ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 22 بهمن 1388     |     کد : 6501

پنج شنبه 22 بهمن 26 صفر 11 فوريه

درگذشت ثابت بن قُرّه حرّاني طبيب، رياضيدان و منجم برجسته بغدادي در سال1423هجري قمري ...

درگذشت ثابت بن قُرّه حرّاني طبيب، رياضيدان و منجم برجسته بغدادي در سال1423هجري قمري
ثابت بن قُرّه حرّاني طبيب، رياضيدان و منجم برجسته بغدادي در سال1423هجري قمري وفات يافت. او ازبزرگترين دانشمندان زمان خود بود و درترجمه متون علمي اززبانهاي شرياني و يوناني به زبان عربي مهارتي بسزا داشت. بسياري ازآثاريونانيان به همّت ثابت بن قُرّه و يا تحت سرپرستي وي به عربي برگردانده شده است. برخي ازمورخان تعداد آثارترجمه شده به همت اين عالم عرب بيش از130كتاب و رساله برشمرده اند.

درگذشت ابونصركاشي از وزيران شيعه مذهب سلطان سنجرسلجوقي در سال521هجري قمري
«ابونصركاشي» ملقب به« مُختَص الملك» از وزيران شيعه مذهب سلطان سنجرسلجوقي در سال521هجري قمري درگذشت. او درايام حكومت سلطان محمد رياست ديوان انشا را به عهده داشت اما به واسطه توطئه اي كه برضدّ وي طرح ريزي شد او را به اتهامات واهي ازكاربركناركردند. اندكي بعد پس ازآشكارشدن توطئه ابونصراززندان آزاد شد و به رياست ديوان استيفا منصوب شد و تاسال511هجري قمري دراين مقام باقي ماند. درهمين ايام با دسيسه هاي اهل ديوان مجدداً ازكاربركنارشد و تاسال518هجري قمري كه سلطان سنجروي را به وزارت دربارخود فراخواند. منصب ديواني نداشت. وزارت ابونصرسه سال بطول انجاميد. او ازرجال ديندارو بخشنده دستگاه سلجوقيان بود و شاعراني چون ناصحُ الدّين اَرَّجاني و اميرمعزّي دراشعارخود وي را مدح گفته اند.

درگذشت ابوعبدالله محمدبن ابراهيم مشهوربه"ابن حاجّ" قاضي، محدث و فقيه در سال529هجري قمري
« ابوعبدالله محمدبن ابراهيم» مشهوربه« ابن حاجّ»، قاضي، محدث و فقيه و نامدارقرن ششم هجري قمري به هنگام اداي فريضه نماز در سال529هجري قمري در مسجد قُرطُبه بدست كفار كشته شد. او ضمن فراگيري فقه و ادبيات نزد استادان ممتازعصرخود ازبسياري ازمحدثان حديث شنيد؛ پس ازآن به تدريس و پرورش شاگردان بسيارمشغول شد. ازابن حاجّ چند اثربجاي مانده كه «نَوازلُ الاحكام» ازمهمترين آنهاست.

پيروزي نهايي انقلاب اسلامي در سال 1357 هجري شمسي
بافرياد خروشان الله اكبر در سال 1357 هجري شمسي مردم بپاخاسته ايران و با انفجار نور ظلمت شاهنشاهي از ميان رفت و انقلاب شكوهمند اسلامي پس از تلاش و زحمت به پيروزي رسيد . در اين روز مردم مسلمان و مبارز ايران با فرياد الله اكبر ضمن حمله به پادگانها و مراكز نظامي و پس از يك سلسه زد و خوردهاي شديد خياباني ، ارتش شاهنشاهي را به زانو در آوردند. در پي اين رويداد بزرگ تاريخي مردم رها شده از بند ستم سقوط ديكتاتوري جشن گرفتند. در اين روز علاوه بر دستگيري بسياري از سران سر سپرده ارتش نقاط مهم و حساس كشوراز جمله تسليحات ارتش ، دومجلس شوراي سنا ؛ نخست وزيري ؛ ژاندارمري ؛ شهرباني و سازمان راديو و تلويزيون به تصرف نيروهاي انقلابي در آمد. همچنين جاده تهران – كرج براي جلو گيري از ورود واحد هاي نظامي به تهران مسدود شد بدين ترتيب رژيم شاهنشاهي در ايران منقرض شد و اولين بار در ايران حكومتي مبني بر اصول اسلامي به پيروي از ولايت فقيه به دست تواناي امام خميني رهبر كبير انقلاب اسلامي تأسيس شد.

درگذشت رنه دكارت فيلسوف و رياضيدان فرانسوي در سال 1650 ميلادي
رنه دكارت فيلسوف و رياضيدان فرانسوي در سال 1650 ميلادي در گذشت . دكارت ابتدا در پاريس و سپس در هلند اقامت و تحصيل كرد. سكونت دكارت در هلند با گوشه نشيني توأم بود و اين دوره فرصت تحقيق و تفكر را براي او فراهم كرد؛ دكارت در تفكر به دلايل تعقلي استناد مي ورزيد و بنا بر اين اصل به همه چيز شك مي كرد تا مطمئن شود كه علمش عاريتي و نقلي نيست. دكارت معتقد بود نخستين اصل مُيَقّن اين است كه” من مي انديشم پس هستم” از مهمترين آثار دكارت فيلسوف فرانسوي گفتار در روش، اصول فلسفه ، و انفعالات نفساني» را مي توان برشمرد.

تولد توماس اديسون مخترع آمريكايي در ايالات اوهايو در سال 1847 ميلادي
توماس اديسون مخترع آمريكايي در سال 1847 ميلادي در ايالات اوهايو به دنيا آمد. اديسون به منزله مخترع برق شهرت جهاني دارد ودرسال 1881 تا 1882 ميلادي نخستين مركز توليد و توزيع برق را براي روشنايي ابداع كرد. گفتني است كه بيش از 1300 اختراع بنام اديسون ثبت كرده اند كه از اولين آنها« دستگاه گيرنده و فرستنده خودكار تلگراف نوعي فرستنده زغالي تلفن و دستگاه فونر گراف» را مي توان نام برد. 





نوشته شده در   پنجشنبه 22 بهمن 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode