ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 11 بهمن 1388     |     کد : 6381

یکشنبه 11 بهمن 15 صفر 31 ژانويه

جنگ يزيد بن ‏مهلب با سپاهيان يزيد بن ‏عبدالملك در سال 102 هجرى قمرى ...

جنگ يزيد بن ‏مهلب با سپاهيان يزيد بن ‏عبدالملك در سال 102 هجرى قمرى
يزيد بن ‏مهلب در خلافت سليمان ‏بن ‏عبدالملك(هفتمين خليفه اموى) به حكومت خراسان و بخش اعظمى از ايران و عراق منصوب گرديد.
وى در مدت خلافت سليمان‏ بن ‏عبدالملك، پايه‏هاى حكومت خويش را در عراق، ايران و خراسان بزرگ مستحكم نمود و فرزندان و كسان خود را به حكومت شهرها و فرماندهى لشكرها منصوب كرد و از اين راه به كسب ثروت و دارايى فراوان و قدرت نظامى و سياسى شگفتى دست يافت.
امّا پس از درگذشت سليمان‏ بن‏ عبدالملك در صفر سال 99 قمرى و جانشينى عمر بن ‏عبدالعزيز به خلافت اسلامى، ابهت يزيد بن ‏مهلب شكسته شد و ستاره قدرتش افول يافت. زيرا عمر بن ‏عبدالعزيز وى را به خاطر گردآورى دارايى فراوان و غصب بيت‏المال مسلمانان و اجحاف و ستمگري نسبت به مسلمانان، از حكومت خراسان عزل كرد و پس از دستور بازگشتش به سوى دارالخلافه، فرمان داد در ميان راه، وى را دستگير و زندانى نمايند.
يزيد بن ‏مهلب در زندان بسر مى‏برد تا اين كه عمر بن ‏عبدالعزيز به بيمارى افتاد و بيمارى‏اش روز به روز شدت گرفت.
يزيد بن ‏مهلب با همدستى نفوذى‏هاى خويش از زندان عمر بن ‏عبدالعزيز گريخت و در جنوب عراق(بصره و كوفه(پنهان گرديد.
پس از وفات عمر بن ‏عبدالعزيز، در سال 101 قمرى، يزيد بن‏ عبدالملك به خلافت رسيد. وى نيز خواهان دستگيرى يزيد بن ‏مهلب شد.
يزيد بن عبدالملك به عاملان خود در عراق نوشت كه يزيد بن ‏مهلب را يافته و دستگيرش نموده و به شام اعزام كنند.
يزيد بن ‏مهلب با گردآورى فرزندان، برادران و كسان خود، سپاهى به وجود آورد و براى عاملان خليفه در بصره، واسط، كوفه و بسيارى از نقاط جنوب‏غربى ايران مزاحمت هايى پديد آورد و با تصرف بصره و واسط و گردآورى هواداران خود از كوفه، تصميم جدى براى نبرد با سپاهيان خليفه گرفت.
از سوى ديگر، يزيد بن ‏عبدالملك، سپاهى به فرماندهى مسلمة بن ‏عبدالملك به سوى عراق حركت داد تا فتنه يزيد بن‏ مهلب را خاموش سازد.
دو سپاه در ميان بصره و كوفه در برابر هم قرارگرفتند و پس از هشت روز تأمّل و ردّوبدل كردن پيام‏ها، سرانجام در نيمه صفر سال 102 قمري، نبردى خونين ميان دو سپاه آغاز شد و از دو طرف، تعداد زيادى كشته و زخمى گرديدند.
مسلمه فرمان داد پلى را كه پشت سر سپاه يزيد بن ‏مهلب بود، آتش زنند تا راه تداركات و پشتيبانى آنان بسته گردد.
سپاهيان يزيد، به تدريج روحيه خود را از دست داده و تعداد زيادى از آنان از ميدان نبرد گريختند و بقيه در برابر سپاهيان خليفه، توانايى خويش را از دست داده و به ناچار، متحمل شكست سنگين شدند.
در اين نبرد، يزيد بن‏ مهلب و برادرانش حبيب و محمد و برخى از كسان او، كشته شدند و تعداد سيصد تن از سپاهيان او اسير شده و آنان را به كوفه منتقل كردند و در زندان كوفه تعداد هشتاد تن را كشته و مابقى را آزاد كردند.
ساير برادران و فرزندان يزيد بن‏ مهلب كه تعدادشان زياد بود، متوارى شدند ولى يكى پس از ديگرى شناسايى و دستگير شده و به اعدام محكوم گرديدند.
بدين سان قدرت و حكومت يزيد بن ‏مهلب و خاندان او درهم شكست و به نيستى سپرده شد.

خلافت مروان‏ حمار، آخرين خليفه اموى در سال 127 هجرى قمرى
خلافت مروان ‏حمار پس از خلع ابراهيم، در پانزدهم صفر سال 127 قمرى آغاز گرديد.
مروان، از سال 127 تا سال 132 قمرى در منصب خلافت قرار داشت و به حكومت امويان، قدرت و استحكام نسبى بخشيد، ولى در برابر جنبش سراسرى عباسيان تاب مقاومت نياورد و سرانجام به دست آنان كشته گرديد. با كشته شدن وى، خلافت امويان كه از سال 41 قمرى(پس از صلح امام حسن‏مجتبى ع) آغاز گرديده بود، در اين تاريخ (132 قمرى) به پايان نكبت‏بار خويش رسيد و با سرافكندگى و شكست نظامى، سياسى، اجتماعى و عقيدتى در جامعه اسلامى مواجه گرديد.

درگذشت « حسين بن عبيدالله» معروف به «غضائري» در سال 485هجري قمري
« حسين بن عبيدالله» معروف به «غضائري» از جمله عالمان حديث شيعه در سال 485هجري قمري دار فاني وداع گفت. اورابه سبب اشراف به علوم شرعي ونقلي شيخ الرافع مي خواندند. غضائري در علم رجال نيز دانشي درخور توجه داشت به گونه اي كه بسياري از سخنان او در علوم رجاليه آمده است.

درگذشت « محمدبن علي بن قاسم » معروف به «دلّالُ الكُتُب » در سال 568هجري قمري
« محمدبن علي بن قاسم » معروف به «دلّالُ الكُتُب »از جمله اديبان مشهور قرن 6 هجري قمري در سال 568هجري قمري در بغداد در گذشت. ازاو اشعار زيبايي بجاي مانده است همچنين كتابي بنام لمح الملح – ديوان اشعاري كه به وي منصوب است گواه طبع شاعرانه اوست. از ديگر كتابهاي مشهور دلال الكتب اثري است كه « زينةُ الدَّهر وعَصره اَهل العَصر»خوانده مي شود.

بازگشت حضرت امام خميني(ره) به ایران در سال1357هجري شمسي
حضرت امام خميني(ره) رهبرفقيد انقلاب اسلامي و بنيانگذارجمهوري اسلامي پس از15سال دوري از وطن در سال1357هجري شمسي در ميان استقبال پرشورمردم قدم به خاك ميهن اسلامي گذاشتند. دراين هنگام رژيم سلطنتي كه آخرين روزهاي موجوديت خود را سپري مي‎كرد و كنترل اوضاع را ازدست داده بودند به منظورحفظ پايه‎هاي متزلزل حكومت خود ازطريق فرمانداري نظامي تهران اعلام داشت كه اجتماعات ازساعت هفت صبح امروز به مدت سه روز با رعايت نظم و ترتيب درسطح شهرتهران و حومه مجازخواهد بود. حضرت امام(ره) پس ازورود به تهران درفرودگاه مهرآباد نطق كوتاهي درتأكيد بروحدت كلمه و اتفاق و همبستگي همه قشرهاي مردم ايراد فرمودند و سپس درميان استقبال بي‎نظيرمردم راهي بهشت زهرا شدند. درآنجا نيزدرافشاي جنايتهاي رژيم شاه و توصيف دولت اسلامي نطق افشاگرانه‎اي ايراد كردند. با وجود اينكه درهواپيماي حامل حضرت امام(ره) بيش از150تن ازخبرنگاران خارجي ازنقاط مختلف دنيا حضورداشتند، دولت بختياربراي جلوگيري ازانتشاراين خبرپخش تلويزيوني مراسم ورود حضرت امام را قطع كرد كه اين خود موجبات خشم و مخالفت گروههاي كثيري ازمردم را درسراسرايران فراهم آورد و آنان را براي قيام نهايي آماده ترساخت.

شهادت حجة الاسلام حاج شيخ عبدالله ميثمي روحاني مؤمن و مبارز در سال1365هجري شمسي
حجة الاسلام حاج شيخ عبدالله ميثمي روحاني مؤمن و مبارز در سال1365هجري شمسي بر اثر اصابت تركش عملياتي كربلاي 5 به شهادت رسيد. وي درايام تحصيل علوم حوزوي با همفكران خود كلاسهاي تعليم قرآن و انجمن‎هاي ديني و خيريه تأسيس كرد و درجلسات درس مردم را با ماهيّت رژيم شاهنشاهي آشنا مي‎كرد. شهيد ميثمي چندين سال درزندانهاي رژيم طاغوت دراسارت بود و بعد ازپيروزي انقلاب اسلامي ابتدا درسپاه ياسوج خدمت مي‎كرد سپس نماينده امام درسپاه ايشان را به معاونت دفترنمايندگي حضرت امام درمنطقه 9منصوب كرد. اين روحاني گرانقدر از آغاز جنگ تحميلي به جبهه رفت و عاقبت همانجا شهيد شد و بسوي حضرت حق شتافت.

تأسیس اولين كمپاني هند شرقي انگليس در هندوستان در سال 1599 ميلادي
اولين كمپاني هند شرقي انگليس در سال 1599 ميلادي در هندوستان تأسيس شد فرمان ايجاد اين كمپاني راكه مسير سياست دنياي آن روز را تغيير داد اليزابت اول ملكه انگليس صادر كرد. اين كمپاني پايه هاي سلطه استعماري بريتانيا بر مناطق زر خيز جنوب آسيا مستحكم كرد و از آن س كليه عمليات استعماري و رابطه سلطه گرانه اين كشور با ملل جنوب آسيا از طريق كمپاني هند شرقي انجام مي گرفت . نفوز و سلطه بيش از حد انگليس بر هند پس از گذشت سه قرن از تاسيس اين كمپاني موجب شد كه هند بخشي از انگلستان شمرده شود و ملكه ويكتوريا تاج امپراتوري بر هند و انگلستان را بر سر نهاد . اين دوران آغاز دوره سخت استعمار هند بدست استعمارگر پير بود.

آغاز بزرگترين قيام مردم چين موسوم به قيام تامي پينگها در سال1850 ميلادي
بزرگترين قيام مردم چين موسوم به قيام تامي پينگها در سال1850 ميلادي آغاز شد. انقلاب تاي پينگ ها حاصل اوضاع نابسامان روستاييان و فقر شديد حاكم بر اجتماع بود اين جنبش تهت عنوان فرمان الهي در جهت سرنگوني حكومت منچو قدم برداشت و خواسته هاي آنان تقسيم عادلانه زمين برابري زن و مرد و اصول برادري بود. اين قيام 14 سال بطول انجاميد و عاقبت با به جاي گذاشتن قريب به 20 ميليون كشته با مداخله مسلحانه انگليس و فرانسه و حمايت اين كشور از فئودالهاي چين و خاندان منچو سركوب شد. 





نوشته شده در   يکشنبه 11 بهمن 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode