ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 14 بهمن 1388     |     کد : 6421

چهار شنبه 14 بهمن 18 صفر 3 فوريه

درگذشت «عبدالملك بن اصمع باهلي » معروف به اصمعي اديب مصري در سال 213هجري قمري...

درگذشت «عبدالملك بن اصمع باهلي » معروف به اصمعي اديب مصري در سال 213هجري قمري
«عبدالملك بن اصمع باهلي » معروف به اصمعي اديب مصري در سال 213هجري قمري در گذشت. اصمعي در زادگاهش بصره مقدمات علوم راآموخت وسپس در سفرهاي متعدد لغت ،شعرو ادب را آموخت. بيشترين علاقه اصمعي به گردآوري لغات واشعار شيوا بود از اين رو در اين كار همت فراوان كرد. اصمعي به داشتن حافظه نيرومند، وقدرت بيان بسيار شهره بود. از اين اديب بزرگ مصري آثار ارزشمندي باقيست كه ازآن ميان «كتاب الامل،وكتاب الكرم»را ميتوان نام برد.

درگذشت صفي الدين مومن ارموي فاضل، خوشنويس و موسيقيدان در سال 693هجري قمري
« صفي الدين مومن ارموي » از فاضلان وهنر مندان خوشنويس، واز موسيقي دانان قرن هفتم هجري قمري در سال 693هجري قمري در زندان خليفه عباسي دارفاني را وداع گفت.او ايراني بود ودر جواني به بغداد رفت و پس سالها تحصيل در ادبيات، تاريخ، موسيقي، وهنر خطاطي نام آور شد، اورموي مدتي در دستگاه خلافت مستعصم عباسي مقام و منزلتي يافت وبعد از فتح بغداد به خدمت خاندان جويني درآمد ودر ديوان انشا به كار مشغول شد. از آثار ارموي رساله شرقيه ؛وادوار را مي توان بر شمردكه كتاب اخير بزبان تركي هم ترجمه شده است.

تولد ميرزا حسن زنوزي از علماي بزرگ ادب، عرفان و تاريخ در سال1172هجري قمري
ميرزا حسن زنوزي از علماي بزرگ ادب، عرفان وتاريخ در سال1172هجري قمريدر زنوز از توابع آذربايجان متولد شد و اين عالم فرزانه فرصت بهره گيري از دانش بزرگاني چ.ن محمد باقر بهبهاني، ميرزامحمد شهرستاني را داشت و از اين رهگذر به مراتب والاي علمي رسيد. رياض الجنه درباره تاريخ ؛دوائر علوم و بحرالعلوم از آثار ارزشمند ميرزا حسن زنوزي بشمار مي روند. گفتني است كه از زنوز اشعار باتخلص فاني بجاي مانده است.

درگذشت مير حامد موسوي هندي از علماي اماميه در سال 1306 هجري قمري
مير حامد موسوي هندي از علماي اماميه در سال 1306 هجري قمري در گذشت. او بيشتر عمر خودرا صرف آموختن علوم ديني وسپس تاليف دانسته ها ي خويش كرد. گويند دست راست او از كثرت تحرير و نگارش ناتوان شده بود از اين رو با دست چپ مي نوشت از آثار موسوي هندي : اسفار الانوار، وعبعات الانوار را مي توان نام برد.
خلاصه ای از زندگی این بزرگ مرد عرصه دین و دانش: يكى از بزرگترين پاسداران حريم فرهنگ و ولايت آل محمد صلى الله عليه و آله، علامه مجاهد مير حامد حسين هندى است كه در نيمه دوم قرن سيزدهم هجرى مى زيست او حق عظيمى بر گردن شيعيان دارد و كتاب جاودانش (عبقات الانوار) از آثار درخشان شيعه در يكى ـ دو قرن اخير است.
ولادت :علامه مير حامد حسين هندى، در سال 1246 هجری قمری در شهر(مير تهه) هند، در خانه سيد محمد قلى به دنيار آمد. نام اصلى او را مهدى نهادند. سبب شهرت‌اش به (مير حامد حسين) آن است كه پدرش پيش از آنكه خبر تولد فرزنداش را بشنود، در رويا جد خود (سيد حامد حسين) را ديده بود، از اين رو، فرزند نوزادش را به اين نام مشهور كرد.
خاندان فضيلت :علامه مير حامد حسين از خاندان اصيل سادات موسوى است و با 27 واسطه، نسب اش به امام هفتم امام موسى كاظم (عليه السلام) می رسد. نياكان او در طول قرون گذشته، همه از سادات اهل علم و زهد و فضيلت بوده اند. شايان ذكر است كه اين خاندان در اصل ايرانى بودند و در نيشابور زندگى مى كردند و در قرن هفتم سيد اوحد الدين ـ جد پانزدهم مير حامد حسين ـ در پى حمله مغول، به هندوستان هجرت كرد و در شهر كنتور رحل اقامت افكند.
سيد محمد حسين (متوفى 1288 هجری قمری) پدر بزرگ مير حامد حسين، فقيهى ارجمند و در زهد و عبادت سر آمد روزگار بود. گفته اند : از زمانى كه به سن بلوغ رسيد، هرگز نمازهاى مستحبىاش ترك نشد. كراماتى را هم به وى نسبت داده اند. در هنر خوشنويسى هم دستى داشت، نسخه اى از قرآن، و سه كتاب (حق اليقين)، (تحفه الزائر) و (جامع عباسى) به خط زيباى وى در كتابخانه ناصريه لكنهو، موجود است.
علامه سيد محمد قلى (متوفى 1260هجری قمری) پدر مير حامد حسين، از علماى بزرگ قرن سيزدهم هجرى و از صاحب نظران در علم كلام بود. مدتى نيز در شهر ميرتهه بر كرسى قضاوت و فتوا نشست. رساله‌اى هم به نام (عدالت علويه) در موضوع احكام قضاوت و افتاء و شرائط قاضى و مفتى نوشته است.
تحصيلات: مير حامد حسين وقتى به هفت سالگى رسيد، پدراش او را به مكتب گذاشت. او مقدمات و دروس ابتدائى را خواند، آنگاه وارد مراحل بالاترى رسيد. مقامات حريرى و ديوان متنبى را نزد مولوى سيد بركت على صاحب و نهج البلاغه را در محضر مفتى سيد عباس شوشترى آموخت و سپس به فراگيرى علوم عقلى در نزد سيد مرتضى خلاصه العلماء و علوم شرعى درمحضر سيد محمد سلطان العلما و برادر او سيد حسين سيد العلما پرداخت و پس از سالها تلاش و همت، تحصيلات خود را با موفقيت به اتمام رساند.
تأليفات : او تصميم گرفت، كمر همت ببندد و درعرصه قلم و تحقيق و تتبع و بيان حقائق اسلام و وقايع تاريخ اسلام، به دفاع از حق بر خيزد و به تهمت‌هاى مغرضانه و جاهلانه و خصومت آميز دشمنان تشيع، پاسخ دهد.
نخستين كارش، نقد، بررسى، تصحيح و تهذيب بعضى از كتاب‌هاى ارزشمند پدرش علامه سيد محمد قلى بود. چرا كه بسيارى از آثار پدرش در دفاع از مكتب شيعه و پاسخ به پرسش‌هاى مخالفان تشيع بود و شايسته بود كه پسر دانشمند و فرزانه آنها را تصحيح و چاپ و منتشر كند. مير حامد حسين سال‌هايى از عمر گرانمايه خود را در اين راه صرف كرد و از اين رهگذر خدمات شايانى به عالم تشيع ارزانى داشت. آنگاه خود اقدام به نوشتن كتاب نمود، كه عبارتند از:
1 ـ استقصاء الافحام، ده جلد و به فارسى است. مولف در اين كتاب مطالبى را پيرامون قرآن كريم، حضرت مهدى (عجل الله فرجه) وشرح حال بسيارى از دانشمندان اهل سنت و اصول و فروع دين مطرح كرده است و پاسخى است به كتاب منتهى الكلام تأليف حيدر على فيض آبادى حنفى كه مطالبى شبهه آميز و بى اساس درباره شيعه داشت.
2 ـ شوارق النصوص، پنج جلد در علم كلام
3 ـ افحام اهل المين، ردى است بر كتاب ازاله الغين تأليف حيدر على فيض آبادى حنفى
4 ـ اسفار الانوار، سفر نامه حج و كربلا
5 ـ كشف المعضلات فى حل المشكلات
6 ـ العضب البتار فى مبحث آيه الغار
7 ـ النجم الثاقب فى مسئله الحاجب، كتاب فقهى در موضوع ارث
8 ـ الدرر السنيه في المكاتيب و المنشآت العربيه
9 ـ زين الوسائل الى تحقيق المسائل، مسائل فقهى و گوناگون
10 ـ الدرايع، در شرح شرايع محقق حلى
11 ـ عبقات الانوار في مناقب الائمه الاطهار
اين اثر بزرگترين و ارجمندترين كتاب اوست و از شاهكارهاى علمى و اعتقادى شيعه به شمار مى رود. مؤلف بزرگوار، اين كتاب عظيم و شگفت انگيز را در مناقب ائمه اطهار(عليهم السلام) و در جواب كتاب ضد شيعى تحفه اثنا عشريه نوشته است.
كتاب خصومت برانگيز تحفه اثنى عشريه هديه‌اى براى شيعيان دوازده امامى را مولوى عبدالعزيز دهلوى معروف به (سراج الهند = چراغ هند) نوشته بود. اما چه تحفه اى و چه هديه‌اى ؟ ! او كه از عالمان برجسته و فاضل شبه قاره هند و از اهل سنت بود، بدون توجه به آيات وحدت بخش قرآن و سفارش‌هاى پيامبر(صلى الله عليه و آله) در كتاب اش، عقايد و آراء شيعه را به طورعموم و فرقه اثناعشريه را بالخصوص در اصول و فروع و اخلاق و آداب و تمامى معتقدات و اعمالشان به عباراتى خارج از نزاكت و كلماتى بيرون از آداب و سُنن مناظره و به كتب نوآموزان ـ كه به خطابه نزديك تر است تا به برهان يا دست كم نقل صحيح مطالب ـ مورد حمله و اعتراض قرار داده و باعث تشتت جبهه اسلامى هند شد. اين كتاب در دل برادران مسلمان نسبت به يكديگر كينه و نفرت پديد آورد و صفاى مسجد و محراب، شكوه رمضان و عاشورا را كدر ساخت.
عبقات الانوار، داراى دو منهج و هر منهج نيز مشتمل بر مجلداتى چند است. منهج اول درباره اثبات دلالت آياتى چند از قرآن مجيد بر امامت است، از جمله آيات :
انما وليكم الله ورسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلوه و يوتون الزكاه و هم راكعون( مائده / 55) و اليوم اكملت لكم دينكم... ( مائده / 3)
وآيات فراوان ديگرى كه بر امامت شرعى والهى ائمه اهل بيت عصمت و طهارت (امام على و فرزندان معصومش عليهم السلام) دلالت مى كند. همه را مورد بحث عالمانه و محققانه و گسترده قرار داده است. گفته اند اين مجلد هنوز به چاپ نرسيده است و در كتابخانه عظيم مولف در شهر لكهنو نگهدارى مى شود.
منهج دوم كتاب، درباره احاديث دوازده گانه‌اى است كه مولوى عبدالعزيز دهلوى در كتاب تحفه اثنا عشريه، مغرضانه اصل يا تواتر آنها را انكار و اشكالاتى بر اين احاديث شيعى وارد كرده بود. اين منهج از كتاب شگفت آور و عظيم عبقات الانوار، 30 جلد است كه حدود دوازده جلد آن در هندوستان و ايران به چاپ رسيده است. هر يك از احاديث دوازده گانه، خود يك مجلد و برخى از اين مجلدات هم در چندين جلد به سبك قديم و سنگى چاپ شده است بدين شرح :
مجلد اول از منهج دوم، در مورد حديث غدير.
مجلد دوم، در موضوع حديث منزلت.
مجلد سوم، درباره حديث ولايت.
مجلد چهارم، درباره حديث طير.
مجلد پنجم، به شرح و بيان حديث (انا مدينه العلم و على بابها...)
مجلد ششم، درباره حديث تشبيه
مجلد هفتم، درباره حديث (من ناصب عليا لخلافه فهو كافر)
مجلد هشتم، در بيان حديث نور (كنت انا و على نورا... )
مجلد نهم، درباره حديث (رايت)
مجلد دهم، در موضوع حديث (انك تقاتل على تاويل القرآن... )
مجلد يازدهم، در مورد حديث (الحق مع على... )
مجلد دوازدهم، درباره حديث ثقلين
علامه مير حامد حسين، كتاب عبقات را به سادگى و آسانى و رفاه و خدمه و گروه تحقيق ننوشت، او در راه تأليف چنين كتاب عظيمى، خود به تنهايى سخت‌ترين سفرها و پر زحمت‌ترين كارها راعاشقانه پذيرفت. زيرا همه اسناد ومنابع تتبع وتحقيق را در اختيار نداشت، به ويژه كتاب ها ومنابع اهل سنت را.
گاهى به عنوان خادم وكارگر در يكى از روستاهاى دور افتاده شهر مكه به خانه عالمى سنى وارد شد تا در كتابخانه او به كتابى كه دنبالش مى گشت، دست يابد و موفق هم شد. وقتى هم فرزند جوانش از دنيا رفت، مراسم كفن و دفن و تشييع و مجلس سوگوارى را به ديگران واگذارد تا يك ساعت هم كه شده وقتش را جز در تأليف عبقات الانوار صرف نكند. و يك وقت هم، به مصر رفت و كتابى را كه مى خواست پيدا كرد و با كشتى برگشت، در كشتى مشغول مطالعه كتاب بود كه باد تندى كتاب را از دستش گرفت و به دريا افكند و سيد به دنبال كتاب خود را به دريا زد و كتاب را گرفت !... وقتى همسفران او را گرفتند و در كشتى نشاندند و سوال كردند كه چرا خودت را به دريا پرت كردى ؟ كتاب را نشان داد و جواب داد : به خاطر اين كتاب ! اين كتاب هنوز هم در كتابخانه ناصرى نگهدارى مى شود.
عبقات الانوار از نگاه بزرگان : بزرگان علم و تحقيق، بر عظمت كتاب عبقات الانوار اقرار كرده اند و آن را به ديگران نيز شناسانده اند :
1ـ علامه بزرگ شيعى، شيخ عبدالحسن امينى صاحب كتاب الغدير، درباره عبقات مى گويد :
بوى دلپذيرش در تمامى جهان پيچيده و آوازه‌اش از خاور تا باختر را فرا گرفته است، هر كس آن را ديده، دانسته كه كتاب اعجازآميز روشنگرى است كه هيچ باطلى در آن راه ندارد، و من در نوشتن الغدير از دانشهاى با ارزش نهفته در آن بهره فراوان برديم.
2 ـ علامه شيخ آقا بزرگ تهرانى درباره آثار ميرحامد حسين بويژه عبقات، مى نويسد :
كتاب‌هاى با عظمت و مفيد مير حامد حسين، درياى ژرف نگرى و باريك بينى را پر موج گردانده است... مهمترين و پرآوازه‌ ترين اثراو (عبقات الانوار) در مناقب ائمه اطهار عليهم السلام است... و مير حامد حسين تمام حقايقى را كه (دهلوى) در باب امامت منكر شده با بهره گيرى از احاديث و اخبارى كه از طريق اهل سنت نقل شده، ثابت كرده است.
وفات : سرانجام، فرزانه بزرگ شيعه و مدافع مجاهد اهل بيت پيامبر (صلى الله عليه وآله) سيد بزرگوار مير حامد حسين موسوى هندى، در هيجدهم صفر سال 1306هجری قمری ، در لكهنو چشم از جهان فرو بست و در حسينيه خود دفن شد.

درگذشت شيخ باقر كاظميني عالم و فقيه بزرگ عراقي در سال 1326 هجري قمري
شيخ باقر كاظميني عالم و فقيه بزرگ عراقي در سال 1326 هجري قمري وفات يافت. اين عالم فاضل دوره تحصيل خود را در زادگاهش كاظمين آغاز كرد ودر نجف اشرف به پايان رساند. از آثار شيخ باقر كاظميني ميزان الحق مي توان اشاره كرد.

مصاحبه مطبوعاتي حضرت امام خمینی(ره) در مدرسه علوي در سال 1357 هجري شمسي
حضرت امام خميني رهبر فقيه انقلاب اسلامي در سال 1357 هجري شمسي در مصاحبه مطبوعاتي در مدرسه علوي اعلام كردند شوراي انقلاب و حكومت يقين خواهند كرد و حكومت موقت موظف خواد بود مقدمات رفراندم را آماده كند. همچنين پس از تدوين قانون اساسي اين قوانين به آراي عمومي گذاشته مي شود. حضرت امام دولت بختيار را غير قانوني اعلام كردند و فرمودند:« كاري نكنيد كه مردم را به جهاد دعوت كنم » حضرت امام در گفتگويي اعلام كردند: تا زماني كه بختيار استعفا ندهد او را به حضور نخواهم پذيرفت . در اين اوضاع ، بختيار سر سپرده بيگانه در كوچه ها و خيابانهاي تهران اقدام به كشتار مردم انقلابي مي كردند و در شهرستانها نيز به قلع و قمع مردم بي دفاع مي پرداخت.

درگذشت دكتر سيد حسين سادات ناصري در سال 1368 هجري شمسي
شادروان دكتر سيد حسين سادات ناصري از استادان برجسته زبان و ادبيات فارسي در مأموريتي علمي به افغانستان در سال 1368 هجري شمسي دارفاني را وداع گفت . استاد سادات ناصري عمر خود را وقف تدريس و تعليم زبان و ادبيات فارسي كرد و آثار ارزنده اي چون كتاب سرآمد فرهنگ و نصر ايراني و نيز تصحيح ايران محتشم كاشاني تصحيح ديوان حافظ ، تصحيح نهج البلاغه و تصحيح تاريخ كامل ابن اسير را از خود به يادگار گذاشت.

استفاده از سيم مسي برای نخستين بار در تاريخ بشر براي هدايت جريان برق درسال 1882 ميلادي
نخستين بار در تاريخ بشر درسال 1882 ميلادي براي هدايت جريان برق از سيم مسي استفاده شد. ساموتل مورس اولين دانشمندي بود كه از مس به منزله بهترين هادي الكتريسيته استفاده كرد. 1100 فوت سيم مسي را بدور اتاق خود كشيد و از يك سر آن جريان الكتريسيته را عبور داد و از سر ديگر آن نيروي برق دريافت كرد. مورس با اين آزمايش دريافت كه مس بيشتر از هر فلز ديگري قدرت هدايت جريان الكتريسيته را دارد.

نخستين حمله به كانال سوئز در دوران جنگ جهاني اول در سال 1915 ميلادي
در دوران جنگ جهاني اول در سال 1915 ميلادي نخستين بار كانال سوئز مورد حمله قرار گرفت. در اين روز نيروهاي آلماني و قواي عثماني باهم به كانال سوئز كه تحت حمايت و سلطه انگليس بود حمله كردند. اما نيروهاي متحد آلمان و عثمان در اين نبرد شكست خوردند و كانال سوئز در تصرف انگليسيها باقي ماند.

آغاز نبرد استالينگراد از خونين ترين و مشهورترين جنگهاي جهاني دوم در سال 1943 ميلادي
نبرد استالينگراد از خونين ترين و مشهورترين جنگهاي جهاني دوم در سال 1943 ميلادي در جبهه شرق اروپا در روسيه شوروي آغاز شد. اين نبرد حدود دويست روز بطول انجاميد و با شكست كامل آلماني ها و اسارت كليه افراد آلماني پايان يافت. گفتني است كه در سال 1992 ميلادي اولين بار مورخان روس فاش كردند. كه در نبرد استالينگراد بيش از يك ميليون سرباز روسي جان خود را از دست دادند. 







نوشته شده در   چهارشنبه 14 بهمن 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode