ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 15 بهمن 1388     |     کد : 6433

پنج شنبه 15 بهمن 19 صفر 4 فوريه

تولد سيد عبدالباقي آلوسي بغدادي ازعلماي گرانقدراهل سنت در سال1250هجري قمري ...

تولد سيد عبدالباقي آلوسي بغدادي ازعلماي گرانقدراهل سنت در سال1250هجري قمري
سيد عبدالباقي آلوسي بغدادي ازعلماي گرانقدراهل سنت در سال1250هجري قمري درعراق متولد شد. او تحصيلاتش را نزد پدرش آغازكرد و سپس با بهره گيري ازدانش ديگرعالمان به تحصيل ادامه داد. «اَوضَحُ مَنهَج درمناسك حج، اَسعَهُ كتاب و فيضاتُ القريحه» ازآثارآلوسي بغدادي است.

دومین سفر محمد عليشاه قاجار به روسیه برای کسب امتیازات از دست رفته در سال1330هجري قمري
محمد عليشاه قاجاركه سران مشروطه او را ازسلطنت خلع كرده بودند، پس ازتلاشي دوباره براي كسب امتيازات ازدست رفته در سال1330هجري قمري بار دوم راهي سرزمين روسيه شد. او كه در سال1327هجري قمري با تصرف تهران بدست مجاهدان به سفارت روسيه پناهنده شده بود پس ازشكست مجدد ازانقلابيون با وضعي رقت باررهسپاراين كشورشد. محمد عليشاه درنخستين فرارش به روسيه پس از مدتي با مشاهده آشفتگي اوضاع مملكت با حمايت روسها به ايران بازگشت اما با مخالفت مجاهدان مشروطه خواه مواجه شد ومجدداً متواري شد و پس از درخواست ازسفارت روسيه اجازه ورود به اين كشوررا ازمقامات روسي گرفت.

تعین رئیس دولت موقت توسط حضرت امام خمینی(ره) در سال 1357 هجري شمسي
پس از تعيين اعضاي شوراي انقلاب حضرت امام خميني(ره) رهبر فقيه انقلاب اسلامي در سال 1357 هجري شمسي رئيس دولت موقت را نيز برگزيدهند. حضرت امام در حكم خويش برنامه ها و وظايف دولت موقت را نيز برگزيدند. حضرت امام در حكم خويش برنامه ها و وظايف دولت موقت را معين كرده بودندو اين دولت را موظف كردن همه پرسي درباره تغيير نظام سياسي كشور و تشكيل مجلس مؤسسان براي تصويب قانون اساسي نظام جديد اقدام كند. همچنان كاركنان نخست وزيري به منظور پشتباني از مبارزات خونين ملت مسلمان و در جهت همبستگي با اين نهضت اعتصاب كردند. در چند پايگاه هوايي نيز قيام هايي برضد رژيم و به جانبداري از قيام مردم مسلمان صورت گرفت. كه به بازداشت عده زيادي از افراد نيروي هوايي منجر شد. در تهران و شهر هاي ديگر كشور با وجود برقراري حكومت نظامي عده زيادي از مردم در خيابانها به تظاهرات پرداختندو در درگيرهايي كه روي داد شماري از مردم مجروح شدند.

آغاز كنفرانس سياسي ايالات در شبه جزيره كريمه در جنوب روسيه در سال 1945 ميلادي
كنفرانس سياسي ايالات در سال 1945 ميلادي در شبه جزيره كريمه در جنوب روسيه و شمال درياي سياه آغاز شد. هدف از تشكيل اين كنفرانس بحت درباره مشكلات سياسي نظامي پس از جنگ و تقسيم آلمان به چهار منطقه بود. در اين كنفرانس براي تسليم و تصرف آلمان تصميم نهايي گرفته شد و مقرر گرديد كه آلمان بدون قيد و شرط تسليم شود. و دولتهاي آمريكاو انگلستان و روسيه هر يك منطقه اي از آلمان را تصرف كنند. از فرانسه نيز دعوت شد به عنوان عضو چهارم كمسيون نظارت منطقه اي را به عهده گيرد.از ديگر تصميمات كنفرانس يالتا خلع سلاح آلمان ، محاكمه و مجازات جنايتكاران جنگ و وادار كردن آلمان به پرداخت غرامت مي توان نام برد. هم چنين مقرر شد به وضعيت نابسامان لهستان نيز رسيدگي شود.

استقلال كشور سيلان يا سريلانكا در سال 1948 ميلادي
كشور سيلان يا سريلانكا در سال 1948 ميلادي به استقلال رسيد. اين كشور پس از سالها سلطه پرتقالي ها و هلندي ها در سال 1798 ميلادي مستعمره انگلستان شد. مردم سريلانكا از زمان جنگ جهاني اول نهضت استقلال طلبانه خود را آغاز كردند. اين كشور ابتدا جزء كشورهاي مشترك المنافع انگلستان شناخته شد . سرانجام در سال 1972 ميلادي سيلان بطور رسمي مستقل شد و از آن پس به سريلانكا تغيير نام يافت. سريلانكا نزديك به چهارميليون مسلمان دارد.
سرى لانكا به صورت جزيره اى در جنوب شرقى هند قرار دارد. وسعت اين كشور برابر با 66000 كيلومتر مربع و تعداد سكنه آن به 16300000 نفر بالغ مى گردد. موقع جزيره اى قرار گرفتن در اقيانوس هند و نزديكى به خط استوا موجب گرمى هو و رطوبت زياد اين منطقه شده است. تنگه پالك اين كشور را از سرزمين هند جدا مى نمايد. دين اكثريت، بودائى و برهمايى است. ولى بيش از 5/7% مردم آن مسلمانند. انتشار اسلام در اين جزيره از دو طريق و در دو زمان انجام پذيرفت: اول كاروانهاى تجارى مسلمانان كه در آغازين روزهاى تولد اسلام، از جزيرة العرب به اين سرزمين آمدند. دوم با فتوحات مسلمانان ترك در اين جزيره كه منجر به تشكيل دولت اسلامى به سال 1206م در هند گرديد. ازدواج بازرگانان عرب با زنان بومى نيز در گسترش اسلام بسيار مؤثربود. سقوط بغداد به سال 1285م موجب مهاجرت مسلمانان بدين نواحى شد كه در شكل گيرى مسلمانان جنوب هند رل مهمى را به عهده داشتند. اما مسلمانان با دو مشكل واجه بودند: اختلاف با افراد سينهالى در زبان و با تاميل هاى شمالى در عقايد دينى معهذا اوضاع مسلمين در حال رشد و توسعه بود كه پرتقالى ها در سال 1502م وارد سيلان شده و ضربات سختى به مسلمانان وارد نمودند و در سال 1526م رسما نسبت به اخراج آنان اقدام نمودند و افراد كمى كه باقى ماندند به نقاط درو افتاده، پناه بردند.
هلنديها در سال 1658م عمل پرتقالى ها را تكرار نمودند.
تاريخ حركتهاى مسلمين در سريلانكا سه دروه دارد:
دوره اول از سال 1947م تا 1960م كه چون دراقليت به سر مى بردند با سينهالى ها، مشى همكارى را پيش گرفتند. دروه دوم از سال 1960م تا 1977م كه در امور سياسى نقش فعالترى را پيش گرفتند و نفوذ سياسى را بجائى رسانيدند كه دكتر «ديورين محمود» به عنوان وزير آموزش پرورش سرى لانكا در نظام آموزشى اين كشور تحولاتى به نفع مدارس اسلامى پديد آورد.
در دوره سوم كه از سال 1977م آغاز مى شود. بين سينهاليهاى اكثريت و تاميل ها اقليت نزاعهايى در گرفت كه در اين درگيريها گرچه مسلمانان اعلام بيطرفى نمودند ولى ضربات سختى را تحمل نمودند و تعداد زيادى از آنان كشته و مجروح شدند كه چنين برنامه فجيعى مى تواند چندين دليل داشته باشد:
1. حمايت دولت از سينهاليها و اينكه افراد مسلح تاميل از سوى قواى نظامى مورد حمايت قرار مى گيرند ولى مسلمانان هيچ گونه حامى ندارند.
2. ترحيكات اسرائيل غاصب و حمايت از طايفه اى عليه طايفه ديگر، اثرات سوء بر روابط سرى لانكا با كشورهاى اسلامى گذاشته است.
3. كمكهاى مالى و غير مالى كشورهاى مسلمان و عرب به مسلمين اين سرزمين حساسيتهايى را در گروههاى ديگر ايجاد مى نمايد.
اگر زبان سينهالى رسمى شود، مسلمانان با محيط تاميلى مسلمان خود در هندوستان بيگانه مى شوند و اگر چريكهاى تاميل پيروز شوند مسلمانان را به گروههاى سينهالى و تاميلى تقسيم مى كنند.
مسلمانان در نقاط مختلف پراكنده اند اما توزيع آنها يكسان نمى باشد. در شهر منار در شمال جزيره 28% و در كلمبو (مركز حكومت) 10%، در جنوب 3% و در شرق بويژه در ناحيه امبارى 42% مسلمان سكونت دارند. از حدود 200 مسجدى كه در سريلانكا وجود دارد 25% آن در كلمبو مى باشد. تعداد مسلمين در حال حاضر 1275000 نفر مى باشد. غير از اقليت هاى مسلمان آسياى جنوبى در 3 واحد سياسى پاكستان، بنگلادش و مالديو اكثريت با مسلمانان است كه به معرفى هر كدام از اين نواحى مى پردازيم: 





نوشته شده در   پنجشنبه 15 بهمن 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode