ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 20 بهمن 1388     |     کد : 6477

سه شنبه 20 بهمن 24 صفر 9 فوريه

درگذشت «ابومحمّد عبدالله بن دُرُستويه» محدث، اديب لغوي و نحوي در سال347هجري قمري ...

درگذشت «ابومحمّد عبدالله بن دُرُستويه» محدث، اديب لغوي و نحوي در سال347هجري قمري
«ابومحمّد عبدالله بن دُرُستويه» محدث، اديب لغوي و نحوي بزرگ در سال347هجري قمري دربغداد درگذشت. او درفهم احاديث و صحت آنها مهارت و دقتي خاص داشت. ابن درستويه از12سالگي دربغداد با بزرگان علم لغت چون اِبن قُتَيبه آشنا شد. او بتدريج درمقام دانشمندي صاحبنظر، نكته سنج، دقيق، و اهل بحث با معلوماتي وسيع و بياني شيوا و روان، جايگاهي خاص درمراكزعلمي بغداد يافت. ازديگردانشهاي او فن عروض است كه دراين زمينه كتبي هم نوشته است. تصحيحُ الفَصيح مهمترين اثرابن درستويه است كه ازوي باقيست.

درگذشت «اسماعيل بن عَبّاد طالقاني» اديب در سال385هجري قمري
«اسماعيل بن عَبّاد طالقاني» اديب معروف قرن4هجري قمري در سال385هجري قمري بدرود حيات گفت. وي را به سبب مصاحبت با ابن عميد قمي صاحب لقب داده اند. ابن عبّاد درفضل و ادب بگانه عصر بود بطوريكه چند تن ازمعروفترين علماي زمان چون شيخ صدوق و شيخ حسن قمي برخي ازكتابهاي خود را بنام وي تأليف كرده اند. معروفترين اثراين اديب مشهوركتاب محيطُ اللّغة است كه در7جلد گردآوري شده است. گفتني است كه آرامگاه صاحب بن عَبّاد درمحله باب طوقچي اصفهان قراردارد.

آخرين تلاش مذبوحانه رژيم ستمشاهي در قالب تظاهراتي محدود در سال 1357 هجري شمسي
آخرين تلاش مذبوحانه رژيم ستمشاهي در قالب تظاهراتي محدود در سال 1357 هجري شمسي شكل گرفت. هدف از اين تظاهرات حمايت از قانون اساسي شاهنشاهي و دولت غيرقانوني بختيار بود. در اين تظاهرات عمال رژيم پهلوي و خانواده‏هايشان حضور داشتند و شعارهاي آنان اغلب به حمايت از حكومت سوسيال دمكراسي بختيار بود. اين گروه در ورزشگاه امجديه سابق گرد آمدند و به تظاهرات پرداختند. در همين روز اعلام شد كه مزدوران گارد شاهنشاهي به پادگان نيروي هوايي حمله‏ور شد‏ه‏اند تا برخي از انقلابيون را دستگير كنند. اما هجوم آنان با شكست مواجه شد و در مقابل مردم انقلابي تاب مقاومت نياوردند.

آغاز عملیات والفجر 8 در سال 1364 هجري شمسي
عمليات بزرگ والفجر 8 با رمز يا زهرا (س) در جبهه جنوب در منطقه فاو و در وسعت 800 کيلومتر مربع از بيستم بهمن ماه 1364 آغاز شد. در اين عمليات هزاران تن از نيروهاي ايراني از رودخانه خروشان اروند رود گذشتند و در اولين روز عمليات، شهر مهم فاو را در جنوب شرقي عراق فتح کردند.
عمليات والفجر 8
در فاصله صدور قطعنامه 540 تا قطعنامه 582 چندين عمليات ديگر توسط نيروهاى ايران صورت گرفت كه مهمترين آنها عمليات والفجر 8 بود كه در تاريخ 20/11/64 در منطقه فاو آغاز و منجر به تصرف شهر فاو در خاك عراق و قسمتهاى ديگرى از منطقه مربوطه به وسعت 700 كيلومتر مربع گرديد.
والفجر 8، يكى از موفق ترين عمليات هاى جنگى ايران بود كه آثار نظامى، سياسى و روانى مهمى بر عراق و منطقه و حتى معادلات جهانى در قبال جنگ گذاشت. با اين عمليات ارتباط دريايى مستقيم عراق با خليج فارس ‍ قطع شد و نيروهاى ايران به بصره و مرز عراق با كويت نزديك شدند.
اثر اين عمليات آن چنان بود كه چند روز پس از آن، شوراى امنيت به درخواست عراق و ساير اعضاى گروه هفت اتحاديه عرب تشكيل جلسه داد.
جلسات شورا دو هفته به طول انجاميد و طى آن عده اى از اعضاى اتحاديه عرب و نيز دبيركل اتحاديه (شاذلى قليبى ( در سخنرانيهاى خود ايران را متجاوز خواندند و خواستار اجراى فصل هفتم منشور در مورد جمهورى اسلامى ايران شدند. ايران در بحثهاى شورا شركت نكرد ولى نظرات خود را به طور مستقيم از طريق دبير كل و بعضى از اعضاى شورا مطرح كرد.
به هر حال قعطنامه اى كه در اصل توسط گروه اتحاديه عرب پيشنهاد شده بود، با تغييراتى در عبارات و كلمات در تاريخ 24 فوريه 1986 (5/12/1364) در جلسه 2666 شورا به اتفاق آرا و به نام قطعنامه 582 تصويب گرديد.
در بند چهارم اين قعطنامه آمده بود:
4 - شورا درخواست دارد كه مبادله اسراى جنگى ظرف مدت كوتاهى پس از توقف مخاصمات با همكارى كميته بين المللى صليب سرخ انجام گيرد.
براى اولين بار بود كه مساله اسراى جنگى مطرح مى شد و علت آن افزايش ‍ تعداد اسراى عراقى نسبت به تعداد اسراى ايرانى بود.
اين قعطنامه نيز همانند قعطنامه هاى قبلى جنبه توصيه داشت. فاصله زمانى صدور قطعنامه 552 تا قطعنامه 582 يك سال و هشت ماه و بيست و پنج روز و تا قطعنامه 540 دو سال و 3 ماه و 26 روز است .
در خلال اين مدت طولانى، چندين عمليات نظامى از سوى ايران صورت گرفت كه از آن ميان عمليات خيبر و والفجر 8 ، نتايج چشمگيرترى داشتند .شوراى امنيت به فاصله دو روز پس از شروع عمليات والفجر 8 بحث خود را در مورد جنگ عراق با ايران آغاز كرد كه منجر به صدور قطعنامه 582 شد.
بدين ترتيب مى توان گفت كه عوامل مهم در تعيين زمان صدور قطعنامه582 عمليات والفجر 8 و تصرف فاو به وسيله قواى ايران بوده است. جمهورى اسلامى ايران در اظهار نظر راجع به قطعنامه 582 اعلام داشت :
آن قسمت از قطعنامه كه به كل موضوع جنگ و خاتمه خصومتها مربوط مى شود، ناقص، بى اعتبار و غير قابل اجرا است .
تا زمانى كه شورا قادر نباشد به رغم اعمال نفوذ برخى از اعضاى دائم كه بر اتخاذ مواضع يكطرفه اصرار مى ورزد مواضع عادلانه و صحيح مبتنى بر مسئوليت ادامه جنگ بر عهده شورا است .شورا عراق را در حمله به خاك ايران محكوم نكرده است. قطعنامه به لزوم حل مسالمت آميز اختلافات اشاره دارد، ولى از نقض همه جانبه اين اصل توسط عراق در هجوم به ايران ذكرى نكرده است .
در مورد كاربرد سلاح شيميايى در قطعنامه برخورد ملايم ترى از موضع گيرى قبل شورا (بيانيه آوريل 1985) شده است. شوار در مورد حمله به هواپيماى مسافربرى و تهديدات امنيت هوايى و حمله به مناطق مسكونى مى بايست موضعگيرى محكمترى مى كرد. به هر حال جمهورى اسلامى ايران آماده است در زمينه رعايت مقررات بين المللى با دبير كل سازمان ملل متحد همكارى نمايد.
عراق اعلام داشت چنانچه دولت ايران قطعنامه 582 را رسما" و بدون قيد و شرط قبول و اجرا كند، عراق نيز آماده است آن را اجرا نمايد. به اين ترتيب اين قطعنامه نيز بى اثر ماند.

درگذشت استاد رسام عرب زاده طراح فرش و بافت آن در سال 1375 هجري شمسي
استاد رسام عرب زاده از چهره‏هاي درخشان طراحي فرش و بافت در سال 1375 هجري شمسي آن بدرود حيات گفت. استاد عرب زاده نقاشي و طراحي بر روي فرش را در تبريز، و نقاشي بر روي كاشي را در تهران آموخت و سپس طراحي و نقش پردازي فرش را با شيوه‏اي متفاوت كه شامل آفرينش طرحهاي سرشار از ابتكار بود در تهران آغاز كرد. استاد عرب زاده شيوه جديد گره آويز يعني كاربرد چهار گره به جاي يك گره را ابداع كرد. استاد عرب زاده در سال 1375 شمسي شصت و شش قطعه فرش از مجموعه دست بافته‏هاي نفيس خود را براي تشكيل بنياد فرهنگي ـ هنري فرش رسام عرب زاده اهداء كرد و پايه‏هاي اوليه تشكيل اين بنياد را پي ريخت. 



نوشته شده در   سه شنبه 20 بهمن 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode