ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 3 بهمن 1388     |     کد : 6312

شنبه 3 بهمن 7 صفر 23 ژانويه

امام موسى‏كاظم(ع) در هفتم صفر سال 128 هجرى قمرى در أبوا(محلى ميان مكه و مدينه)ديده به جهان گشود و با نور خود جهان هستى را روشن كرد.

ميلاد مسعود امام موسى‏كاظم(ع) در سال 128 هجرى قمرى
امام موسى‏كاظم(ع) در هفتم صفر سال 128 هجرى قمرى در أبوا(محلى ميان مكه و مدينه)ديده به جهان گشود و با نور خود جهان هستى را روشن كرد.
پدرش امام جعفرصادق(ع) امام ششم شيعيان، و مادرش حميده‏بربريه، معروف به حميده‏مصفاة است.
امام موسى‏ بن ‏جعفر(ع) ملقب به كاظم، صابر، صالح، امين و عبدصالح است و كنيه شريف او، ابوابراهيم، ابوالحسن و ابوعلى است كه در ميان محدثان به ابوالحسن اوّل معروف است.
امام كاظم(ع) در مكتب علمى و معنوى پدرش امام جعفر صادق(ع) پرورش يافت و در ميان علويان كه نخبگان امت اسلام و پاك‏ترين ريشه‏هاى انسانى بودند، به بزرگى و شرافت نايل آمد. به طورى كه پس از شهادت پدرش امام جعفر صادق(ع) در شوال 148 قمرى، به مقام عظماى ولايت و امامت رسيد و اكثر ياران و اصحاب پدرش به امامتش اقرار و اعتراف كردند.
امام كاظم(ع) در عصر حكومت مروان ‏بن ‏محمد اموى(معروف به مروان ‏حمار(كه آخرين خليفه امويان بود، به دنيا آمد و در مدت عمر شريف خويش، علاوه بر حكومت مروان ‏بن ‏محمد اموى، حكومت ستم‏گرانه پنج تن از عباسيان(يعنى: سفاح، منصور، مهدى، هادى و هارون) را تحمل كرد.
آن حضرت چند بار در عصر مهدى، هادى و هارون از مدينه به بغداد فراخوانده شد و مورد آزار و شكنجه‏هاى حكومتى قرارگرفت.
امام موسى‏كاظم(ع) در 20 سالگى به امامت رسيد. مدت امامت آن حضرت، 35 سال بود و امامت آن حضرت مصادف بود با خلافت و حكومت‏هاى پى‏درپى منصور، مهدى، هادى و هارون‏الرشيد.
آن حضرت جمعاً به مدت 14 سال، به روايتى 7 سال و به روايت ديگر 4 سال از عمر شريف خود را در زندان‏هاى عباسيان گذرانيد.
سرانجام در 55 سالگى، در بيست‏ و پنجم رجب سال 183 قمرى در زندان سندى‏ بن ‏شاهك در بغداد، به دستور هارون مسموم گرديد و بر أثر اين مسموميت به شهادت نايل آمد.
بدن شريف آن حضرت را پس از شهادت، از زندان بيرون آورده و در مقابر قريش در حوالى بغداد، كه هم اكنون معروف به كاظمين است، دفن نمودند.

تولد ميرزا محمد علي حبيب آبادي معلم شاعر و مؤلف در سال1308هجري قمري
ميرزا محمد علي حبيب آبادي متخلص به معلم شاعرو مؤلف بزرگ ايراني در سال1308هجري قمري درقريه حبيب آباد اصفهان بدنيا آمد. او تحصيلات علوم قديم را دركنارآموختن علوم جديد به انجام رساند اما بيش ازهرچيزبه شعرعلاقه داشت. ازاين رو ازسال1324هجري قمري به سرودن شعرپرداخت و ابتدا آزاد، و سپس معلم متخلص مي كرد. ازميرزا محمد علي حبيب آبادي آثاري باقيست كه ازميان آنها«مَكارمُ الآثار درباره احوال فضلا و علما، مقامات معنوي و احوال شيخ الاسلام هاي اصفهان» را مي توان برشمرد.

درگذشت حضرت آيت الله العظمي سيّد شهاب الدّين مرعشي نجفي در سال1411هجري قمري
حضرت آيت الله العظمي سيّد شهاب الدّين مرعشي نجفي از مراجع بزرگ شيعيان جهان در سال1411هجري قمري بدرود حيات گفت. نَسَب اين عالم بزرگوارباچندين واسطه به امام زين العابدين(ع) مي رسد. ايشان پس ازسفربه ايران درسال1342هجري قمري ابتدا درمشهد و سپس درقم حوزه تدريس تشكيل داد و تا پايان عمردرهمين شهرمقدّس مسكن گزيد. آيت الله مرعشي نجفي علاوه برچندين باب مدرسه، كتابخانه عمومي درقم تأسيس كرد كه مهمترين اثرايشان است. اين مركزازجمله بزرگترين كتابخانه هاي جهان اسلام است. ازآثارتأليفي اين عالم بزرگواركتاب «مُلحَقاتُ اِحقاقِ الحَق» را مي توان نام برد كه مستندترين اثري است كه تاكنون درمناقب اهل بيت عليهم السّلام نگاشته اند.

تشکیل کمیته هماهنگی مرکزی در تهران در سال1357هجري شمسي
در آستانه پيروزي انقلاب اسلامي براي جلوگيري از آشفتگي در سال1357هجري شمسي كميته هماهنگي مركزي درتهران تشكيل شد. اين كميته ازهمه كارمندان و كارگران و ديگرقشرهاي مردم دعوت كرد كه تا تحقيق نظام جمهوري اسلامي به اعتصاب و مقاومت خود ادامه دهند. دراين روزحضرت امام خميني(ره) دراعلاميه‎‏اي شوراي سلطنت را غيرقانوني اعلام كردند. همچنين شهرقم كه درحكومت نظامي بسرمي‎برد ازقواي نظامي و انتظامي رژيم تخليه شد و شهربه طور كامل تحت نظارت مردم قرارگرفت اين امرنويد بخش پيروزي نهايي درآينده‎اي نزديك و تحولي شگرف درتاريخ كشورمان بود.

وقوع زلزله عظیم در شن سي واقع در سرزمین چین در سال1556ميلادي
يكي از پرتلفات ترين زلزله‎هاي جهان در سال1556ميلادي درايالت شن سي واقع در سرزمين چين روي داد. اين ايالت ازپرجمعيت ترين ايالتهاي چين بود؛ ازاين رو خسارت جاني و مالي بسيار درخور توجهي به مردم ايالت شن سي وارد آمد. اين منطقه بر روي مدار زلزله خيز واقع است و اغلب زمين لرزه‎هاي شديد درآنجا روي مي‎دهد. در اين زلزله وحشتناك 830هزارتن ازمردم چين جان خود را ازدست دادند و شمارزيادي هم بي خانمان شدند.

فعال شدن آتشفشان اسکانداهو در فیلیپین در سال1911ميلادي
بر اثر فعال شدن يك آتشفشان عظيم در فيليپين در سال1911ميلادي بيش از3000هزارتن ازمردم اين كشور به خاكسترتبديل شدند. براثراين حادثه علاوه برعدّه بيشماري ازساكنان اين كشور خيل عظيمي از جانوران و بسياري ازمراتع و جنگلها نابود شدند. اين كوه آتشفشان اسكانداهو نام دارد و هنوزهم فعال است.

تأسیس حزب فاشيست در ایتالیا توسط بنيتو موسوليني در سال1919ميلادي
بنيتو موسوليني حزب فاشيست را در سال1919ميلادي درايتاليا تأسيس كرد. موسوليني ابتدا روزنامه نگاربود اما بعد ازورود به سياست و تأسيس حزب فاشيست انديشه تجديد امپراتوري روم قديم همواره با او بود و او اين تفكررا ميان اعضاي حزب و طرفداران خود ترويج مي‎كرد. اساس فاشيسم بر استقرار رژيمي ديكتاتورو ضد پارلماني و دشمني با هرنوع آزادي استواربود. همچنين برخورد اصلي دولتها را با ملتها علت گسترش حوزه اقتدارو تسلط آنها مي‎دانست؛ ازاين رو مبلغ سياست خارجي تجاوزكارانه نيزبود. موسوليني دراكتبرسال1922ميلادي روم پايتخت ايتاليا را تسخيركرد و به مقام نخست وزيري رسيد و ازآن پس درتعقيب هدفهاي خود و حزب فاشيست به تدريج همه كشورها تحت سيطره نظام فاشيستي درآورد. سرانجام جنگ جهاني روم ازسال1943ميلادي موسوليني بدست ميهن پرستان ايتاليايي اسيرو تيرباران شد.





نوشته شده در   شنبه 3 بهمن 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode