ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 29 بهمن 1388     |     کد : 6546

تازه گي هميشگي قرآن

قرآن كريم به گفته خود، كتابي جهان شمول است و اختصاصي به زمان و زمين و زبان و نژاد و آداب و سنن خاص ندارد؛ ﴿ذكري للعالَمين﴾(1) و ﴿نذيراً للبشر﴾.(2) براساس اين كليت و دوام و نيازمندي هميشگي بشر به آن، نبايد هيچ گاه گرد كهنگي و غبار فرسودگي بر آن بنشيند، بلكه بايد هميشه تازه باشد...

قرآن كريم به گفته خود، كتابي جهان شمول است و اختصاصي به زمان و زمين و زبان و نژاد و آداب و سنن خاص ندارد؛ ﴿ذكري للعالَمين﴾(1) و ﴿نذيراً للبشر﴾.(2) براساس اين كليت و دوام و نيازمندي هميشگي بشر به آن، نبايد هيچ گاه گرد كهنگي و غبار فرسودگي بر آن بنشيند، بلكه بايد هميشه تازه باشد.
قرآن براي تبيين حقايق اصلي و عناصر محوري جهان آمده كه تغيّر در آنها راه ندارد؛ ﴿فَلَنْ تجد لسنة الله تبديلاًً ولن تجد لسنة الله تحويلاً﴾.(3) همچنين براي هدايت فطرت انسانها آمده كه دگرگوني نمي‏پذيرد؛ ﴿فطرت الله الّتي فطر النّاس عليها لا تبديل لخلق الله﴾.(4) پس قرآن هيچ‏گاه كهنه و مندرس نمي‏گردد.
معناي ثبات جهان از آغاز تا انجام و ثبات فطرت انسانها در هر عصر و مصر و نسلي آن است كه قوانين جهان تغييرپذير نيست، يعني طبيعت و مادّه به سوي كمال خويش در حركتند و فطرت انسان، همواره خواهان كمال و نيازمند رهبري است و
قرآن كريم در اين ميان، رابط علمي و فرهنگي فطرت انسان با حقيقت جهان و خالق هستي بخش آن است.
خداي سبحان محتوا و قالب معجزه پاياني‏اش، قرآن را به گونه‏اي سامان داده كه هميشه سفره و مأدبه‏اي باشد تا همگان در هر عصري بر سر آن بنشينند و از نعمت‏هاي معرفتي آن بهره برند.
تاريخ قرآن و تفسير و معارف اسلامي نشان مي‏دهد كه به بركت قرآن كريم در هر زماني، درهاي معارف جديدي به روي متفكّران گشوده شده، ميوه‏هاي بهشتي معرفتش در هر عصري پرسش‏هاي فراواني را پاسخ داده، هماره صاحب‏نظران مستعدّ را تغذيه مي‏كند.
از امام صادق(عليه‌السلام) سؤال شد: چرا قرآن با تكرار و درس و نشر، جز تازگي اثر ديگري نمي‏پذيرد؟ آن حضرت فرمود: «لأنّ الله تبارك و تعالي لم يجعله لزمانٍ دون زمان و لا لناس دون ناسٍ فهو في كلّ زمانٍ جديد و عند كلّ قوم غضٌّ إلي يوم القيامة»؛(5) تازگي قرآن براي آن است كه خداي والا آن را براي زمان يا مردم خاصّي نفرستاده است تا تاريخ مصرف آن سپري گردد و كهنه شود و چون هميشگي و همگاني است، در هر زمان جديد است و نزد هر مردمي تا روز قيامت شيرين و پرجذبه است.
امام باقر(عليه‌السلام) نيز براي تشبيه معقول به محسوس، جاودانگي قرآن را به هماره بودن دو اختر فروزان آفتاب و مهتاب مانند مي‏سازد؛ «يجري كما تجري الشمس و القمر»؛(6) قرآن مانند مهر و ماه، هميشه در جريان است و زندگي انسانها را تا پايان دنيا روشن مي‏سازد و آنچه تنوّع‏پذيراست، مصداق است نه مفهوم جامع، و آنچه
تحوّل‏پذيراست، فرد عيني است نه عنوان علمي. پس تطبيق عوض مي‏شود، ليكن تفسير ثابت است. چون تطبيق ناظر به مصداق است و تفسير راجع به مفهوم جامع.
گفتني است: تحوّل مفاهيم و دگرگوني عناوين جامع در طول اعصار مطلب ديگري است.

1 ـ سوره انعام، آيه 90.
2. سوره مدثر، آيه 36.
3ـ سوره فاطر، آيه 43.
4. سوره روم، آيه 30.
5. ـ بحار الأنوار، ج89، ص15.
6. همان، ج 89، ص94 و97.

هدايت در قرآن، ص 196-198.


نوشته شده در   پنجشنبه 29 بهمن 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode