ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 28 بهمن 1388     |     کد : 6538

چهار شنبه 28 بهمن 2 ربيع الاول 17 فوريه

وفات محمد بن احمد بن موسى مبرقع در قم سال315 هجرى قمرى ...

وفات محمد بن احمد بن موسى مبرقع در قم سال315 هجرى قمرى
محمد، فرزند احمد بن موسى مبرقع بن امام جواد(ع)، معروف به " أعرج" و مُكنّى به ابوعلى و ابوجعفر، كه از سادات رضوى و از نوادگان پاك سرشت امام محمد تقى(ع) است، در سوّم ربيع الاوّل سال 315 قمرى، در شهرمقدس قم وفات يافت.
محمد بن احمد را پس از تشييع با شكوه، در مقبره " چهل اختران " دفن نمودند.
گفتنى است كه در خيابان آذرِ شهر مقدس قم، محله‏اى است به نام " چهل اختران ". اين محله را سال‏هاى پيش " محلهِ موسويان" مى‏گفتند و در اين محله دو مقبره معروف وجود دارد: يكى به نام مقبره موسى مبرقع و ديگرى چهل اختران، كه هر دو از مقابر اختصاصى موسى مبرقع و خانواده، وابستگان و اولاد او است. در مقبره موسى مبرقع، علاوه بر قبر وى، قبر يكى از نوادگانش به نام احمد بن محمد بن احمد بن موسى مبرقع نيز وجود دارد. امّا در مقبره چهل اختران، علاوه بر قبر محمد بن احمد بن موسى مبرقع، قبور بسيارى از سادات رضوى و از اولاد و زرارى امام جواد)ع(، از جمله محمد بن موسى مبرقع، همسرش بُريهه دختر جعفر بن امام على نقى)ع(، يحيى صوفى فرزند جعفر بن امام على نقى )ع، زينب و امّ محمد دختران موسى مبرقع، فاطمه، بُريهه،ام سلمه و امّ كلثوم دختران محمد بن احمد بن موسى مبرقع نيز در اين مكان شريف مدفون مى‏باشند.

خروج حضرت محمد(ص) از غار ثور و هجرت به مدينه در سال يك هجري قمري
در چنين روزي از ماه ربيع الاول حضرت محمد(ص) پيامبر بزرگوار اسلام پس از سه روز اقامت در غار ثور از آن مكان خارج شدند وبه سوي مدينه هجرت كردند. كفار قريش حضرت رسول اكرم(ص) را در مسير هجرتشان از مكه به مدينه تعقيب مي كردند، از اين رو ايشان به امر پروردگار متعال در اين غار ماوا گزيدند تا پس از رفع خطر به حركت خويش ادامه دهند. شايان توجه است كه هجرت پيامبر(ص) در آينده اسلام تاثير بسيار مهمي داشت از اين رو مبدا تاريخ مسلمانان قرار گرفت.

آتش زدن خانه كعبه در نتيجه جنگ ميان سپاه شام و عبدالله بن زيبر در سال 64هجري قمري
خانه كعبه در نتيجه جنگ ميان سپاه شام و عبدالله بن زيبر به در سال 64هجري قمري آتش كشيده شد. ابن زبير از جمله افراد با نفوذي بود كه پس از مرگ معاويه با يزيد بيعت نكرد و با قدرت تمام مقابل او ايستاد در اين نبرد ابتدا مسلم بن عقبه از جانب يزيد مامور دفع عبدالله شد ولي در ميان راه به هلاكت رسيد و بجاي او حصين بن نمير فرمانده سپاه شد. ابن نمير با گروه كثيري به مكه رفت و پس از محاصره اين شهر با پرتاب گلوله هاي آتشين خانه خدا را تخريب كرد وبه آتش كشيد در همين اثنا خبر مرك يزيد اعلام شد از اين رو ابن نمير جنگ را ر ها كرد و روانه شام شد.

درگذشت « ابو اعلاءمعري » شاعر و نويسنده مسلمان در سال 449 هجري قمري
« ابو اعلاءمعري » شاعر و نويسنده مسلمان در سال 449 هجري قمري در گذشت. ابو العلا معري با وجود محروميت از نعمت بينايي از علم لغت، ادب و حكمت يوناني و هندي را تاحد استادي آموخت و از كودكي سرودن شعر را آغاز كرد و از آثار وي رساله الفقران را مي توان نام برد.

پایان اعتصاب صدها هزار تن از کارگران، کارمندان و نظامیان به فرمان امام خمینی(ره) در سال 1357 هجري شمسي
صدها هزار تن از كارگران، كارمندان و نظاميان اعتصابي در سال 1357 هجري شمسي به فرمان حضرت امام خميني (ره) به اعتصاب خود پايان دادند. بدين ترتيب به فرمان حضرت امام كليه كاركنان وزارت دارايي، شركت پست و مخابرات، ماموران اداره راهنمايي و رانندگي، قواي ارتش و كارمندان شركت هواپيمايي در محل كار خود حضور يافتند. همچنين در اين روز دولتهاي فرانسه، لهستان، مصر، برزيل و بسياري از كشورهاي آسيايي و آفريقايي حكومت اسلامي ايران را به رسميت شناختند.

شهادت شيخ راغِب حَرب امام جمعه شهرك جَبشيت در سال 1362 هجري شمسي
شيخ راغِب حَرب امام جمعه شهرك جَبشيت در سال 1362 هجري شمسي در منطقه بَنَطيّه به دست نيروهاي اشغالگر قدس به شهادت رسيد. وي كه از روحانيان مبارز و فعال اين منطقه بود قبل از شهادت نيز به علت موضع جهادگرانه در دعوت مردم جنوب لبنان به قيام بر ضد رژيم صهيونيستي بدست عمال صهيونيست دستگير شده بود. اما با اعتصاب و تحصن گسترده مردم جبل عامل آزاد شد. هنگام تشييع پيكر شيخ راغب حرب درگيريهاي شديدي ميان جوانان شهرك جبشيت و نيروهاي رژيم اشغالگر قدس روي داد كه به كشته يا زخمي شدن عده اي از مردم لبنان منجر شد.

تصویب معاهده تأسيس مضرب بزرگ عربي در سال 1989 ميلادي
معاهده تأسيس مضرب بزرگ عربي در سال 1989 ميلادي با حضور رؤساي كشورهاي شمال آفريقا در مراكش به تصويب رسيد. كشورهاي ليبي، الجزاير، تونس، موريتاني و مراكش هدفشان را از تشكيل مضرب عربي ايجاد منطقه اي توأم با صلح، برادري و عدالت ذكر كردند. كشورهاي عضو مضرب عربي در استفاده از منابع طبيعي در امر توسعه و عمران اشتراك منافع داشتند.

درگذشت ژان هانري پستالوزي دانشمند سوييسي در سال 1814 ميلادي
ژان هانري پستالوزي دانشمند سوييسي در علوم تربيتي و از مشوقان جدّيِ گسترش تعليم و تربيت در جهان در سال 1814 ميلادي درگذشت. او به اكثر زبانهاي دنيا مسلط بود. و همه آموخته هايش را به كودكان آموزش مي داد. پستالوزي پيش از شروع تحقيق و مطالعه در هر علمي، ابتدا تلاش مي كرد كه به ساده ترين زبان، آن علم را براي كودكان بازگو كند. 





نوشته شده در   چهارشنبه 28 بهمن 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode