ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 29 دي 1388     |     کد : 6244

سه شنبه 29 دي 3 صفر 19 ژانويه

ميلاد مسعود امام محمدباقر(ع) در سال 57 هجرى قمرى...

ميلاد مسعود امام محمدباقر(ع) در سال 57 هجرى قمرى
امام محمدباقر)ع(، امام پنجم شيعيان بنا به روايتى در سوم صفر سال 57 در مدينه منوره ديده به جهان گشود.
ولى اين تاريخ، مورد اتفاق تاريخ‏نگاران و سيره‏نويسان نيست. زيرا برخى از آنان، ميلاد با سعادت محمدباقر(ع) را اول ماه رجب سال 57 هجرى قمرى مى‏دانند.
بيشتر مورخان گفته‏اند كه سال تولدش 57 قمرى بوده است. بنابراين وى چهار سال پيش از واقعه كربلا به دنيا آمد و همراه پدر بزرگوارش در اين واقعه جان‏سوز حضور داشت.

شهادت زيد بن ‏على(ع) در سال 120 هجرى قمرى
زيد فرزند امام زين‏العابدين(ع) يكى از چهره‏هاى معروف و درخشان خاندان ولايت و امامت است كه در عصر امويان به مبارزه برخاست و با قيام خود بر ضد خلافت هشام ‏بن ‏عبدالملك، حكومت امويان را به لرزه انداخت.
شيخ‏مفيد(متوفاى 413 قمرى)در ألارشاد، درباره شخصيت زيد بن ‏على(ع) مى‏گويد: زيد بن ‏على ‏بن ‏حسين(ع) پس از برادر بزرگوارش امام محمدباقر)ع(، از ساير برادران خود بزرگوارتر و برتر بود. وى مردى پارسا، پرهيزكار، فقيه، سخاوت‏مند و دلاور بود، كه شمشير به دست گرفت و با قيام خود امر به معروف و نهى از منكر كرد و از كشندگان امام حسين(ع) خون‏خواهى نمود.

درگذشت سيد احمد اديب پيشاوري حكيم، اديب و شاعر در سال1349هجري قمري
سيد احمد اديب پيشاوري حكيم، اديب و شاعرگرانقدرقرن اخير در سال1349هجري قمري درتهران درگذشت. او درپيشاور پاكستان متولد شد و تحصيلاتش را درغزنين، خراسان و سبزواربه پايان رساند. اديب پيشاوري ازشاگردان حاج ملا هادي سبزواري بود و مراتب عالي فلسفه را ازوي آموخت. سپس به مطالعه كتابهاي ادبي و سرودن شعرپرداخت.

تولد « حجة الحق ابوعلي حسين بن عبدالله بن سينا » در سال370هجري قمري
« حجة الحق ابوعلي حسين بن عبدالله بن سينا » ملقّب به« شَرَفُ المُلك» و« شيخ الرئيس» از نوابغ و دانشمندان نامدار جهان و ازحكيمان بزرگ ايران و اسلام در سال370هجري قمري در قريه خورمثن خراسان بدنيا آمد. اين نابغه دوران كودكي قرآن و برخي ازدانشها چون منطق، هندسه و نجوم راآموخت. سپس به تحصيل علوم طبيعي، مابعدالطّبيعه و طب پرداخت. ابن سينا دردوران جواني به سبب تحصيل علوم معالجه نوح بن منصورساماني ازكتابخانه و ارزشمند او بهره مند شد و با مطالعه كتابهاي فراوان بردانش خويش افزود. ازجمله كساني بود كه ازنظرهوش و استعداد درحدكمال انساني و در كار تحقيق بسياردقيق و نكته سنج بود. ابوعلي سينا درمشرق فيلسوفي توانا بشمارمي رود و درمغرب به طبيبي حاذق شهرت دارد. فلسفه ابن سينا مشّايي و متأثّر ازفلسفه نو افلاطوني اسلامي است. ابن سينا نخستين كسي است كه كتابهاي جامع و منظم فلسفي درباب اسلام نوشت. ازميان آثارارزشمند دانشمند نابغه ابوعلي سينا «نجات، انتشارات، قانون، شِفا و دانشنامه علايي» را مي توان نام برد.

رحلت شيخ محمد على شاه آبادى در سال 1369 هجری قمری
ولادت : ميرزا محمـد علـى شاه آبادى در سال 1294 هجری قمری در يك خانواده عالم خيز و علم دوست در شهر اصفهان متـولد شد.
خاندان : پدرش مرحوم شيخ محمد جواد حسيـن آبادى اصفهانى از بـر جسته تريـن شاگردان (صاحب جـواهر) بـوده و از او اجازه اجتهاد و روايت داشته است.
تحصيلات : مقدمات علـوم را از محضر پـدر بزرگـوارش فرا گرفت و سپـس بـراى تكميل مراتب علمـى به نجف اشرف رهسپار گرديده و بعد از درك و استفاده از محضر اساتيد آنجا به سامـرا رفته و در درس علماى آن سامان نيز شركت كرد و به درجه اجتهاد نائل آمد، با اينكه مـرحـوم ميـرزاى دوم و يكـى ديگـر از اساتيـدش تمايل داشتند كه معظم له در ايـن حـوزه علميه بمانند ولى بنابر اصرار والـده محترمه خـود، به ايران آمد.
اساتيد : وى در محضر بزرگانى چون :
1 ـ مرحوم شيخ محمد كاظم خراسانـى.
2 ـ مرحـوم شيخ فتح الله شريعت اصفهانى.
3 ـ مرحـوم ميرزا حسيـن خليلى.
4 ـ برادرش مرحـوم آقـا شيخ احمـد بيـدآبـادى.
5 ـ ميـرزا حـاج هـاشـم خـوانسارى چهار سـوقى.
6ـ مرحـوم حاج ميرزا حسـن آشتيانى.
7 ـ مرحوم ميرزا هاشـم گيلانى.
8 ـ مـرحـوم ميـرزا محمـد تقـى شيـرازى (ميـرزاى دوم(.
شـركت جست و از افـاضات آن بزرگواران بهره هاى فراوان برد.
شاگردان : مرحوم شاه آبادى در سال 1347 هجری قمری به حـوزه نو پاى قـم آمد و به تربيت و تعليـم طلاب علوم دينى همت گماشت و شاگردان وارسته و مبـرزى را تـربيت كرد كه هر كـدامشان تـوانستنـد چـون خـورشيـد فـروزانـى جـوامعى را از انـوار خـود روشـن كنند. بر جسته ترين شخصيتـى كه از انـوار علـوم ربانـى ايـن عارف كامل اقتباس كرده و بركات انفاس قدسيه اش، تـوشه ها بر گرفته، حضـرت امـام خمينـى (ره) است. كه در حـدود هفت سـال در رشته عرفـان و فلسفه از ايشـان بهره گرفت.
تأليفات : تأليفات و آثار علمى آن مرحـوم داراى محتـواى غنى و نشان دهنده ابتكار و مقام بلند علمى ايشان است برخـى از آنها عبارتند از : 1ـ شذرات المعارف
2ـ القـرآن و العتره
3ـ الايمان و الرجعه
4ـ الانسـان و الفطـره
5ـ رشحـات المعارف
6ـ مفتاح السعاده فـى الاحكام العبـاده
7ـ حـاشيه كفـايه الاصـول خـراسـانـى در اصـول فقه
8 ـ منازل السالكين در عرفان
9ـ رساله العقل و الجهل
10ـ رساله در نبوت
گفتار بزرگان : حضرت امام خمينى (ره) در حق استاد خود فرمودند : مـن در طـول عمـرم روحـى به لطافت و ظرافت آيت الله شاه آبـادى نديدم.
خصوصيات اخلاقى : اولين ويژگـى ايـن عارف واصل، سجاياى اخلاقـى خاص و ظريف ايشان بـوده است.
و نيز از ويژگى هاى ايشـان بـود كه بـا ايـن مقـام والاى علمـى، اصرار داشت براى عمـوم مردم صحبت كرده و معارف الهى را به آنان تعليم و تفهيـم كند و گاهى كه به ايشان عرض مى شد ايـن مطلب را معلـوم نيست غير اهل علـم بفهمند و درك كنند، جـواب مـى دادند بگذاريـد ايـن مطـالب به گـوش هميـن هـا هـم بخـورد.
فعاليت : وى بعد از مراجعت از عراق در تهران سكـونت گزيد و در مسجد (سراج الملك) يعنى مسجدى كه جدش در آن اقامه نماز مى نمـود به تـرويج و تبييـن معارف اسلام پـرداخت.
معظم له به سال 1354 هجری قمری بعد از هفت سال كـوشـش و تلاش و تربيت نفـوس مستعد به تهران مراجعت نمـود و در آنجا به تـرويج ديـن و تـدريـس فقه و اصـول و فلسفه و حكمت پـرداخت و سپـس در شبستان مسجد جامع، اقامه جماعت كرده و از مسجـد به عنـوان سنگرى بـراى مبـارزه عليه دولت جـابـر وقت استفاده كـرد و در زمانـى كه رضا خان تصميـم جدى بر تعطيل مساجد و محافل مذهبـى گرفته بـود، ايشان مقاومت كرده و همچنان به وظايف شرعى و روشنگرى ادامه مـى داد.

وفات : سرانجام ،ايـن فقيه پارسا و عارف با تقـوا پـس از 77 سال زندگى پر بـركت، در روز پنج شنبه سـوم صفر سال 1369 هجری قمری در تهران بـدرود حيات گفت و به لقاء خـداى خـود شتافت و جنازه مطهرش بـا تجليل و تكـريـم فـراوان به شهر رى انتقال داده شـد و در زاويه حرم مطهر حضرت عبدالعظيـم (عليه السلام) در مقبره شيخ ابوالفتوح رازى دفن گرديد.

راهپیمایی گسترده بر علیه رژیم طاغوت در سال 1357 هجري شمسي
به مناسبت اربعين حسيني و دعوت حضرت امام خميني (ره) رهبركبيرانقلاب اسلامي به شركت در تظاهرات در سال 1357 هجري شمسي ، تهران و ديگر شهرستانها شاهد يكي از بزرگترين راهپيمايي ها در تاريخ ايران بود راهپيمايان در قطعنامه خود اعلام غير قانوني بودن سلطنت و خلع شاه ، برقراري حكومت اسلامي ، تشكيل شوراي انقلاب اسلامي ، بركناري دولت بختيار و پيوستن قواي نظامي به ملت را خواستار شدند مردم انقلابي هم چنين در اين قطعنامه برروابط حسنه با همه ملتها ، استعفاي وكلاي مجلس و اعضاي شوراي سلطنت تأكيد كردند. در همين ايام حضرت امام خميني (ره) در پيامي فرمودند:« اينجانب ان شاءالله تعالي به زودي به شما مي‎پيوندم تا در خدمت شما باشم و باهمّت شجاعانه شما به رفع مشكلات كوشا بوده و با هم صدا و هم قدم شده همه اقشارملت برفسادها غلبه كنيم گفتني است كه طبق گزارش خبرگزاري ها در راهپيمايي اربعين حسيني در شهر تهران، دو ميليون نفر شركت داشتند.

ارائه یاداشت اعتراض ایران به مرزبانان عراقی در پی تهاجم مردان مسلح عراقی به پاسگاه قصر شیرین در سال 1358 هجري شمسي
در پي تهاجم چند صد مرد مسلح عراقي به پاسگاههاي مرزي اطراف قصر شيرين در سال 1358 هجري شمسي دولت ايران يادداشت اعتراضي تسليم مرزبانان عراقي كرد. شايان توجه است كه اين واقعه ماهها قبل از شروع رسمي جنگ تحميلي عراق عليه نظام جمهوري اسلامي ايران روي داد.

تولد امين الله حسين آهنگساز و موسيقيدان برجسته ايراني در سال 1907 ميلادي
امين الله حسين آهنگساز و موسيقيدان برجسته ايراني تبار در سال 1907 ميلادي در خانواده‎اي ايراني در تركمنستان روسيه متولد شد. او از 12 سالگي به دنياي موسيقي وارد شد و پس از انقلاب اكتبر در سال 1917 در روسيه به اتفاق خانواده اش به آلمان مهاجرت كرد امين الله حسين بعد از مدتي تحصيل طب دوباره به موسيقي روي آورد. اولين اثر امين الله حسين« به سوي روز نهايي و مهمترين اثر وي سمفوني شن و مينياتورهاي ايراني» نام دارد. 







نوشته شده در   سه شنبه 29 دي 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode