ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 21 بهمن 1388     |     کد : 6489

چهار شنبه 21 بهمن 25 صفر 10 فوريه

درگذشت « ابن صيرفي» ملقّب به« تاجُ الرّياسه » در سال542هجري قمري

درگذشت « ابن صيرفي» ملقّب به« تاجُ الرّياسه » در سال542هجري قمري
« ابن صيرفي» ملقّب به« تاجُ الرّياسه» اديب و مورخ و دبير ديوان فاطميان در سال542هجري قمري مصردرگذشت. اوعلاوه بردبيري ديوان مكاتبات فاطميان مصر، رياست ديوان انشا را نيزبه عهده داشت. ابن صيرفي دراين مدت ضمن انجام دادن مسئوليت هايش اوقات خود را صرف نگارش مجموعه رسايلي كرد كه حاكي ازدقّت و استعداد اين اديب و مورخ اند. اَلاَفضَليّات ازآثاراين صيرفي است كه شامل هفت رساله است. قانون ديوانُ الرّسائل ديگراثراين مورخ بشمارمي رود كه بنا به اعتقاد خودش نخستين اثردراين مقوله است. زيرا ديگران فقط درباره خراج و سپاه كتاب نوشته اند و كارديوان انشاي دستگاه ملوك را فرونهاده اند.

امضاء معاهده فين كن اشتاين ميان ايران و فرانسه در سال1222هجري قمري
معاهده فين كن اشتاين ميان ايران و فرانسه در سال1222هجري قمري در محلي به همين نام درلهستان امضا شد. اين عهدنامه به ظاهرخواسته ها و مقاصد فتحعليشاه قاجاررا تأمين مي كرد ولي مواد آن به گونه اي تنظيم شده بود كه ناپلئون درهرزمان قادربود ازانجام دادن تعهدات خود سرباززند؛ عقد قرارداد فين كن اشتاين مقدمه مأموريت هيئت نظامي ناپلئون را درايران فراهم كرد و ژنرال گاردان درمقام سفيردولت فرانسه دررأس اين هيئت به ايران آمد. آنان هدف خود را آموزش قواي نظامي ايران و آشناكردن آنان با شيوه هاي نوين جنگي اروپا اعلام كردند اما نيت اصلي هيئت نفوذ درارتش و ديگرمراكزمهم و حساس ايران بود. اين عهدنامه به علت اجرانشدن تعهدات فرانسه درذيحجه سال1222هجري قمري ملغي اعلام شد.

درگذشت عباس اقبال آشتياني مورخ، اديب و محقق در سال 1334 هجري شمسي
عباس اقبال آشتياني از مورخان، اديبان و محققان برجسته ايران در سال 1334 هجري شمسي بدرود حيات گفت. عباس اقبال بعد از اتمام دوره تحصيلي در دارالفنون در مقام منشي هئيت نظامي ايران در سال 1304 شمسي به فرانسه سفر كرد. او در كنار اداي وظايف دولتي تحصيلاتش را تا اخذ درجه ليسانس ادامه داد اقبال آشتياني بعد از بازگشت به ايران در دانشگاه به تدريس پرداخت و به عضويت دائم فرهنگستان ايران در آمد. عباس اقبال بعد از مدتي مجله ادبي فرهنگي يادگار را منتشر كرد. او در تحقيقات خود از سبكي نو و در نويسندگي از نثري روان و ساده برخوردار بود. كتابهاي« تاريخ فعول، خاندان نوبختي، و مأموريت ژنرال گاردان به ايران» از آثار ارزشمند استاد عباس اقبال آشتياني بشمار مي روند.

راهپيمايي باشكوه براي تأييد حكم حضرت امام خميني(ره) در انتخاب اولين دولت نظام جمهوري اسلامي ايران در سال 1357 هجري شمسي
ميليونها تن از مردم مسلمان و انقلابي كشورمان در سال 1357 هجري شمسي براي تأييد حكم حضرت امام خميني رهبر فقيه انقلاب اسلامي در انتخاب اولين دولت نظام جمهوري اسلامي ايران راهپيمايي باشكوهي شركت كردند. در همين حال هزاران تن از كاركنان نيروي هوايي به مردم پيوستند و دولت غير قانوني بختيار را از بيم نابودي اعلام كرد. « امروز حكومت نظامي از ساعت 16:30 بعد از ظهر تا پنج بامداد برقرار خواهد بود.» حضرت امام خميني رهبر كبير انقلاب اسلامي با صادركردن اعلاميه اي از مردم خواستند كه در خيابانها بمانند و به حكومت نظامي اعتنايي نكنند. ايشان حكومت نظامي را خدعه و خلاف شرع دانستند . در همين روز لشكر گارد شاهنشاهي به پادگان نيروي هوايي حمله كرد و در پي آن مردم مسلمان و انقلابي از سراسر ايران به ياري انقلابيون داخل پادگان شتافتند. بدين ترتيب جنگ مسلحانه در تهران آغاز شد و مردم ضربه نهايي را بر پيكر پوسيده نظام شاهنشاهي وارد آوردند وبه 2500 سال حكومت جابرانه سلطنتي پايان دادند.

درگذشت ويلهلم رونتگِن مكتشف آلماني در سال 1923 ميلادي
ويلهلم رونتگِن مكتشف آلماني و دانشمند علوم رياضي و فيزيك در سال 1923 ميلادي در گذشت. رونتگن در خانواده اي از طبقه نجبا بدنيا امد و در پايان تحصيلات در مقام استاد دانشگاه تدريس را آغاز كرد. رونتگن از همين ايام به تحقيقات گسترده درباره پرتوهاي مختلف پرداخت و سر انجام با كشف پرتو مجهول يا ايكس انقلابي در فيزيك و پزشكي پديد آورد. اين دانشمند فيزيكدان براي اين كشف مهم در سال 1901ميلادي جايزه نوبل فيزيك را دريافت كرد.

درگذشت مُنتِسكيو فيلسوف و نويسنده فرانسوي در سال 1737 ميلادي
مُنتِسكيو فيلسوف و نويسنده فرانسوي در سال 1737 ميلادي بدرود حيات گفت . اواز جمله متفكراني بود كه افكار و عقايدش در انقلاب فرانسه تأثير بسيار عميق گذاشت. مُنتِسكيو تقريباَ از اولين كساني بود كه نظريه تجزيه قواي سه گانه را مطرح ساخت. از مهمترين آثار مُنتِسكيو« روحُ القَوانين و نامه هاي ايراني» را مي توان نام برد.





نوشته شده در   چهارشنبه 21 بهمن 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode