ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 19 بهمن 1392     |     کد : 67034

کلانشهر تبریز سایه سرمایه گذاری

کلانشهر تبریز در چند سال اخیر زیر سایه سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی، توسعه چشمگیری یافته که ادامه این روند، نیازمند برنامه ریزی و مدیریت صحیح شهری است.

خبرگزاری مهر: کلانشهر تبریز در چند سال اخیر زیر سایه سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی، توسعه چشمگیری یافته که ادامه این روند، نیازمند برنامه ریزی و مدیریت صحیح شهری است.

به گزارش خبرنگار مهر، واحد سرمایه گذاری شهرداری تبریز، از مردادماه 85 با ماموریت جدید در قالب اداره سرمایه گذاری و مشارکت، زیر نظر مستقیم شهرداری تبریز تشکیل و آغاز به کار کرد که تأسیس این واحد، پیشرفت و توسعه تبریز را به همراه داشت.

با اینکه قبل از تأسیس این واحد پروژه هایی به صورت موردی در تبریز اجرا می شد، اما آغاز فعالیت مجدد و پرشورتر از قبل، زیر سایه تأسیس این واحد صورت گرفت؛ به طوری که از تاریخ تأسیس اداره سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تبریز تا اواخر سال 91،  165 قرارداد سرمايه گذاري مشاركتي به ارزش 60 تريليون ريال با بخش خصوصي داخلي و خارجي منعقد شده و تعداد 95 فرصت سرمايه گذاری دیگر نیز به ارزش 300 تريليون ريال در حال واگذاری به سرمايه گذاران است.

تبریز سال گذشته، در یک تحقیق بین المللی از سوی سازمان ملل متحد به عنوان شهر پيشگام و پيشتاز سرمايه‌گذاری بخش خصوصی انتخاب و معرفی شد که بی گمان نمی توان نقش پررنگ سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی را در پروژه های شهری تبریز و در کسب عنوان زیباترین و توسعه یافته ترین شهر کشور در سال های اخیر، نادیده گرفت.

با این وجود، احساس می شود با روی کار آمدن صادق نجفی به عنوان شهردار کلانشهر تبریز با توجه به کارنامه کاری وی در جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی به منطقه آزاد ارس، تبریز نیز از این قائله مستثنی نبوده و با مدیریت صحیح شهری، این سرمایه در راه توسعه هرچه بیشتر تبریز سوق داده شود.

ضرورت بهره گیریی از سرمایه گذاران بخش خصوصی

شهردار تبریز در این خصوص با اشاره بر لزوم شناسایی، تقویت و معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری در حوزه مدیریت شهری اظهار داشت: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه مدیریت شهری اساس و محور توسعه جهشی و پایدار تبریز است.

وی افزود: فاصله و اختلاف فاحش میان درآمدهای سالانه شهرداری و نیازها و مطالبات واقعی شهر و شهروندان ضرورت و لزوم بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را دوچندان کرده و شهرداری به منظور تحقق اهداف و برنامه‌های خود ناگزیر از حرکت به سمت سرمایه‌گذاری است.

صادق نجفی درخصوص وظایف مدیران سرمایه گذاری شهرداری اظهار کرد: در عین حال تلاش برای تدوین و معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری مناسب با وضعیت عمرانی و خدماتی شهرداری، شناسایی سرمایه‌گذاران علاقمند به توسعه تبریز، حضور فعال در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی و برنامه‌ریزی برای تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را از مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظایف و مسئولیت‌های مدیران سرمایه‌گذاری شهرداری است.

وی همچنین ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های کلان مدیریتی در حوزه سرمایه‌گذاری، شهر تبریز همچون گذشته به عنوان شهر برتر کشور در این حوزه معرفی شود.

لزوم شفاف سازی فرآیند سرمایه گذاری در تبریز

عضو شورای کلانشهر تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه حمایت دولت از شهرداری ها کاهش یافته، اظهار داشت: شهرداری ها تقریبا در این سال ها خودگردان شده اند چراکه با بسنده کردن به اعتبارات سالیانه اداره شهر امکان پذیر نیست؛ در این راستا توسعه تبریز بدون جذب و جلب سرمایه و سرمایه گذاران امکان پذیر نخواهد بود.

علیرضا نوای باغبان افزود: علاوه بر این شهرداری تبریز اکنون با مشکلات اندوخته شده سال گذشته همچون بافت فرسوده، جمعیت زیاد و مشکل حاشیه نشینی مواجه است که ضرورت حضور سرمایه گذار در عمران شهر را پررنگ تر می کند.

وی در خصوص عدم تشکیل کمسیون نوبنیاد سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی و همچنین لغو کمسیون سرمایه گذاری شورا در سال جاری اظهار داشت: با توجه به اینکه باید فرآیند سرمایه گذاری شفاف سازی شود که این ایرادهایی است که می توان در مورد خودمان مطرح کنیم؛ فکر می کنم به دلیل جابجایی مدیران شهری، این کمسیون امسال تشکیل جلسه نداده است.

 وی با بیان اینکه تبریز برای حضور سرمایه گذاران زمینه های لازم را فراهم کرده، افزود: باید شورای شهر، مسئولان شهرداری و همچنین مسئولان دستگاه های اجرایی دست در دست هم دهند تا مقدمات حضور دوچندان سرمایه گذاران در تبریز فراهم شود.

معرفی پروژه های سرمایه گذاری مشترک ایران و ترکیه

سرمايه گذاران كشور تركيه يكی از اصلی ترين مخاطبان پروژه های سرمايه گذاری در آذربایجان شرقی بوده و با توجه به اهميت پروژه های مربوط به حوزه عمران و توسعه شهری، پروژه های جديد اين حوزه جهت معرفی به اين سرمايه گذاران ارئه می شود.

بيش از 70 پروژه سرمايه گذاری در زمينه های متنوع اعم از پروژه های تجاری، تفريحی، مسكونی، ورزشی و اقامتی از جمله این پروژه هاست.

همچنین امضای تفاهم نامه مشترك همكاری های اقتصادی و سرمايه گذاری با اتاق بازرگانی تبريز و امضای تفاهم نامه بين شهرداری تبريز و اوقاف روند توسعه كلانشهر تبريز را شتاب داده است.

با این وجود سياست شهرداری تبريز در حوزه های سرمايه گذاری گسترش تعاملات با بخش خصوصی و استفاده از توان ايشان برای رونق پروژه های شهری و توسعه تبريز است و با توجه به پتانسيل های بالقوه كلانشهر تبريز در مسير توسعه، جذب سرمايه های داخلی و خارجی جهت مشاركت در پروژه های عمران و توسعه شهری اصلی ترين اولويت برای پيشبرد اهداف توسعه ای است.

کسب عناوین برتر شهرداری تبریز در سال های گذشته زمینه جذب سرمایه و جلب سرمایه گذار در کلانشهر تبریز را فراهم کرده که انتظار می رود همکاری بین اعضای شورای شهر، مسئولان شهرداری و مسئولان اجرایی استان دوچندان شود تا شاهد پیشرفت بیش از پیش این کلانشهر شویم.

----------------------

گزارش از شاهین بدرحیدری


نوشته شده در   شنبه 19 بهمن 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode