ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 24 دي 1388     |     کد : 6199

پنج شنبه 24 دي 28 محرم 14 ژانويه

ورود امام محمد تقي(ع) به بغداد، بنا به درخواست معتصم عباسي در سال 220 هجري قمري ...

ورود امام محمد تقي(ع) به بغداد، بنا به درخواست معتصم عباسي در سال 220 هجري قمري
امام محمد تقي(ع)، معروف به جواد الائمه و امام نهم شيعيان در طول عمر با بركت و كوتاه مدت خويش، دو بار به بغداد مسافرت نمود و هر دو بار مصادف با ماه محرم بود.
بار نخست، بنا به دعوت مأمون عباسي (پس از شهادت امام رضا(ع) در خراسان و بازگشت مأمون به بغداد) در محرم سال 215 قمري وارد بغداد شد و در همان هنگام مأمون در صدد تجهيز نيروي عظيم نظامي براي نبرد با روميان بر آمده بود.
مأمون در همان سفر، علي رغم مخالفت بسياري از بزرگان بني عباس، دختر خود ام الفضل را به عقد ازدواج امام محمد تقي(ع) در آورد و آن امام همام را بر ساير بزرگان عباسي و علوي ترجيح داد و بر مقام و منزلتش افزود.
بار دوم، بنا به دعوت معتصم عباسي به اكراه و اجبار وارد بغداد شد و ورود وي به دارالخلافه، مصادف بود با دو روز مانده به آخر محرم سال 220 قمري.
معتصم عباسي گرچه در ظاهر نسبت به آن حضرت، اظهار علاقه و محبت مي كرد و مقامش را گرامي مي داشت، وليكن در باطن، امام محمد تقي(ع) و تمامي خاندان عصمت و اهل بيت(ع) و شيعيانشان را دشمن خود مي دانست و با بهانه هايي واهي، محدوديت هاي تازه اي براي آنان قائل مي شد.
وي، پس از ده ماه تحمل وجود شريف امام جواد(ع)، همسرش ام الفضل را به كشتن آن امام معصوم(ع) تحريك كرد و به دست اين زوجه بي وفا، وي را مسموم و در آخرين روز ذي قعده سال 220 قمري به شهادت رسانيد.

شهادت «عبذالله» و« ابوبكر» فرزندان امام حسن (ع ) در سال 61هجري قمر ي
«عبذالله» و« ابوبكر» فرزندان امام حسن (ع ) در سال 61هجري قمر ي به درجه رفيع شهادت نايل آمدند، در روز عاشورا هنگاميكه تمام ياران مومن و وفادار امام حسين (ع) يكي پس از ديگري به ميدان نبرد رفتند و تا آخرين لحظه خود با دشمن جنگيدند، نوبت به خويشان نزديك و اهل بيت سالار شهيدان رسيد. در اين ميان عبد الله و ابوبكر سرام برومند وشجاع امام حسن (ع) براي ياري عمو وامام خويش و در نهايت براي حفظ دين حق به پا خاستند و پس از كسب اجازه از ايشان ميدان رفتند. آنها هم با رشادت بسيار با كفار جنگيدندو سرانجام در اين ميدان مقدس خون خويش را نثار اسلام وبقاي آن كردند .

تولد ميرزا حيدر قلي خان كابلي در سال 1293هجري قمري
ميرزا حيدر قلي خان كابلي مشهور به سردار كابلي از عالمان بزرگ معاصر و صاحبنظر در علوم ديني و رياضي در سال 1293هجري قمري در كابل به دنيا آمد .اودر سال 1297هجري قمري به هنگام اشغال افغانستان بدست قواي انگليسي به هند عزيمت كردو مدت 7 سال در لاهور زندگي كرد. اين عالم بزرگ در اين مدت قرآن وتفسير رابخوبي آموخت و سپس به كاظمين سفر كرد ودرآنجا از محضر سيدحسن مدرس و سيدمحسن امين فيض برد و اجازه اجتهاد كسب كرد سردار كابليدر سال 1310هجري قمري به ايران آمد از آثار او : ديوان ابوطالب (ع)، الاربعين في فضايل امير المومنين و ترجمه انجيل برنابا را ميتوان نام برد .

درگذشت دكتراحمدتفضّلي ايران شناس و زبان شناس در سال1375هجري شمسي
دكتراحمدتفضّلي ايران شناس و زبان شناس برجسته ايراني در سال1375هجري شمسي دارفاني را وداع گفت. دكترتفضّلي ازچهره‎هاي علمي و ممتازايران بود كه درحوزه زبانهاي ايران باستان و ميانه بويژه فارسي پهلوي شهرتي جهاني داشت. دكترتفضّلي ازاعضاي پيوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسي بود و دراين مدت خدمات شايان توجهي به زبان و ادب فارسي كرد. تصحيح انتقادي گزيده‎هاي زادِسپَرَم و ترجمه آن به زبان فرانسه ازآثارارزشمند دكترتفضّلي است كه جايزه بين المللي كتاب سال را براي ايشان به ارمغان آورد.

درگذشت محمدقاضي ازمشهورترين مترجمان ايران در سال1376هجري شمسي
محمدقاضي ازبزرگترين و مشهورترين مترجمان ايران در سال1376هجري شمسي بدرود حيات گفت. استاد محمد قاضي ازاهالي مهاباد بود و درتهران به تحصيل حقوق پرداخت. وي ازمعروفترين نويسندگان و مترجمان كشورمان بود كه دردوران حيات خويش بيش از90جلدكتاب را به زبانهاي فارسي، فرانسوي و كردي ترجمه كرد. نخستين اثري كه استاد محمد قاضي ترجمه كرد« كلودِ ولگرد ازويكتورهوگوست». ازديگرآثاراستاد« كتاب خاطرات يك مترجم» را مي‎توان نام برد كه درآن سختي‎ها و مشكلات يك مترجم را برشمرده است. 





نوشته شده در   پنجشنبه 24 دي 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode