ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 8 اسفند 1388     |     کد : 6637

جلب توجّه و ايجاد سؤال در قرآن

يكي از ظرائف ادبي و هنري قرآن كريم برهم زدن عمدي نظم است تا توجّه مخاطب را جلب و اين سؤال را در ذهن او پديد آورد كه چرا كتابي كه سراسر آن فصيح و بليغ است، نظم كلام را برهم زده است ...

يكي از ظرائف ادبي و هنري قرآن كريم برهم زدن عمدي نظم است تا توجّه مخاطب را جلب و اين سؤال را در ذهن او پديد آورد كه چرا كتابي كه سراسر آن فصيح و بليغ است، نظم كلام را برهم زده است و از اين طريق به جست‏وجوي علّت بپردازد و از معارف نهفته‏اي بهره‏مند شود؛ مثلاً خداي سبحان درباره شكر نعمت و كفران آن چنين مي‏فرمايد: ﴿لئن شكرتم لأزيدنّكم ولئن كفرْتم إنّ عذابي لشديد﴾.(1) برپايه نظم ظاهري بايد گفته مي‏شد: «لئن شكرتم لأزيدنكم ولئن كفرتم لاُعذبنكم»، ولي چنين نشد تا پس از جلب توجّه و ايجاد سؤال، اين نكته را مخاطب دريابد كه زيادي نعمت براي شاكرانْ وعده صريح قطعي است، امّا عذاب پس از كفران، شايد در سايه رحمت الهي عفو شود. همچنين خلف «وعده» از خداوند قبيح است، ولي خلف «وعيد» نه، و شايد به دليل سبقت رحمت خدا بر غضبش واقع نشود.
در اين نوع تعبيرات كنايي، لطايف علمي و ظرايف تربيتي نيز هست. پس افزون بر ظرايف مستورْ سه نكته محوري بايد مورد نظر باشد:
1. وعده خدا تصريحي است و وعيد آن تلويحي.
2. وعيد الهي بر فرض كه تصريحي باشد، تخلّف‏پذير است. چون خلف وعده مخالف حكمت است، نه خلف وعيد، بلكه خلف وعيد مطابق با رحمت گسترده خداست.
3. چون وعيد انشاست نه اِخبار، تخلّف آن مستلزم كذب نيست؛ ولي خطوط اصيل تعذيب جنبه خبري دارد نه انشاء، پس تحقق آنها قطعي است.
در تبليغات امروزي همين روش بزرگ‏نمايي يا ايجاد سؤال كه قرآن كريم چهارده‏قرن پيش با ادبيات ويژه خود آن را پديد آورده،رايج است؛ مثلاً در پارچه نوشته‏هاي بزرگداشت شهيدان، همه جملات را با يك رنگ مي‏نويسند، ولي كلمه شهيد را با رنگ سرخ يا با خطي درشت‏تر ثبت مي‏كنند. سخنرانان گاهي به بعضي از كلمات كه مي‏رسند، آن را با صداي بلندتر و شدّت بيشتري ادا مي‏كنند تا اهميّت مضمون آن را به مخاطبان گوشزد كنند.
قرآن كريم گاهي در ميان جمله‏اي كه همه كلماتش را مرفوع آورده است، يكباره نظم را برهم مي‏زند و كلمه‏اي را منصوب مي‏آورد تا انسان توقف كند و به نكته لطيف و ظريف آن پي برد. همه اينها از اعجاز قرآن سرچشمه مي‏گيرد كه هزار و چهارصد سال پيش مردي امّي و درس نخوانده چنين كتاب جاودانه‏اي را به ارمغان آورده كه از ابتكارات و دقايق علمي و هنري لبريز است؛ ﴿لكن الراسخون في‏العلم منهم والمؤمنون يؤمنون بما أُنزل إليك وما أُنزل من قبْلك والمقيمين الصلوةوالمؤتون الزكوة والمؤمنون بالله واليوم الاخر أُولئك سنؤتيهم أجراً عظيماً﴾.(2) نصب «مقيمين» اهميت اقامه نماز را مي‏رساند كه ستون دين است.

1 ـ سوره ابراهيم، آيه 7.
2 ـ سوره نساء، آيه 162.

هدايت در قرآن، ص 225-227.


نوشته شده در   شنبه 8 اسفند 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode