ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 17 بهمن 1388     |     کد : 6450

شنبه 17 بهمن 21 صفر 6 فوريه

تولد « سراجُ الدّين اُرمَوي» فقيه و متكلّم مشهورمسلمان در سال594هجري قمري...

تولد « سراجُ الدّين اُرمَوي» فقيه و متكلّم مشهورمسلمان در سال594هجري قمري
« سراجُ الدّين اُرمَوي» فقيه و متكلّم مشهور مسلمان در سال594هجري قمري متولد شد. اين دانشمند عاليقدر در موصل نزد بزرگاني چون كمالُ الدّين ابن يونُس به تحصيل علوم ديني و ديگرعلوم متداول آن عصرپرداخت. ارموي پس ازدستيابي به مراتب والاي علمي به تدريس و تأليف اهتمام كرد و كتابهايي چون« اَالتّحصيل و اَللُّباب» را نوشت.

درگذشت آيت الله حاج شيخ مهدي لاهيجاني در سال1413هجري قمري
آيت الله حاج شيخ مهدي لاهيجاني پس ازعمري تلاش در راه احياي شريعت حقه جعفري در سال1413هجري قمري دارفاني را وداع گفت. او درنجف متولد شد اما به اتفاق خانواده به لاهيجان مهاجرت كرد. آيت الله لاهيجاني تحصيلاتش را درنجف به پايان رساند. سپس به تحقيق و مطالعه پرداخت. بازگشت دوباره آيت الله لاهيجاني ازنجف به تهران با فعاليتهاي كمونيست ها، نيروهاي بيگانه و نهضتهاي ضد ديني درگيلان و مبارزه با حكومت پهلوي همزمان بود. با ورود ايشان مردم درمقابل تهاجم فكري- فرهنگي گسترده به اسلام و بنيادهاي اخلاقي مبارزه منسجم تري را ادامه دادند و ازرهنمودهاي اين روحاني گرانقدربهره مند شدند. آيت الله لاهيجاني درقيام 15خرداد 1342دستگيرشد. «اَلمُعادِله و حواشي برعُروةُ الوُثقي» ازآثارايشان بشمارمي روند.

پایان نگارش كتاب« مِفتاحُ الفلاح» توسط شيخ بهايي در سال1051هجري قمري
شيخ بهايي دانشمند برجسته شيعه، در سال1051هجري قمري نگارش كتاب« مِفتاحُ الفلاح» را به پايان رساند. اين اثرارزنده را نخستين با همداني تبريزي ازمحدثان شيعه زبان فارسي برگرداند و نام آداب عباسي را بر آن نهاد. كتاب مفتاح الفلاح مشتمل بر6باب و درشرح اعمال و ادعيه مربوط به اوقات مختلف شبانه روزاست. مؤلف اين كتاب اوقات شبانه روز را به 6بخش تقسيم كرده است كه از طلوع صبح يك روز تا طلوع روز بعد را شامل مي شود. از اين اثر ارزشمند نسخه هاي خطي در كتابخانه هاي ملي ايران، آستان قدس رضوي، مجلس شوراي اسلامي و مرعشي نجفي موجود است.

درگذشت استاد ابراهيم فخرايي محقق معاصر در سال1366هجري شمسي
استاد ابراهيم فخرايي محقق معاصركشورمان در سال1366هجري شمسي ديده ازجهان فروبست. فخرايي دررشت متولد شد. 16ساله بود كه براي ادامه تحصيل راهي تهران شد و دراوج نهضت جنگل به زادگاه خود بازگشت. فخرايي دراين ايام با ميرزا كوچك خان جنگلي آشنا شد و دراندك مدتي تصدي تحريرات ميرزا را به عهده گرفت. استا ابراهيم فخرايي دردوران نهضت جنگل همراه و يارميرزا كوچك خان بود و مدتي هم به وزارت عدليه وي درآمد. كتابهاي ارزنده‎اي چون «تاريخ ايران، سردارجنگل و گيلان درجنبش مشروطيت» ازجمله آثاراستاد ابراهيم فخرايي بشمارمي‎روند.

برپایی تظاهرات برای حمایت از رئیس دولت موقت در سال1357هجري شمسي
درپي حكم حضرت امام خميني(ره) مبني برانتخاب رياست دولت موقت در سال1357هجري شمسي ، مردم تهران و ديگرشهرهاي ايران با برگزاركردن راهپيمايي‎هاي با شكوه حمايت خود را ازرئيس دولت موقت اعلام كردند. دراين روزدراكثرشهرستانها ازجمله اصفهان مردم انقلابي و مسلمان با اجتماع درخيابانها فرياد سرنگوني دولت بختياررا سردادند. ازنخستين ساعات بامداد 17بهمن كليه راهها و خيابانهاي منتهي به مجلس شوراي ملي تحت نظارت نيروي انتظامي قرارگرفته مجلس محاصره نظامي شده بود. مردم درخيابانهاي اطراف ميدان بهارستان تظاهرات كردند و شعارسرنگوني حكومت پهلوي و دولت بختيار را سردادند. ازديگررويدادهاي مهم اين روزخروج ژنرال هايزراز ايران بود. هايزرآخرين فرستاده كارتررئيس جمهوروقت اِمريكا به ايران يكماه بعد ازتوقف درتهران ايران را ترك كرد تا نتايج آخرين جاسوسي‎هاي خود را دراختياركارترقراردهد.

سالروز فرمان تشکيل مجمع تشخيص مصلحت نظام در سال 1366
پس از تشکيل مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان، مواردي بوجود آمد که اين دو نهاد با هم اختلاف نظر پيدا مي کردند و در هر بار نظر حضرت امام خميني (ره) را اعمال مي نمودند. سرانجام در اواسط بهمن 1366 از سوي رئيس جمهور، رئيس مجلس، رئيس ديوان عالي کشور، نخست وزير و حاج احمد خميني (ره) نامه اي خطاب به امام نگاشته و از ايشان درخواست شد که براي حل عملي مسائل، مرجعي را تعيين کرده که باعث حل اختلاف مجلس با شوراي نگهبان گردد. حضرت امام نيز در 17 بهمن آن سال، فرمان تشکيل مجمع تشخيص مصلحت نظام مرکب از اعضاي شوراي نگهبان، رؤساي سه قوه و ... را صادر کردند.
مشروعيت و قانوني بودن تصميمات مجمع تشخيص مصلحت نظام، تا قبل از بازنگري قانون اساسي در سال 1368، با توجه به اختيارات ولايت فقيه که قانون اساسي آن را به رسميت شناخته، قابل توجيه بود. ولي پس از بازنگري قانون اساسي، اين مجمع براي تشخيص در مواردي که مصوبات مجلس توسط شوراي نگهبان برخلاف موازين شرع و يا قانون اساسي تشخيص داده شود و از آن سو مجلس با در نظر گرفتن مصلحت نظام، نظر شوراي نگهبان را تأمين نکند؛ و همچنين مشاوره در اموري که رهبري به آنان ارجاع مي دهد و ساير وظايفي که در قانون ذکر شده است، به دستور مقام معظم رهبري تشکيل مي شود. اعضاي ثابت و متغير اين مجمع را مقام معظم رهبري تعيين مي نمايند.
نظام جمهوري اسلامي بر مبناي ولايت فقيه استوار است و آنچه درباره لزوم رعايت مصلحت اسلام و مسلمانان است در جامعه اسلامي نهادينه شده است. شکل گيري اين نهاد «مجمع تشخيص مصلحت نظام» که خود جلوه اي روشن از اعمال ولايت مطلقه فقيه بود، نمايانگر اهميت رعايت مصلحت در جامعه اسلامي و لزوم مشورت رهبري با کارشناسان و متخصصان است. پس از آنکه قانون اساسي بازنگري شد، نهاد مزبور به عنوان يکي از اصول قانون اساسي مطرح شد. طبق اصل 112 قانون اساسي، شرح وظايف مجمع، که به مثابه مشاور رهبري در اموري است که بدان ارجاع مي دهد، بدين شرح است:
«مجمع تشخيص مصلحت نظام براي تشخيص مصلحت در مواردي است که مصوبه مجلس شوراي اسلامي را شوراي نگهبان، خلاف موازين شرع و يا قانون اساسي بداند و مجلس با درنظر گرفتن مصلحت نظام، نظر شوراي نگهبان را تأمين نکند؛ و مشاوره در اموري که رهبري به آنان ارجاع ميدهد و ساير وظايفي که در اين قانون ذکر شده است، به دستور رهبري تشکيل مي گردد.»

کشف گازكربنيك توسط ژوزف بلاك در سال1757ميلادي
گازكربنيك توسط ژوزف بلاك در سال1757ميلادي كشف شد. ژوزف بلاك شيميدان و فيزيكدان اسكاتلندي پس از سالها تجربه و آزمايش گازكربنيك را ازتلكيس آهك با منيزيم بدست آورد. ژوزف بلاك در15نوامبرسال1728ميلادي متولد شد و تحصيلات خود را دردانشگاه ادينبورگ اسكاتلند به پايان رساند و سپس درهمان دانشگاه به مقام استادي رسيد؛ وفات وي را دراول ژوئن سال1799ميلادي ذكر كرده‎اند. 





نوشته شده در   شنبه 17 بهمن 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode