ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 21 آذر 1392     |     کد : 63925

راهکارهای اخذ رضایت شهروندان در بودجه 93 شهرداری تبریز

رسیدن به توسعه و اخذ رضایتمندی شهروندان امری پیچیده است که هر یک از کارشناسان و اهل فن در این خصوص دیدگاه و برنامه متفاوتی می‌توانند داشته باشند.

رسیدن به توسعه و اخذ رضایتمندی شهروندان امری پیچیده است که هر یک از کارشناسان و اهل فن در این خصوص دیدگاه و برنامه متفاوتی می‌توانند داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، بودجه سال آینده شهرداری تبریز ماه آینده تقدیم شورای شهر خواهد شد و فارغ از اینکه رقم بودجه چند هزار میلیارد تومان می‌شود، همه چشم انتظارند بدانند شوراییان و شهردار اولین بودجه این مجموعه را در زمان مدیریت خود چگونه نهایی کرده و توجه به آسایش شهروندان و ارتقای رفاه آنها مهمترین انتظار عموم جامعه از بودجه نویسان است.

در حالی که نجفی، شهردار تبریز اخیراً گفته است خروجی خدمات شهرداری باید منتهی به رضایتمندی مردم شود در انتظار کلیات بودجه می‌مانیم تا ببینیم جایگاه رفاه شهروندی در چه سطح و اندازه‌ای در نظر گرفته شده است. با این مقدمه ذکر چند نکته ضروری است:

یکی از مولفه‌هایی که با بررسی آن می‌توان به میزان رفاه شهروندی در یک شهر پی برد سرانه فضای سبز و کیفیت آن است. در خوشبینانه‌ترین حالت سرانه فضای سبز تبریز 12 متر مربع اعلام شده که با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد.

علاوه بر این کمبود بوستان‌های محله‌ای و پارک‌های مجهز به انواع امکانات رفاهی و تفریحی، موضوعی است که انتظار می‌رود در بودجه شهرداری برای رفع آن توجه اساسی شود.



بد نیست جناب شهردار دستور دهد امکانات رفاهی و تفریحی پارک‌های تبریز را برایشان گزارش دهند که در این صورت قطعاً خواهند دید بسیاری از پارک‌ها به غیر از امکانات اولیه از بسیاری امکانات رفاهی و تفریحی محروم مانده‌اند.

احداث پارک‌هایی که یک شهروند بتواند نیازهای تفریحی و رفاهی خود را در آن بیابد از ضروریات این کلانشهر است و مدیریت شهر اگر می‌خواهد شهروندان از نشاط روحی و روانی برخوردار باشند لازم است در بودجه به این بخش توجه ویژه‌ای شود.

یکی از مواردی که شهرداری با توجه ویژه در بودجه می‌تواند رضایتمندی شهروندان را جلب کند، بروزرسانی خدمات دهی سیستم حمل و نقل عمومی و استاندارد کردن آن است. زیباسازی شهر، تغییر مبلمان شهر، نور پردازی‌های مدرن، مجهز کردن خدمات شهری به امکانات جدید و مواردی از این قبیل می‌توانند باعث رضایتمندی مردم از عملکرد شهرداری شوند.

حال که جناب شهردار از آمادگی مجموعه تحت امرش برای برداشتن گام‌های جهشی در رسیدن به توسعه سخن گفته و بر اخذ رضایت مردم نیز تاکید دارد، ضمن استقبال از بیان چنین مواردی امید است در بودجه سال 93 در کنار پروژه‌های عمرانی و خدماتی، مسائل فرهنگی، اجتماعی و هنری نیز لحاظ شده و از توانایی‌های فعالان این عرصه نیز استفاده شود چرا که بدون همراهی نخبگان جامعه به ویژه در بخش فرهنگی، اجتماعی و هنری در اداره شهر هزینه‌های اخذ رضایت شهروندان بالا خواهد بود.

شرط اخذ رضایت از شهروندان علاوه بر مواردی که در بالا به آنها اشاره شد توزیع عادلانه خدمات، امکانات شهری و بودجه در محلات مختلف شهر است. تا امسال دیدگاه متفاوتی از سوی شهرداران گذشته در توزیع بودجه اعمال شده و بی‌صبرانه منتظریم نخستین بودجه شورای چهارم و شهردار جدید را دیده و آنگاه است که می‌توان فهمید دیدگاه بودجه نویسان به شهر و شهروند و از همه مهم‌تر جایگاه عدالت محوری در تقسیم ثروت بین عموم شهروندان با تعریف پروژه‌های متعدد در چه حدی بوده است.

رسیدن به توسعه و اخذ رضایتمندی شهروندان امری پیچیده است که هر یک از کارشناسان و اهل فن در این خصوص دیدگاه و برنامه متفاوتی می‌توانند داشته باشند. قطعاً آقای شهردار با بهره‌گیری از تجربه مدیریت خود و البته توجه نمودن به نظرات کارشناسان و مشاورانش بهترین برنامه و طرح ها را برای تحقق این شعارها عملیاتی خواهد کرد. بودجه سال 93 شهرداری اولین آزمون برای دکتر نجفی است که بتواند تفاوت های خود در خصوص مدیریت شهر را در مقایسه با شهرداران سابق نشان دهد.

................................

نگارنده: مهدی حافظ‌زاده

................................


نوشته شده در   پنجشنبه 21 آذر 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode