ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 2 اسفند 1388     |     کد : 6568

یکشنبه 2 اسفند 6ربيع الاول 21 فوريه

درگذشت «علي بن محمد تَنوخي» ازفضلا، ادبا و مشاهيرشاعران در سال342هجري قمري ...

درگذشت «علي بن محمد تَنوخي» ازفضلا، ادبا و مشاهيرشاعران در سال342هجري قمري
«علي بن محمد تَنوخي» ازفضلا، ادبا و مشاهيرشاعران قرن4 هجري قمري در64سالگي دربصره درگذشت. او درانطاكيه درعلم نحو، لغت، نجوم، هيئت، هندسه، عروض و علوم ادبي ازمشاهيردوران بود و درفقه، اصول و حديث ازجمله نوادرآن روزگارمحسوب مي شد. او پس ازفراگيري همه علوم به بصره مراجعت كرد و به قضاوت مشغول شد. ازاين رو به قاضي تَنوخي شهرت يافت. تنوخي علاوه بركسب مراتب علمي درسخنوري نيزبياني بسيارشيرين داشت و خوش گفتارو مجلس آرا بود. ازهمين رو درميان بزرگان عراق به« ريحانَةُ‌ النُّدَما» و« تاريخُ الظُّرَفا» معروف شده بود. او علاوه برديوان شعرصاحب كتاب «العَروض و عِلمُ القَواضي» نيزهست.

انتشار روزنامه تهران در سال1326هجري قمري
حاج ميرزا حسن تبريزي معروف به رشديه در سال1326هجري قمري روزنامه تهران را منتشركرد. حاج ميرزا حسن تبريزي ازروحاني زادگان تبريز بود كه درجواني به بيروت رفت و درآنجا با شيوه جديد آموزگاري و مدارس جديد آشنا شد. او اولين كسي بود كه درتبريزو تهران دراويل سلطنت مظفرالدين شاه مدرسه ابتدايي به سبك جديد تأسيس كرد و چون كلمه رشديه دراصطلاح عثماني به معني مدرسه ابتدايي است به اين نام مشهورشد. حاج ميرزا حسن تبريزي مدرسه رشديه تبريزرا درسال1267شمسي مقارن با 1305هجري قمري تأسيس كرد و درآن به شيوه مكتب داران شاگردان را روي زمين نشاند و تخته اي درمقابل آنان قرارداد و الفبا را به شيوه جديد و آسان به آنان آموخت.

درگذشت « ابومنصورمحمّد بن ازهري هِرَوي » در سال300هجري قمري
« ابومنصورمحمّد بن ازهري هِرَوي » ازجمله بزرگترين دانشمندان علم و ادب و لغت در سال300هجري قمري درقرن4هجري قمري در شهرهرات بدرود حيات گفت. ازهري هروي بخشي ازعمرخود را درعراق و جزيرة العرب به گردآوري لغت سپري كرد و درهمين دوره بود كه بدست قَرامِطِه چند سالي درعربستان اسيرو زنداني شد. بزرگترين و مشهورترين اثرازهري هِرَوي درباب لغت «كتابُ التَّهذيب» نام دارد.

آغاز عمليات والفجر 6 در سال 1362 هجري شمسي
عمليات والفجر 6 با رمز يا زهرا (س) در سال 1362 هجري شمسي در منطقه چزّابه و چيلات در جنوب دهلران آغاز شد. در اين عمليات جاده مرزي تداركاتي در منطقه چيلات و دو ارتفاع مشرف به شهر علي غربي از لوثِ نيروهاي بعثي پاك شد و شمار زيادي از نيروهاي دشمن كشته و زخمي شدند.

درگذشت استاد عبدالرّحمن شرفكندي شاعر و مترجم در سال 1366 هجري شمسي
استاد عبدالرّحمن شرفكندي متخلص به هزار شاعر و مترجم كرد زبان در سال 1366 هجري شمسي درگذشت. او در برخي از نشريات كه بر ضد رژيم شاه انتشار مي يافت شعر و مقاله مي نوشت، ترجمه قانون ابن سينا در هفت جلد، «آثارُ البِلاد و اخبارُ العِباد» زكرياي قزويني، «تاريخ سليمانيه» و «تاريخ اردلان» از آثار اين مترجم معاصر است.

درگذشت حيدر يغما شاعر نيشابوري در سال 1366 هجري شمسي
حيدر يغما شاعر نيشابوري در 64 سالگي در سال 1366 هجري شمسي درگذشت. او از كودكي قريحه خاصي در زمينه شعر داشت اما چون از نعمت سواد بي بهره بود اشعار شعرا را حفظ مي كرد. حيدر در جواني از راه خشتمالي امرار معاش مي كرد از اين رو به شاعر خشتمال معروف شد. حيدر يغما در سي سالگي با فراگيري قرائت قرآن مجيد به مبارزه با بيسوادي پرداخت سپس به تحرير اشعارش همت گماشت. از حيدر يغما آثاري چون «اشك عاشورا» و «سيري در غزليات حيدر يغما» باقيست.

شهادت مسئول خانه فرهنگ ايران در مولتان پاكستان در سال 1375 هجري شمسي
سيد محمد علي رحيمي مسئول خانه فرهنگ ايران در مولتان پاكستان در سال 1375 هجري شمسي بدست عوامل گروهك سپاه صحابه از سرسپردگان اِمريكا به شهادت رسيد اين شهيد گرانقدر به مدت يكسال و نيم مسئول خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در پاكستان بود. در پي حادثه شهادت سيد محمد علي رحيمي، رئيس جمهور و نخست وزير پاكستان در پيامهاي جداگانه به رئيس جمهور وقت ايران ضمن تسليت به مناسبت شهادت اين فرزند اسلام مراتب تأسف خود را از اين واقعه اعلام كردند و وعده دادند كه عاملان اين حادثه دستگير خواهند شد و به مجازات عبرت انگيز خواهند رسيد.

استقلال کشور مصر در سال 1922 ميلادي
مصر در سال 1922 ميلادي به استقلال رسيد. اين كشور در سال 1914 ميلادي تحتُ الحماية انگليس شد و قواي بيگانه حسين كامل را به خديوي مصر رساندند. دوران سلطنت فؤاد اول برادر وي در تاريخ بيداري مردم مصر اهميت فوق العاده اي دارد زيرا در اين دوران افراد مبارزي چون سَعد زُغلول پاشا پس از قرارداد تركِ مُخاصِمه سال 1917 ميلادي مبارزه با اشفالگران انگليسي را علني كردند، در پي شدت يافتن مبارزات، دولتِ انگليس ناچار استقلال مصر را پذيرفت.

شهادت مالكوم ايكس سياهپوست مبارز و مسلمان آمريكايي در سال 1965 ميلادي
مالكوم ايكس سياهپوست مبارز و مسلمان آمريكايي در سال 1965 ميلادي به دست گروهي نژاد پرست به شهادت رسيد. وي در نوجواني به جرم اعتياد به زندان افتاد و همانجا با عده اي مسلمان سياهپوست آشنا شد و بعد از مدتي به دين اسلام گرويد. مالكوم ايكس بعدها يك نهضت واقعي اسلامي در آمريكا پديد آورد. محافل نژاد پرست آنچنان از اين موضوع خشمگين شدند كه وي را به شهادت رساندند. اساس عقيده مالكوم ايكس اين بود كه سياهان هويّت دارند و بايد هويت واقعي خود را بيابند. 



نوشته شده در   يکشنبه 2 اسفند 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode