ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 10 اسفند 1388     |     کد : 6681

ولايت فقيه، ابداع مترقي حضرت امام خميني

انقلاب اسلامي و اصل مترقي ولايت فقيه يک ابداع از جانب حضرت امام خميني (ره) بود هر چند عده اي با اين اصل از همان ابتدا مشکل داشتند ولي ريشه هاي ولايت فقيه را بايستي در سنت اسلامي جست...

 
انقلاب اسلامي و اصل مترقي ولايت فقيه يک ابداع از جانب حضرت امام خميني (ره) بود هر چند عده اي با اين اصل از همان ابتدا مشکل داشتند ولي ريشه هاي ولايت فقيه را بايستي در سنت اسلامي جست.
دکتر وزيري در ابتدا گفت:هرگونه نو آوري بايستي ريشه در سنت و تمدن يک قوم داشته باشد. حال اين سنت مي تواند سنت فقهي باشد و يا سنت غير فقهي. نکته بسيار مهم آنست که هرگز از مباني سنت عدول نشود هرگاه از سنت که در مباني فکري مسلمين قرآن و سيره عملي اولياي الهي است عدول شد بدعت به جاي ابداع صورت گرفت.
اين مدرس فقه افزود: فقه شيعه سراسر ابداع و نوآوري است به بيان ديگر دين نوآوري و ابداع دوام و بقا پيدا کرده است.
هرگاه نوآوري و تفقه از دين گرفته شود از دين به جز ظاهري بي معنا باقي نخواهد ماند.
وزيري افزود: براي نمونه انقلاب اسلامي و اصل مترقي ولايت فقيه يک ابداع از جانب حضرت امام خميني (ره) بود هر چند عده اي با اين اصل از همان ابتدا مشکل داشتند ولي ريشه هاي ولايت فقيه را بايستي در سنت اسلامي جست که در اين زمينه بزرگاني چون شيخ انصاري و سيد حيدرآملي درباره مباني ولايت فقيه بحث هاي مبسوطي داشتند. هر چند اين مباحث مغفول مانده اما يک روحاني طراز اول مثل حضرت امام خميني (ره) لازم بود تا با توجه به عمق معرفتي و فقهي بتواند حقايق مغفول مانده را مجددا احيا کند.
وي اظهار داشت: در حقيقت در پارادايم حضرت امام، حکومت، فلسفه عملي فقه است. بنده به عنوان يک معلم افتخار مي کنم که در زماني زيست کردم که شخصيتي مثل امام خميني (ره ) در آن حضور داشت.
اين استاد حقوق افزود :در فضاي علوم انساني هرگاه عالمي دست به ابداع مي زند، با هجوم همه جانبه، تکفير و لعن معاندان مواجه مي شود. البته نبايد فراموش کرد که تاريخ نشان داده است که هرگاه عالمي حقيقي تکفير شده است تفکير او بيشتر مورد توجه ديگران قرار گرفته است.
وزيري در پايان با اشاره به مغفول ماندن ابداعات متعدد درحوزه فقهي ما گفت: من اميدوارم روزي راشاهد باشم که در آن علوم ديگر فقه شيعه را مانند سرلوحه اي براي تغيير و ابداع در علوم خود قراردهند.


نوشته شده در   دوشنبه 10 اسفند 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode