ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 21 ارديبهشت 1387     |     کد : 634

بررسي روابط ايران و اعراب در دانشگاه لندن

لندن - روابط متقابل ايران و جهان عرب روز جمعه در يك همايش علمي با حضور جمعي از كارشناسان در دانشكده مطالعات شرقي و آفريقايي دانشگاه لندن ( سوآز) بررسي شد.


در اين نشست كارشناسان ايراني و خارجي از جمله پروفسور انوشيروان احتشامي رييس دانشكده مطالعات بين‌المللي دانشگاه دورهام ، پروفسور سامي زبيده از دانشگاه بيرك بك ، پروفسور رابرت اسپرينگ بورگ ، دكتر حسن المالك و دكتر علي گرانمايه از دانشگاه لندن ، دكتر لينا خطيب از دانشگاه سلطنتي هالووي و دكتر غلام خياباني از دانشگاه متروپوليتن حضور داشتند كه مقالات خود را در مورد جنبه‌هاي مختلف روابط ايران و اعراب ارائه كردند.

به گزارش خبرنگار ايرنا از اين همايش يك روزه ،پروفسور احتشامي با ارائه مقاله‌اي با عنوان سياست‌هاي فرهنگي روابط ايران و اعراب به بررسي ريشه‌هاي تاريخي و جامعه شناختي فراز و فرود روابط اعراب و ايران پرداخت وي در بخشي از سخنان خود شرايط ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي و همچنين جنگ تحميلي عراق عليه ايران را از جمله عواملي معرفي كرد كه باعث تشديد اختلافات ميان ايران و اعراب در دوره معاصر شده است .

احتشامي گفت : در خاورميانه كنوني آنچه به نام مليت و هويت ملي مصطلح است ، تنها امري انتزاعي مي‌باشد كه در دوران اخير شكل گرفته و قبل از اين هويت ملي و ناسيوناليسم در خاورميانه چندان موضوعيت نداشته است .

پرفسور سامي زبيده استاد دانشكده علوم سياسي و اجتماعي دانشگاه بيركبك ديگر سخنران اين همايش بود كه سخنراني خود را به موضوع پايه‌هاي ايدئولوژيك روابط ايران و اعراب اختصاص داد.

وي معتقد است : ريشه هويت عراقي امتزاجي از هويت ايراني و هويت ترك ( عثماني ) مي‌باشد كه در دهه‌هاي اخير سعي بر اين بوده كه اين هويت به سمت عربي شدن سوق داده شود. اين موضوع در دوران صدام حسين نمود بارزي داشت .

اين استاد دانشگاه گفت : تاثير فرهنگ ايران بر عراق و هويت عراقي از جمله عوامل كنش و واكنش فرهنگي بين دو كشور بود كه در اين ميان پيروزي انقلاب اسلامي ايران تاثيراتي جدي بر دنيا بطور عام و كشورهاي عربي خاورميانه بطور خاص داشته است .

وي از جمله تاثيرات نخستين انقلاب اسلامي بر ساختار سياسي كشورهاي عربي را ايجاد شكاف بين جامعه روشنفكري و سياستمداران و دولتمردان اين كشورها برشمرد.

پروفسور زبيده همچنين معتقد است كه انقلاب اسلامي ايران باعث شد كه بسياري از فعالان سياسي چپگراي جهان عرب كه تا آن روز نتوانسته بودند با تكيه بر ايدئولوژي چپ كاري از پيش ببرند به سمت ايدئولوژي اسلامي روي بياورند و همين امر باعث ايجاد نوعي بدبيني در ميان برخي زمامداران جهان عرب نسبت به ايران شد.

علي گرانمايه ديپلمات بازنشسته و محقق سوآز ديگر سخنران اين جلسه بود كه نتايج يكي از تحقيقات خود در مورد ريشه‌هاي ساختاري روابط بين ايران و اعراب را به حضار ارائه كرد.

وي تحقيق خود را بر اساس سه پايه اتحاد، سوء ظن و تخاصم متمركز كرده و دوره‌هاي مختلف روابط ايران و اعراب بر اساس اين سه پايه بررسي كرده است در پايان اين همايش يك روزه ، سخنرانان به سوالات مطرح شده توسط حضار كه عمدتا از افراد دانشگاهي و فرهنگي بودند، پاسخ دادند.

 


نوشته شده در   شنبه 21 ارديبهشت 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode