ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 18 بهمن 1388     |     کد : 6464

مطابقت صور ذهنی با خارج

كتاب «مطابقت صور ذهنی با خارج» از سلسله كتاب‌های معرفت‌شناسی اسلامی به قلم «عباس عارفی» و به همت پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی منتشر شد...

كتاب «مطابقت صور ذهنی با خارج» منتشر شد
كتاب «مطابقت صور ذهنی با خارج» از سلسله كتاب‌های معرفت‌شناسی اسلامی به قلم «عباس عارفی» و به همت پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی منتشر شد.
در مقدمه اين كتاب آمده است: «معرفت» يعنی فهم درست از حقايق هستی، يكی از آرزوهای ديرينه بشر بوده و هست؛ چرا كه آدمی تنها در پيمودن اين راه خواهد توانست قله‌های رفيع عظمت انسانی را فتح كرده، هويت خويش را تحقق بخشد، هويتی كه كشف حقيقت آن نيز با «معرفت» گشوده خواهد شد، معرفتی كه از «جهل مركب» به دور و منطقا ملازم صدق و عقلا تشكيك ناپذير باشد. و اين كتاب كوششی است برای نشان دادن راه اكتساب چنين معرفتی. 
كتاب مطابقت صور ذهنی با خارج پژوهشی است معرفت شناسانه بر مبنای فلسفه و معرفت‌شناسی اسلامی درباره اصول و مبانی معرفت به منظور تحقيق درباره «ارزش شناخت» در راستای پاسخ به مهم‌ترين اشكالات شكاكانه و تحكيم مبانی انديشه و ترسيم هندسه يقين.
در بخشی از اين كتاب آمده است اهل نظر می‌دانند كه مبحث «رئاليسم معرفت‌شناختی» يا «ارزش شناخت» از عميق‌ترين و پيچيده‌ترين موضوعات تفكر بشری است كه نوعا انديشه‌های بزرگ را در چنبره خود به پيچ و تاب واداشته است و لذا متفكران و انديشمندان مسلمان نيز در اين مورد سخن گفته‌اند. اين مسأله ژرف‌ترين و در عين حال زيباترين مباحثات را در ساحت انديشه برانگيخته و هم اكنون نيز زنده و پويا در معراج انديشه حضور دارد. از اين رو پرداختن بدان از اوجب واجبات به فتوای خرد و منطق معرفت است.
كتاب مطابقت صور ذهنی با خارج از سه بخش تشكيل شده است: بخش اول به «تحليل عناصر معرفت»، كه موضوعات شناخت ذهن، شناخت صور ذهنی، نفس الامر و مناط صدق، مطابقت و هويت صدق. 
بخش دوم را با عنوان «معرفت و مطابقت» معرفی كرد و گفت: در اين بخش سرشت معرفت و ضرورت توجيه، صور ذهنی و مطابقت، قضايا و چالش صدق بررسی شده است و در بخش سوم با عنوان «معرفت و شكاكيت» است كه موضوعات سيمای شك و يقين، هفت خوان شكاكيت، گذر از هفت خوان شكاكيت. 
ارزيابان علمی اين اثر اعضای هيأت علمی گروه معرفت‌شناسی؛ مهدی قوام صفری، سيدمحسن ميری، عليرضا قائمی‌نيا هستند و در 728 صفحه و در 2500 نسخه و به بهای 11000 ريال برای نخسين‌بار در هفته‌دوم بهمن‌ماه منتشر شد.


نوشته شده در   يکشنبه 18 بهمن 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode