ياران امام (ره) بودند، ماموريت يافتند كه به خانواده هاي زندانيان، نيازمندان و مبارزين رسيدگي كنند. امدادگري بويژه در دوران اوج گيري انقلاب در طي سالهاي 57 – 56 كه اعتصاب و تحصن همه جا را فرا گرفت به منظور حمايت از اعتصاب كنندگان و زندانيان ادامه يافت.
با پيروزي انقلاب حمايت از نيازمندان در صدر برنامه ها قرار گرفت و كميته امداد امام خميني (ره) با صدور فرمان ايشان تشكيل شد. اين نهاد به منظور كمك به خانواده هاي محروم به خصوص براي خودكفا كردن آنها تاسيس گرديد. كميته امداد از بزرگترين نهادهاي تامين اجتماعي است و در خدمت گروه هاي آسيب پذير جامعه قرار دارد. اين كميته خدمات و فعاليتهاي گسترده اي را به افراد محروم جامعه ارائه مي دهد كه به برخي از آنها اشاره مي كنيم:
پرداخت وام قرض الحسنه و تهيه مواد اوليه و ابزار كار به منظور كسب درآمد، براي اقشار بي بضاعت كه كميته اي ناظر بر حسن مصرف اين وام ها مي باشد. به نحوي كه اعتبارات اعطايي باعث خودكفا شدن وام گيرندگان گردد. همچنين اين كميته از روش هاي نظارتي و هدايتي خود براي تحقق اين هدف استفاده مي كند.
برنامه ريزي جهت آموزشهاي فني و حرفه اي از ديگر اقدامات كميته امداد است، كه در اين زمينه كميته كلاسهاي فني و حرفه اي متعددي را براي هنرجويان تحت پوشش تشكيل داده است. اين كلاسها به منظور ايجاد آمادگي در هنرجويان براي استخدام يا شروع كسب و كار درآمدزا بوجود آمده است.
لاوه بر اين اماكني براي كار اينگونه افراد بخصوص در رشته هاي قاليبافي، دامداري، و مرغداري در نظر گرفته شده است . از ديگر فعاليتهاي كميته امداد، كمك به زنان سرپرست خانواده است. امداد رساني از طريق اين كميته و تحت پوشش قرار گرفتن اين افراد باعث گرديده است كه تا آن بتوانند با فعاليت در زمينه هاي كشاورزي، دامداري، قالي بافي، خياطي، كاردستي و ساير زمينه ها زندگي خود و خانواده اشان را تامين كنند. قابل به ذكر است كه اين كمك ها بويژه باعث بازگشت روستائيان از شهر به روستا و ايجاد شغل در روستاهاي آنان مي گردد.
همچنين تهيه جهيزيه براي نوعروسان خانواده هاي تحت پوشش، كمك به بيماران هموفيلي، كليوي و تالاسمي، خدمات درماني و بهداشتي، ارائه خدمات فرهنگي و آموزشي به دانش آموزان و دانشجويان تحت پوشش، كاريابي و معرفي آنان به مشاغل مناسب، تامين مسكن براي خانواده هاي بي بضاعت، جبران ديه، اطعام و افطاريه، جمع آوري صدقات به منظور هدايت صحيح آن، ارائه خدمات عمراني مانند بازسازي و نوسازي مناطق سيل زده و زلزله زده و آسيب ديده. جذب و صرف كمك هاي مردمي و بسياري شبيه به اينگونه كمك ها از ديگر فعاليتهاي كميته امداد امام خميني (ره) به منظور امداد رساني و كمك به قشر محروم جامعه مي باشد.
علاوه بر اين، كميته امداد فعاليتهاي خود را جهت كمك به خانواده هاي محروم ديگر كشورهاي مسلمان نيز گسترش داده است. براساس اينكه مسلمانان امت واحده اند و براي كمك به محرومين جغرافيايي نمي توان قائل شد اين كميته. محرومان كشورهاي مسلمان نشين را نيز تحت پوشش خود قرار داده و خدمات امداد رساني را نيز به آنها ارائه مي كند، از جمله اين كشورها عبارتند از: لبنان، افغانستان، جمهوري آذربايجان، تاجيكستان و بوسني. از آنجائيكه كميته امداد در يك كشور و جامعه اسلامي تشكيل شده و هر فرد مسلمان وظيفه خود مي داند كه در برابر نيازهاي و گرفتاريهاي برادران ديني خود بي تفاوت نباشد زيرا خدمت به محرومين را يكي از شيرين ترين عبادتها مي داند و همين امر باعث گرديده است كه با ياري مردم مسلمان ايران اين كميته روزبه روز پيشرفت كرده و دامنه فعاليتهايش را گسترش دهد و باعث افتخار جامعه اسلامي گردد.
چنانچه مقام معظم رهبري حضرت آيت الله العظمي خامنه اي مي فرمايند:
« كميته امداد همچنان كه در نام منتسب به امام است، عملاً هم مورد توجه و لطف خاص امام عزيزمان قرار داشته است.»
قابل ذكر است كه همه ساله از چهاردهم تا بيست و يكم اسفندماه به نام هفته نيكوكاري نامگذاري شده است. برگزاري اين هفته به منظور جذب كمكها و هداياي مردم به خانواده هاي محروم و نيازمند است كه جمع آوري و توزيع آن توسط كميته امداد صورت مي گيرد. زيرا كمك به همنوع از اصول اساسي دين مبين اسلام است كه همچنان كه خداوند در سوره مبارکه انسان آيه 8و9 مي فرمايد:
«و به دوستی خدا به فقير و اسير و طفل يتيم طعام مي دهند و گويند ما فقط براي رضاي خدا به شما طعام مي دهيم و از شما هيچ پاداش و سپاسي نمي طلبيم.»

تولد «مِركاتور» جغرافيدان بلژيكي و مبتكر نقشه‎هاي جهان نما در سال1512ميلادي
«مِركاتور» جغرافيدان بلژيكي و مبتكر نقشه‎هاي جهان نما در سال1512ميلادي متولد شد. روش مركاتور استفاده از تصوير استوانه‎اي بود. امروزه بيشتر نقشه‏‏‎هاي جغرافيايي طبق اصول تصويرمركاتورترسيم مي‎شوند.

درگذشت «الكساندرولتا» فيزيكدان برجسته ايتاليايي در سال1827ميلادي
«الكساندرولتا» فيزيكدان برجسته ايتاليايي در سال1827ميلادي درگذشت. ولتا درپايان تحصيلات خود به تحقيقات علمي پرداخت اما بعد ازشروع تدريس دردانشگاه اين فعاليت را بطورجدي دنبال كرد. ولتا دراين دوره ازحيات علمي خود كوندانسور و الكترومتررا ساخت و مدتي بعد پيل الكتريكي را اختراع كرد كه بنام خود او به پيل ولتا مشهوراست. درحال حاضرواحد جريان برق نيز بنام او ولتا خوانده مي‎شود. 





نوشته شده در   جمعه 14 اسفند 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode